Harta de retail modern a Romaniei se completeaza judet cu judet, dezvoltatorii imobiliari livrand in ultimul an primele proiecte de retail modern in patru judete care nu erau acoperite, si anume Dambovita, Covasna, Harghita si Calarasi. Mai mult, in urmatoarea perioada urmeaza a fi bifate si judetele Vaslui, Caras-Severin si Olt, astfel ca ultimele „redute” necucerite de catre dezvoltatorii de centre comerciale vor ramane Teleorman si Giurgiu, potrivit raportului Retail Regional Cities realizat de compania de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox.
Prin centru comercial modern, Cushman & Wakefield Echinox descrie proiectele noi sau care au trecut printr-o renovare semnificativa de-a lungul ultimilor 20 de ani si a caror suprafata inchiriabila depaseste 5.000 de metri patrati. Alexandria, resedinta judetului Teleorman, si Giurgiu, au in prezent galerii comerciale, dar acestea sunt sub pragul de 5.000 de metri patrati.
Dezvoltatorii imobiliari sunt activi in special pe segmentul parcurilor de retail in care accesul in magazinele mari este realizat direct din exterior, acestea fiind preferate mallurilor care cuprind mai multe spatii comune, implica investitii mai ridicate si sunt supuse mai multor restrictii in situatii medicale delicate. Astfel, cu exceptia Dambovita Mall, centru comercial de tip mall deschis de Prime Kapital si MAS Real Estate la Targoviste, in celelalte judete recent acoperite de dezvoltatori au fost inaugurate parcuri de retail, respectiv Sepsi Value Center la Sfantu Gheorghe (judetul Covasna), NEST Retail Park la Miercurea Ciuc (judetul Harghita) si Catex Retail Park in Calarasi.
Mai exista in prezent cinci judete fara centre de retail modern, judete cu o populatie totala de circa 1,8 milioane de locuitori. Resita, cu o populatie de circa 73.000 de locuitori, este cel mai mare oras fara un proiect de retail modern, aici fiind planificat de catre Ceetrus un proiect major de regenerare urbana ce va cuprinde si un centru comercial de aproximativ 35.000 de metri patrati. In Slatina, dezvoltatorul belgian Mitiska REIM planuieste atat extinderea proiectului existent, cat si dezvoltarea unui nou parc de retail cu o suprafata de circa 10.000 de metri patrati. Nu in ultimul rand, in judetul Vaslui Prime Kapital va dezvolta Barlad Value Centre (16.500 de metri patrati inchiriabili), in timp ce grupul polonez Scallier planuieste un parc de retail Funshop in resedinta judetului.
Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Faptul ca dezvoltatorii de retail isi indreapta atentia si catre o serie de orase tertiare, considerate mai putin ofertante pana in prezent, denota faptul ca piata de retail modern din Romania ramane in continuare atractiva, oferind un potential semnificativ de dezvoltare. Iminenta intregire a ofertei de spatii comerciale la nivel national nu va face decat sa aduca Romania aproape de nivelul tarilor mai dezvoltate din centrul si vestul Europei, tari in care fiecare comunitate beneficiaza de optiuni de retail modern adecvate puterii de cumparare si obiceiurilor de consum.”
Pe de alta parte, viitoarea oferta de spatii comerciale din Bucuresti este limitata, cele mai importante proiecte aflate in acest moment in constructie si a caror livrare este planificata in 2021 fiind extinderea centrului comercial Colosseum din zona de nord-vest a Capitalei, prima faza a centrului comercial de tip outlet Fashion House Pallady si Greenfield Plaza, componanta de retail a ansamblului rezidential Greenfield din Baneasa. Aceste trei dezvoltari insumeaza o suprafata de aproximativ 30.000 de metri patrati, potrivit raportului Bucharest Retail Market.
Cu un stoc de retail de doar 65.000 de metri patrati si o densitate de 171 de metri patrati / 1.000 de locuitori, sectorul 5 al Capitalei este cel mai slab deservit de proiecte de retail modern, cele mai importante dezvoltari din aceasta zona fiind Vulcan Value Center si Liberty Center.