Interesul pentru dezvoltarea imobiliara a revenit in acest an, pe fondul scaderii considerabile a diferentei intre pretul cerut de proprietari si cel oferit de dezvoltatori, se arata intr-o analiza a companiei de consultanta imobiliara Capital Property Advisors (CPA). Astfel, potrivit raportului, pe piata de investitii cumparatorii s-au orientat in acest an catre produse generatoare de venit, reprezentand cu precadere cladiri de birouri de calitate, inchiriate catre chiriasi cu o bonitate buna, la o chirie sustenabila si care prezinta un risc scazut in ceea ce priveste gradul de neocupare. In acelasi timp, interesul investitorilor s-a canalizat si catre terenuri pentru dezvoltari ulterioare, localizate in zone usor accesibile, iar pentru cele din Capitala proximitatea fata de metrou si mijloacele de transport au constituit unul din criteriile principale de selectie. "La fel ca in anii trecuti, s-a remarcat un interes crescut in ceea ce priveste produsele «prime». A revenit interesul pentru dezvoltare, anul acesta fiind achizitionate mai multe terenuri pentru dezvoltari ulterioare de proiecte de birouri si rezidentiale. Acest lucru se datoreaza si faptului ca diferenta dintre pretul cerut si cel oferit de catre dezvoltatori a scazut considerabil", a declarat Adrian Mihaila, Associate Director al Capital Property Advisors. In cadrul unui comunicat, expertii CPA mai arata ca "marile tranzactii din 2012 au fost legate de piata de birouri. Proiectele care au facut obiectul unei achizitii directe din partea fondurilor de investitii sunt complexul de birouri City Business Center din Timisoara, achizitionat de catre New Europe Property Investments (NEPI) si cladirea HQ Victoriei din Bucuresti, achizitionata de fondul elen Zeus Capital Partners". Specialistii firmei de consultanta imobiliara mai arata ca, pe langa aceste doua tranzactii, altele au vizat preluarea cladirii Tower Center International de catre oamenii de afaceri Dragos Bilteanu si Ioannis Papalekas, precum si vanzarea cladirii Litexco Stirbey Center. In aceasta categorie nu au fost incluse investitiile facute de retaileri atat pentru dezvoltare, cat si pentru achizitia magazinelor proprii, cum ar fi preluarea de catre Auchan a actualului magazinul din Pitesti, aflat initial in proprietatea NEPI.
Eficientizare a afacerilor din retail
In 2012, randamentele oferite nu au suferit modificari semnificative fata de anul trecut, fapt cauzat si de precautia investitorilor pe de-o parte, precum si de flexibilitatea redusa a bancilor in ceea ce priveste finantarea. Pe piata de retail, avand in vedere efectele recesiunii economice la nivel international, toti operatorii din industria locala de profil au fost nevoiti in acest an sa-si eficientizeze afacerile pe baze sustenabile, fie prin repozitionare si redefinire a marcii, fie prin reconfigurare. "Piata romaneasca are inca avantajul de a fi atractiva pentru dezvoltarea centrelor comerciale, luand in considerare stocul existent de 130 mp la o mie de locuitori, sub media europeana de 259 mp la o mie de locuitori. Astfel, in acest an au fost deschise proiecte precum Auchan City Crangasi, Cora Rahova sau Intercora Mihai Bravu in Bucuresti, iar in provincie proiectele lansate au fost Palas Mall si Era Shopping Park (faza a doua) la Iasi, Ploiesti Shopping City si Cora Bacau", a declarat Mihaela Petruescu, director, Head of Retail Division la Capital Property Advisors. In acelasi timp, avand in vedere ca jumatate din veniturile populatiei sunt alocate cheltuilelilor cu produse alimentare exista o competitie acerba pentru dezvoltare in randul acestor comercianti. In consecinta, studiul CPA mai arata ca retele precum Mega Image, Lidl, Profi, Carrefour Market, Penny Market si La Doi Pasi (reprezentand sigla Metro pe piata magazinelor de proximitate) au deschis noi unitati atat in Capitala cat si in orasele importante din tara. Tot in 2012 s-a remarcat o noua tendinta, respectiv initierea unor proiecte de retail de catre operatorii de hypermarket-uri, holdingurile multinationale din domeniu profitand astfel de accesul facil la sursele proprii de finantare. In acest context, in noiembrie, Cora a deschis unitati la Bacau si in Bucuresti, pe Soseaua Alexandriei, iar Carrefour a inaugurat impreuna cu NEPI proiectul de la Ploiesti, in timp ce in decembrie a.c. Auchan a deschis proiectul din zona Crangasi. "Totodata, retailerii internationali consacrati, precum Inditex (cu toate marcile din grup), H&M, Deichmann, New Yorker, Takko, C&A sau Decathlon, au continuat extinderea in Romania, ceea ce arata increderea pe care acestia o au in aceasta piata. Printre operatorii nou-intrati pe piata in acest an se afla CCC, ODDGI, Clockhouse sau Subway. In ceea ce priveste spatiile stradale, cererea este asigurata de catre operatorii de restaurante si agentiile de pariuri. Acest segment a fost afectat de procesul bancilor de eficientizare a sucursalelor, unele fiind mutate, iar altele chiar inchise. Centrul istoric al Capitalei ramane punctul de atractie pentru restaurante, cafenele, pub-uri si cluburi si, totodata, o zona intens tatonata de catre retailerii din domeniul modei. In acelasi timp, marile artere comerciale - Calea Victoriei, Calea Dorobantilor, Bulevardul Magheru si zonele adiacente - prezinta inca oportunitati pentru expansiunea magazinelor dedicate modei, cu precadere a celor care vizeaza segmentul de lux. In concluzie, pentru 2013-2014 se prefigureaza inaugurarea unor noi proiecte, printre acestea aflandu-se Promenada Mall si extinderea Bucuresti Mall si Plaza Romania in Capitala, iar in tara definitorii vor fi Corall Constanta, Cora Slobozia, AFI Palace Ploiesti si Coresi Brasov", reliefeaza specialistii CPA. Informatii suplimentare, la www.cpadvisors.ro