Daunele directe aduse infrastructurii Ucrainei in primele 30 de zile ale agresiunii militare declansate de Federatia Rusa se ridica la 63 de miliarde USD, conform expertilor Scolii de Economie din Kiev (KSE). Intre 24 februarie si 24 martie au fost avariate, distruse sau confiscate cel putin 4.431 de cladiri rezidentiale, 92 de fabrici si depozite, 378 de scoli, 138 de institutii de sanatate, 12 aeroporturi si sapte termocentrale si hidrocentrale. Conform Construction Dive, guvernul ucrainean intentioneaza sa foloseasca aceste date ca probe in instantele internationale, pentru a obliga Rusia sa plateasca despagubirile necesare. Dincolo de tragedia umanitara, reflectata de 1.100 de decese in randul civililor si circa un sfert din populatie stramutata, potrivit estimarilor ONU lovitura asupra economiei Ucrainei este, de asemenea, masiva. Pentru a calcula costul infrastructurii deteriorate a tarii, cercetatorii KSE au analizat cateva mii de sesizari de la civili, Ministerul Infrastructurii si autoritatile locale. De asemenea, au folosit metode indirecte, cum ar fi calcularea suprafetei estimate a proprietatilor deteriorate de razboi in orasele cele mai afectate. Concluziile indica urmatoarele pagube produse de razboi in intervalul analizat: 8.265 km de drumuri in valoare de 27,54 miliarde USD; 4.431 de unitati rezidentiale cumuland 13,54 miliarde USD; 8 aeroporturi civile – 6,81 miliarde USD; 92 de fabrici – 2,92 miliarde USD; 138 de unitati medicale – 2,46 miliarde USD; 1 centrala atomoelectrica – 2,41 miliarde USD; statii CF si material rulant – 2,2 miliarde USD; 260 de poduri – 1,45 miliarde USD; 2 porturi cu infrastructura aferenta – 622 milioane USD; 378 de institutii de invatamant secundar si superior – 601 milioane USD. Industria constructiilor din Europa a fost, de asemenea, afectata de conflict si, probabil, antreprenorilor le va fi tot mai dificil sa se aprovizioneze cu materiale de constructie din Rusia si Ucraina, potrivit Archinect. Sanctiunile europene tot mai dure impotriva Rusiei au exacerbat criza lanturilor de aprovizionare, limitand disponibilitatea de materiale precum cuprul, minereul de fier si otelul pe intreg continentul.
Ucraina produce, la randul sau, materiale de constructii precum otel, cherestea, paleti si argila pentru placi ceramice, iar acestea vor fi dificil de obtinut in perioada urmatoare, deoarece o mare parte din capacitatea sa industriala a fost distrusa. Jumatate dintre intreprinderile ucrainene s-au inchis complet, in timp ce restul functioneaza cu mult sub capacitate, conform raportului ONU. Si transportul maritim a fost afectat de razboi, arata institutii din Marea Britanie, deoarece multe tari interzic accesul navelor rusesti, iar congestionarea porturilor creste din cauza controalelor vamale mai stricte. Expertii globali se asteapta, de asemenea, ca aprovizionarea incerta cu petrol si gaze rusesti sa duca la majorarea tarifelor de transport. In plus, cetatenii ucraineni si rusi reprezinta 15% din forta de munca globala din transport maritim, iar pe masura ce ucrainenii se intorc acasa pentru a participa la razboi, criza fortei de munca s-ar putea agrava. Toate cele mentionate anterior vor afecta foarte probabil cotatiile materialelor de constructii. Pentru informatii suplimentare, click aici