Piata de retail a inregistrat livrari limitate in primul semestru din 2021, intrucat contextul pandemiei a declansat intarzieri in procesul de constructie. De asemenea, preturile materialelor de constructii au crescut vertiginos in ultimele sase luni, ceea ce a dus la o incetinire a dezvoltarilor de retail planificate, cateva proiecte de dimensiuni medii si mari urmand sa fie deschise pe parcursul a urmatoarelor cateva trimestre. In ansamblu, din cei circa 121.000 de metri patrati de noi scheme de retail aflate in constructie, 62% sunt structuri mici, in principal parcuri de retail, potrivit raportului de piata Colliers pentru primul semestru din 2021. Pe o piata dominata in prezent de reminiscentele de dupa COVID-19, parcurile de retail au devenit mai atragatoare, cu magazine de mari dimensiuni favorabile distantarii sociale, facilitati de parcare si de tip drive-through, ceea ce le confera un avantaj in contextul noilor obiceiuri de consum.
Inaugurari importante pe piata de retail
O inaugurare importanta in prima jumatate a anului a fost bifata de Fashion House Pallady, al doilea centru de tip outlet din Romania dupa Fashion House Militari, ca raspuns la dorinta bucurestenilor de a avea branduri renumite la preturi accesibile. Un alt proiect deblocat a fost faza a doua a Colosseum Mall, o galerie comerciala de 54.500 de metri patrati situata in partea de nord-vest a orasului, in apropiere de Chitila. De asemenea, in Sfantu Gheorghe, judetul Covasna, a fost inaugurat proiectul realizat de Prime Kapital, unul dintre cei mai importanti dezvoltatori imobiliari din Romania - Sepsi Value Center are 16.300 de metri patrati si este unul dintre cele mai moderne parcuri de retail din regiune.
„Cheltuielile de consum, care reprezinta in mod natural mai mult de doua treimi din PIB, au fost un indicator principal al bunastarii pietei de retail. Mai mult decat atat, puterea tot mai mare a cheltuielilor online a fost un motor important, in special in timpul crizei COVID-19. Industriile de sport, de bricolaj si de articole destinate imbunatatirii nivelului de trai au inregistrat o crestere fara precedent si o cerere ridicata pentru un sortiment distinct de produse. De asemenea, si produsele de uz casnic au prosperat, deoarece tot mai multe persoane si-au petrecut timpul acasa, vanzarile in magazinele de profil fiind cu aproape 10% mai mari decat nivelurile anterioare pandemiei. De asemenea, printre cei mai performanti retaileri de produse alimentare din Romania se numara Carrefour, Kaufland, Mega Image si Profi, insa, potrivit Statista, castigatorul clasamentului lanturilor de retail in categoria produselor alimentare in functie de cifra de afaceri anuala de anul trecut a fost discounterul german Lidl", explica Simina Niculita, Partner & Head of Retail Agency la Colliers.
Noi branduri au intrat in Romania
La capitolul noutati, piata romaneasca de retail a inregistrat noi intrari de branduri in 2021, printre care conceptul outlet spaniol Numero Uno si brandul rusesc de bijuterii Sokolov, care a deschis deja magazine in Bucuresti, Iasi si Cluj Napoca. La polul opus, retailerul francez de moda Camaieu si-a inchis magazinele din Romania, la fel si din alte locatii din strainatate, pentru a se concentra pe piata interna. In paralel, retailerul polonez de incaltaminte CCC isi muta din nou atentia spre Europa de Est, evaluand oportunitatile de a adauga un nou concept de magazin in Romania. In plus, consultantii Colliers se asteapta sa vada alte nume noi pe piata, precum retailerul irlandez de fast fashion Primark si alte cateva marci poloneze noi.
„Printre punctele forte ale Romaniei se numara pozitia geografica, tara avand nu doar orase si peisaje frumoase, ci si o economie puternica, cu proprietati de buna calitate si o cerere in crestere accelerata. Investitorii straini continua sa se arate interesati de proprietati de retail. De asemenea, investitorii oportunisti si cu portofolii mai mici ar putea considera ca este momentul sa se extinda, avand in vedere dezvoltarea unor orase regionale, zone pe care nu le-au vizat pentru extindere si unde cererea de parcuri comerciale este acum foarte atractiva. Potentialii cumparatori vizeaza parcuri de retail in afara orasului, deoarece se presupune ca clientii vor dori in continuare sa faca cumparaturi in locatii in aer liber, la care se poate ajunge cu masina, chiar si dupa ce masurile restrictive aplicate in contextul pandemiei de COVID-19 se vor relaxa. In plus, dinamica traficului pietonal in parcurile de retail a fost mai putin afectata in comparatie cu marile centre comerciale dominante, consumatorii fiind dispusi sa cheltuiasca atunci cand viziteaza astfel de locatii”, spune Simina Niculita.
A crescut rata de ocupare
Rata de neocupare a crescut in prima jumatate a lui 2021 in toate tipurile de spatii, centrele comerciale non-dominante inregistrand cea mai semnificativa crestere, de circa 5-7%, datorita expunerii ridicate la retailul de fashion si la restaurante. Consultantii Colliers noteaza ca presiunile asupra chiriilor prin renegocieri ar putea ramane in vigoare in cursul anului 2021, cel putin pana cand chiriasii isi vor pune din nou finantele in forma.
„Cu siguranta, pandemia a accelerat niste tendinte care erau deja vizibile. Migrarea catre cumparaturile online nu este o miscare noua, dar in conditiile in care consumatorii si-au restrans toate calatoriile care nu erau esentiale din cauza contextului pandemic, cumparatorii s-au indreptat progresiv catre canalele digitale de retail. In ansamblu, exista cateva tendinte care au fost accentuate de pandemie, iar dezvoltarile de retail vor gravita in jurul a trei dintre acestea, anume apetitul tot mai mare pentru parcurile de retail, concentrarea dezvoltatorilor asupra oraselor regionale care nu ar fi fost pe harta extinderilor in urma cu cativa ani si interesul tot mai mare pentru centrele comerciale de mici dimensiuni din apropierea zonelor rezidentiale", conchide Simina Niculita, Partner & Head of Retail Agency la Colliers.
Unde de va investi in proiectele de retail?
In perspectiva, majoritatea noilor proiecte asteptate in acest deceniu vor fi in orasele cu o prezenta limitata a centrelor de retail sau in noile suburbii ale oraselor mari, unde zonele sunt semnificative si relevante in ceea ce priveste puterea de consum. Vanzarile omnichannel vor consolida sau vor eroda pozitia unui retailer in urmatorii ani, intrucat integrarea preferintelor personale si flexibilitatea sporita vor favoriza un mix de comert offline-online. O schimbare de generatii ar putea defini, de asemenea, o multime de lucruri: generatia Z, crescuta in lumea digitala si cu o atitudine mai constienta fata de consum si ecologie sau cheltuieli etice, va fi mai relevanta. De asemenea, ne asteptam ca salariile in Romania sa continue sa urce mult mai repede decat media UE in urmatorul deceniu, ceea ce ar duce probabil la un consum mai mare si la o predilectie crescuta pentru bunurile de lux, pentru a se apropia de 90% din media UE, de la sub 80% in prezent.