Potrivit Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), anul 2013 poate fi caracterizat prin continuarea tendintelor negative din anii precedenti, marcati de mentinerea intarzierilor la plata creantelor, sincope majore in finantarea proiectelor incepute si volum scazut al lucrarilor noi. Mai mult, in 2013 am asistat la mentinerea suspendarii programelor operationale si la o “metastaza” a insolventelor in sectorul de constructii, in paralel cu o prezenta permanenta a influentei politice in procedurile de achizitii publice. “S-a vorbit mult despre constructii, dar s-au facut putine, iar guvernul nu a avut curajul si fermitatea utilizarii investitiilor ca principal mijloc de stimulare a cresterii economice. Credem ca, din perspectiva anilor ce vin, competitivitatea sectorului de constructii a fost grav afectata. Ca element distinctiv fata de anii precedenti trebuie subliniate efectele negative generate «in cascada» de insolventele din acest sector. Cu un buget aprobat cu mare intarziere in 2013, cu rectificari care au amputat si asa putinele investitii asumate si cu o prabusire in continuare a investitiilor straine, evolutia cantitativa a sectorului s-a reflectat in medii lunare inferioare celor din anii anteriori. Piata s-a segmentat si mai mult, iar strategiile de supravietuire ale multor societati au fost amenintate inclusiv de competitia foarte agresiva a antreprenorilor internationali, in special pentru proiectele finantate din fonduri europene”, a declarat Laurentiu Plosceanu, presedinte al ARACO.
Sectorul constructiilor a insumat 7,5 miliarde euro in primele 10 luni
Conform datelor oficiale din primele 10 luni ale acestui an, valoarea totala a pietei de constructii se situa la 7,5 miliarde euro, iar pana la finele anului se asteapta atingere pragului de 9 miliarde euro, in scadere fata de cele peste 9,3 miliarde euro din precedentele 12 luni. “Mesajele contextuale la final de 2013 atesta un optimism relativ, legat de nevoia de crestere economica asumata la nivel comunitar. Anul viitor va fi marcat de doua evenimente electorale si, de regula, exista o crestere contextuala in aceste conditii. Astfel, asteptam o evolutie imbunatatita in planul investitiilor straine, in principal din China, desi semnalele generate de inrautatirea fiscalitatii prin bugetul aflat in dezbatere au generat turbulente nedorite. Totodata, sunt asteptari pozitive legate de continuarea investitiilor incepute si de demararea unor proiecte noi finantate in principal din surse comunitare in infrastructura rutiera, in cea energetica, de mediu si, nu in ultimul rand, in planul proiectelor de reabilitare termica a cladirilor. Mai mult, 2014 ar trebui sa fie atat anul finalizarii unor tronsoane importante de autostrada, cat si al inceperii unor proiecte noi, extrem de necesare, tronsonul Comarnic-Brasov fiind doar unul dintre acestea. Piata fortei de munca va fi si ea afectata de deschiderea catre Europa de Vest, ce va genera fluxuri noi de muncitori migranti in acea directie. In ciuda acestui complex de factori semnificativ nefavorabili, sectorul are potential de crestere, iar noi estimam ca 2014 va trebui sa genereze o evolutie in raport cu anii precedenti, dezvoltare pe care o dorim sustenabila. Sectorul trebuie sa isi regaseasca dimensiunea strategica in zona sustinerii cresterii economice nationale, iar parteneriatul cu autoritatile decidente si cele contractoare trebuie resetat si imbunatatit substantial”, considera presedintele ARACO. Pentru informatii suplimentare, click aici!