Dupa ce Iasiul a dominat agenda de investitii din ultimii ani a grupului IULIUS, prin dezvoltarea de proiecte de anvergura precum Palas Campus sau a retelei Family Market, in anii urmatori atentia se va indrepta catre Cluj-Napoca si Constanta. In Cluj, compania pregateste un proiect major de reconversie urbana, pe fosta platforma industriala Carbochim, fabrica ce functiona doar pe 30% din suprafata. Primii pasi au fost deja facuti prin relocarea si retehnologizarea uzinei, care si-a mentinut leadershipul pe piata abrazivelor profesionale. Cele doua procese au necesitat o investitie de aproximativ 5 milioane de euro. Pe fosta suprafata industriala, de circa 14 hectare, specialistii de la IULIUS au gandit un amplu proiect mixed-use de reconversie urbana axat pe un concept family-friendly. Prin investitia estimata la peste jumatate de miliard de euro, dezvoltatorul intentioneaza sa duca istoria locului mai departe, integrand-o in viata clujenilor ca parte verde si atractiva a orasului.
Conform datelor dezvoltatorului, proiectul va integra peste 5 hectare de zone verzi, noi concepte de magazine, fresh market, spatii de birouri premium, locuinte smart living, o noua zona de promenada pe linia raului Somes si modernizarea infrastructurii zonale.
"Este un proiect puternic sustenabil, care pune natura pe primul plan si care va integra, prin solutii pentru petrecerea timpului liber, malul Somesului, pe modelul proiectelor similare din marile orase europene care valorifica la maximum potentialul raurilor care le strabat. Este un proiect pentru comunitate, astfel ca va avea un centru de arte performative, spatii culturale si concepte de entertainment in premiera, cu o atentie speciala fata de nevoile familiilor cu copii. Printre facilitatile disponibile vor fi centre de entertainment pentru familii, spatii pentru evenimente in interior si exterior, facilitati ce incurajeaza miscarea si spatii de joaca, librarie-concept, centru cultural si sala de spectacole. Am gandit un mix variat de magazine, branduri, servicii, un concept work - live - play adaptat asteptarilor clujenilor, a caror opinie am consultat-o pe o platforma dedicata, www.partedincluj.ro", au precizat reprezentantii IULIUS Grup.
Cea de-a doua directie de dezvoltare este Constanta, unde compania va implementa un amplu proiect de regenerare urbana in baza parteneriatului semnat in septembrie 2023 cu Oil Terminal SA, pe un teren de 38 de hectare detinut de compania de stat. Este un spatiu inactiv de peste 10 ani, care va trece intai printr-un proces de ecologizare, pe care apoi va fi dezvoltat un proiect multifunctional pentru comunitate, cu gradini urbane, birouri, zona de shopping si de divertisment, printr-o investitie de aproximativ 800 de milioane de euro.
Cererea de proiecte comerciale se va orienta catre retail
In pofida dificultatilor macroeconomice care au marcat intregul an in curs, dezvoltarea a continuat si in 2023 cu proiecte noi pe toate segmentele pietei imobiliare comerciale. "Este loc de crestere, piata din Romania, mai ales in zona de retail, avand cel mai mic grad de saturare din Europa Centrala si de Est. In industria de retail, focusul a fost pe modernizarea si extinderea proiectelor, avand in vedere ca stocul existent are o vechime de aproape 20 de ani. Mai ales in cazul mallurilor, conceptele improspatate, care propun mixuri noi de magazine, restaurante si solutii de entertainment, au de castigat pentru ca sporesc atractivitatea proiectelor si este demonstrat faptul ca genereaza cresteri ale vanzarilor. Date anuntate recent releva ca 2023 va marca un nou record in materie de spatii noi de retail livrate pe piata din Romania, iar alte proiecte sunt anuntate pana in 2025, deci dinamica aceasta va continua", spun reprezentantii IULIUS.
Parcurile de retail s-au dovedit a fi un format sustenabil si aici, grupul IULIUS are experienta celor doua proiecte Family Market inaugurate in 2022 (din comuna Miroslava si cartierul Bucium), un concept nou de retail de proximitate pe care l-a dezvoltat pentru comunitatile emergente din zona Iasului.
Conform dezvoltatorului, exista in continuare loc pe piata pentru branduri mari, unele care urmaresc sa intre in Romania, iar altele care doresc sa deschida noi magazine in orasele importante din afara Capitalei. Reteaua IULIUS a continuat sa aduca branduri noi, unele in premiera regionala. De exemplu, in ansamblul mixt Palas Iasi, la finele lunii octombrie se va deschide un flagship store al Peek & Cloppenburg, de 3.600 mp. Tot aici, grupul Calzedonia a intrat pentru prima oara in regiunea de Nord-Est cu trei magazine - Calzedonia, Intimissimi UOMO si Intimissimi. Si Hugo Boss si parfumeria de nisa Obsentum vor deschide, in noiembrie, primele lor magazine din afara Capitalei.
La Timisoara, retailerul de fashion Reserved va deschide un magazin in ansamblul mixt IULIUS Town, prima locatie a brandului din reteaua IULIUS. Tot aici, in vara, pe zona de food & beverage au fost inaugurate noi concepte de restaurante.
De asemenea, au aparut pe piata noi formate dedicate timpului liber si sportului, care se extind in afara Capitalei. De exemplu, Stay Fit Gym, una dintre cele mai mari retele de fitness & aerobic din Romania, a deschis un centru in Palas Campus Iasi si planuieste si alte inaugurari in reteaua IULIUS. Tot in toamna, grupul Kiddo, companie specializata in dezvoltarea de centre de joaca pentru copii si tineri, va introduce, in Palas Iasi, un concept de divertisment in premiera in Romania.
"In concluzie, 2023 a fost un an cu multe inaugurari sau modernizari de magazine in intreaga retea si am reusit sa ne mentinem pozitia de lider de piata in regiunile in care avem proiecte (Iasi, Timisoara, Cluj-Napoca si Suceava). In continuare, avem parteneriate semnate cu branduri foarte mari, care vor inaugura magazine anul viitor", au adaugat reprezentantii IULIUS.
Cel mai mare hub de birouri din afara Capitalei, dezvoltat la Iasi
Pe segmentul office, 2023 are o insemnatate speciala pentru grupul IULIUS, intrucat a reusit sa consolideze, in centrul Iasului, cel mai mare hub de birouri din afara Capitalei. In luna aprilie, compania a inaugurat oficial cea mai mare cladire de birouri din Romania (60.000 mp inchiriabili), Palas Campus, investitie in valoare de peste 120 milioane de euro realizata in imediata vecinatate a ansamblului mixt Palas Iasi. Cladirea are la parter o zona de retail diversa, care inglobeaza cafenele si restaurante concept, sala de fitness, centru medical si centru de beauty, centru de analize medicale, si in curand, un supermarket.
"Aici avem 13 companii multinationale, jumatate dintre acestea cu primul lor birou din regiune, si 5.000 de angajati. Amazon Development Center Romania, AMD, Cognizant Softvision, Expleo, HELLA Romania/FORVIA, Microsoft, Visma Software Romania sunt o parte dintre companiile prezente in cladire. Astfel, Palas Campus a extins si consolidat polul de business pe care il dezvoltasem deja in ansamblul Palas Iasi", au precizat dezvoltatorii.
In prezent, in centrul orasului Iasi, IULIUS detine 130.000 mp de spatii office premium, in 8 cladiri, unde lucreaza peste 70 de companii, cu 14.000 de angajati.
"Palas Campus a fost dezvoltat in plina pandemie, dar am livrat proiectul la termen, iar acesta a fost inchiriat in totalitate cu mult inainte de inaugurare, deci stiam ca exista un interes crescut pentru o infrastructura de business moderna, cu facilitati de ultima generatie adaptate stilului de munca hibrid si integrata organic in tesutul urban, mai ales prin facilitati de mobilitate alternative", au adaugat reprezentantii IULIUS.
Cladiri sustenabile si eficiente energetic, certificate LEED
IULIUS a investit intotdeauna in cladiri sustenabile din punct de vedere energetic, cu emisii reduse de carbon, materiale reciclate, solutii de economisire a consumului de apa, cu fatade de sticla termoizolanta, care valorifica la maximum lumina naturala. "Toate cladirile noastre sunt fie certificate LEED sau in curs de obtinere a certificarii, fapt care confirma calitatea materialelor folosite si implementarea solutiilor de eficienta energetica. De exemplu, la Timisoara, avem o cladire de birouri care a obtinut o dubla certificare verde: LEED Platinum si EDGE Advanced. Din cate stim, este singura cladire office din Romania care are astfel de certificari", potrivit specialistilor IULIUS.
In curs de obtinere a acestor doua certificari se afla si Palas Campus, proiect ce a obtinut primul credit verde acordat in Romania de International Finance Corporation, parte a Bancii Mondiale, in valoare de 72 milioane de euro.
In 2023, grupul IULIUS a semnat un nou parteneriat cu IFC pentru decarbonizarea portofoliului si atingerea tintei net-zero emisii. IFC va oferi solutii in vederea definirii, implementarii si finantarii planurilor IULIUS de a reduce emisiile de gaze cu efect de sera si de a atinge neutralitatea emisiilor CO2 cat mai curand posibil. Parteneriatul marcheaza primul angajament de acest fel din Romania.
Tot in 2023, dezvoltatorul a montat panouri fotovoltaice pe toate cladirile sale retail si office, o investitie de 3,5 milioane de euro care reduce cu 10% consumul de energie al grupului. Proiectul, cu suprafata de circa 26.000 mp, asigurand o capacitate de productie anuala de circa 5.500 MWh de energie regenerabila, va duce la eliminarea a peste 1.500 de tone de dioxid de carbon anual.
In ansamblu, reprezentantii IULIUS spun ca, desi dezvoltarile NZEB sunt in general mai scumpe, pentru ca sunt varful de "gama" al industriei, investitiile au rezultate pe masura, deoarece genereaza costuri de intretinere mai reduse, avantaje care se rasfrang si asupra chiriasilor.
Proiectele de regenerare urbana, focusul investitiilor IULIUS
Obiectivul pe termen lung al IULIUS este de a dezvolta proiecte de regenerare urbana, ancorate in nevoile comunitatii si care aduc plus valoare oamenilor si patrimoniului urban local. Viziunea companiei este de a crea proiecte sustenabile, reziliente. Un alt obiectiv important este de a construi verde si in acord cu toate standardele de eficienta energetica din prezent. "Suntem una dintre companiile care au acordat o atentie deosebita integrarii naturii in amplele noastre proiecte si, astfel, am creat, pana acum, 13 hectare de gradini, rezultatul unor investitii de 18 milioane de euro. Vom continua sa integram suprafete verzi generoase in toate proiectele care vor urma", au declarat reprezentantii IULIUS.
In acest moment, compania nu are in derulare constructii noi, proiectul aflat in dezvoltare la Cluj-Napoca fiind in ultimele etape de de avizare.
"In ultimii ani a fost nevoie sa ne adaptam la o serie de provocari imposibil de preconizat, care au afectat nu doar industria in care activam. Avem rezistenta si o echipa de management foarte buna, ancorata in tendintele actuale, astfel incat avem incredere ca orice provocari vor aparea, vom sti cum sa le depasim. Proiectul Palas Campus, inaugurat anul acesta la Iasi, a fost construit in plina pandemie, astfel ca perioada de dezvoltare a fost provocatoare, dar am finalizat la termen, gratie relatiilor foarte bune cu furnizorii. Alte doua proiecte finalizate in ultimul an si jumatate sunt parcurile de retail de proximitate Family Market, pe care am reusit sa le livram la termen. Ramanem optimisti, dar prudenti, am devenit mai rezilienti si mai adaptabili si abordam planurile de dezvoltare cu multa maturitate", au precizat dezvoltatorii.
La capitolul oportunitati, pe termen mediu si lung reprezentantii IULIUS spun ca este, in continuare, loc de dezvoltare in retail, in special in formate de proiecte mixte, care completeaza zona comerciala cu facilitati de entertainment pentru intreaga familie, concepte de food & beverage etc. Exista, de asemenea, interes pentru investitori si branduri mari, dupa ce in acest an au intrat trei jucatori noi pe piata, cu formate de magazin diferite, cu suprafete cuprinse intre 5.000 mp si 10.000 mp si cu planuri de expansiune in Romania, ceea ce nu face decat sa insufleteasca tabloul de retail si sa intretina competitia.
"O preocupare constanta pentru noi este aceea de a cauta sa raspundem exigentelor unui public din ce in ce mai exigent in ceea ce priveste felul in care isi petrece timpul in proiectele noastre. Este limpede ca timpul a devenit mai important decat bugetul, lumea isi doreste sa petreaca eficient putinul timp liber de care dispune, pe langa shopping doreste mai multa socializare si solutii de entertainment. Prin urmare, cautam sa avem mereu mixul ideal de solutii - magazine, restaurante si cafenele, locuri de joaca, sa aducem in proiectele noastre parteneri relevanti din domeniul culturii si al divertismentului. Am gazduit anual in proiectele noastre diverse evenimente de calibru, iar gradinile de la Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara au devenit cele mai mari scene in aer liber. Data fiind ascensiunea, post-pandemie, a online-ului, cautam sa adaptam formatele si sa integram solutii specifice, cu zone de delivery dedicate si puncte de click & collect", au conchis reprezentantii IULIUS.