A cincea editie a raportului Global Luxury Retail realizat de Savills International, furnizor global de servicii imobiliare, prezinta analiza detaliata a pietei retailului de lux si a inaugurarii de noi magazine la nivel mondial, cu accent pe identificarea celor mai atractive oportunitati de extindere a magazinelor in urmatoarele 12-18 luni. Consolidarea sectorului retail de lux evidentiaza rezistenta acestei nise la nivel global, pietele emergente si pietele noi fiind cele care pot prezenta unele dintre cele mai interesante oportunitati.
In ceea ce priveste deschiderea de noi magazine de lux la nivel global, anul trecut, s-a inregistrat o crestere de 11%, piata din China reprezentand 41% din totalul acestora. Cu toate acestea, comparativ cu 2021, s-a inregistrat un declin al deschiderilor noi in China, cauzat de diminuarea increderii chiriasilor si a inchiderii unor spatii comerciale. In Europa, in 2022 s-au deschis cu 77% mai multe magazine, decat in anul precedent, Bond Street din Londra fiind una dintre cele mai active piete, in timp ce Orientul Mijlociu a inregistrat o dublare a cotei sale de piata la nivel mondial, pe acest segment.
Pe piata retailului de lux s-a inregistrat o crestere a activitatii brandurilor de haine si accesorii, iar companiile producatoare de ceasuri au fost cele care s-au extins pe noi piete. Marile centre globale au dominat noile deschideri, in special pe pietele mai mici, care beneficiaza de un profil specific al clientului si de un numar ridicat de turisti. Si marcile hoteliere de lux s-au extins, imbunatatind oferta de ospitalitate in aceste orase. In timp ce pandemia a determinat consumatorii sa puna accent mai mult pe experienta, interesul hotelierilor pentru clientii de lux a scazut, concentrandu-se, in schimb, pe pietele de agrement si pe statiuni.
Potrivit Bain, se asteapta ca piata globala a retailului de lux sa ajunga la o valoare de 580 de miliarde de euro pana in 2030, inregistrand o crestere anuala de 5-7%, cu o expansiune totala de peste 50%. In acelasi timp, specialistii preconizeaza ca brandurile vor continua sa stimuleze cresterea vanzarilor prin intermediul retelei de magazine proprii, ceea ce ar putea genera mai multe magazine la nivel global.
Pe segmentul retailului de lux se intrevad, de asemenea, noi oportunitati de crestere pe pietele emergente si atractive din punct de vedere turistic precum: Vietnam, Thailanda, Arabia Saudita si orasele americane Austin, Scottdale si West Palm Beach. Asocierea dintre industria ospitalitatii si retailul de lux genereaza noi oportunitati, cu hoteluri de lux si grupuri de ospitalitate care se extind la nivel global si creeaza noi destinatii pentru magazinele de brand.
Cu toate acestea, disponibilitatea oportunitatilor pe unele piete este in scadere, ceea ce duce la cresterea chiriilor in anumite locatii peste nivelurile pre-pandemice, ceea ce evidentiaza necesitatea unei bune consilieri bazate pe o cunoastere solida a pietei si o strategie de dezvoltare bine pusa la punct. Europa Centrala si de Est este una din cele mai putin dezvoltate piete pentru retailul de lux, majoritatea tarilor din regiune fiind caracterizate prin lipsa retailului de tip high-street (existenta unei strazi sau a unei zone din marile orase dedicate, unde spatiile comerciale sunt ocupate exclusiv de branduri de lux) cauzat, in mare parte, de existenta unui numar foarte mare de mall-uri.
“Desi Calea Victoriei din Bucuresti s-a conturat in ultimii ani ca fiind o potentiala destinatie pentru high-street retail, prezenta marilor branduri internationale este limitata, iar profitabilitatea acestor magazine este scazuta in comparatie cu media europeana. Numarul mic de turisti comparativ cu restul capitalelor
europene este inca un impediment pentru brandurile de lux care ar dori sa intre pe piata romaneasca. Tinand cont de dimensiunea pietei este foarte putin probabil ca marile orase din Romania sa devina vreodata destinatii-cheie pentru clientii retailului de lux. Cu toate acestea, dezvoltarea segmentului rezidential de lux din ultimii ani, cresterea numarului romanilor cu venituri peste medie precum si planurile unor dezvoltatori de a aduce noi branduri de lux in Romania in urmatorii ani releva un potential de expansiune a acestui segment si pe piata romaneasca.”, spune Codrin Matei, Principal Partner, Crosspoint Real Estate, asociat al Savills in Romania.
De asemenea, studiul evidentiaza si oportunitatile de care se pot bucura marcile de lux in diferite locatii, cum ar fi Bond Street (Londra), Toronto, Vancouver si Montreal. In timp ce proprietarii continua sa ofere stimulente pentru a fi competitivi la nivel global, grupurile de lux mai mici si brandurile independente ajung sa devina din ce in ce mai interesate de achizitii. Marcile de lux extind spatiile comerciale din pietele de origine pentru a imbunatati experienta in magazinele de brand si pentru a-si prezenta intreaga gama de produse.
Pentru brandurile care si-au indeplinit strategia de crestere - Madison Avenue din New York si Bond Street din Londra - pandemia a reprezentat un moment oportun, tendinta ce a dus la o crestere a numarului de magazine de lux pe strazile oraselor, multe dintre acestea diversificandu-si portofoliile, Asia de Sud-Est fiind prima alegere.