Specialistii europeni din domeniul antreprizei in constructii indica fara echivoc faptul ca, in acest sector de activitate, marcile produselor au o importanta mai mare decat pretul aferent materialelor generice. Astfel, peste 1.100 de manageri din bransa antreprenorilor de constructii (cu peste sase angajati), care au dat curs intrebarilor dintr-un sondaj telefonic (pentru elaborarea raportului European Contractor Monitor), au cazut de acord ca adevaratul rol al unei companii de antrepriza serioasa este acela de a alege produse de constructii ce poarta marci de incredere, in defavoarea pretului scazut, aferent sortimentelor „no name” sau etichetate cu brand-uri necunoscute ori generice (specifice depozitelor de tip outlet/ marilor retele de materiale de constructii). Acestea sunt doar cateva din rezultatele acestui studiu, elaborat recent de expertii companiei olandeze de cercetare si consultanta USP Marketing Consultancy (autori ai raportului Arch-Vision: Barometrul Arhitectural European), ce prezinta noile tendinte ale pietei europene de antrepriza in constructii.
„Antreprenorii cred ca marcile de incredere au un rol fundamental in alegerea produselor, in toate tarile investigate in analiza (desi exista diferente de la un stat la altul), cum este cazul, mai ales, pentru caramizile destinate fatadelor/ peretilor interiori (64%), scule electrice si unelte de mana (61%), placi pentru pardoseli si pereti (60%), tigla si sisteme de impermeabilizare pentru acoperisuri (60%). Increderea in marci ramane predominanta, iar in Italia (cu 85% din raspunsuri in acest sens) ponderea este mult mai mare decat in Germania (61%), antreprenorii germani preferand, astfel, produsele fara marca distincta. De asemenea, s-au stabilit primele trei grupe de produse pe care antreprenorii europeni le achizitioneaza in functie de reputatia marcii – caramizi (64%), unelte electrice (61%), gresie si faianta (60%) –, precum si alte trei grupe de produse la care marca nu este importanta – sigilanti/ ciment (27%), tigla si produse hidroizolatoare pentru acoperis (23%) si materiale de izolatii (23%)”, a declarat Dirk Hoogenboom, unul din autorii cercetarii.
Potrivit studiului, grupa de produse pentru zidarie exterioara si interioara (caramizi) este in mod clar cea pentru care antreprenorii europeni importanti sunt, de fapt, loiali unei marci anume. De pilda, aproape 47% din respondentii italieni vor cumpara caramizi cu aceeasi marca de la un alt magazin (distribuitor), in cazul in care aceste produse nu se gasesc (temporar) in stocul principalului lor furnizor de materiale de constructii. Alti antreprenori (19%) sunt dispusi sa cumpere caramizile cu marca respectiva direct de la fabricant, in loc sa achizitioneze produse similare de la furnizorul lor obisnuit, dar care poarta alta marca (6%). In schimb, pentru antreprenorii germani, situatia este diametral opusa: peste 29% dintre acestia vor lua decizia de a se aproviziona cu alte blocuri ceramice pentru zidarie de la furnizorul obisnuit, daca acesta nu le poate pune la dispozitie produsele cu marca solicitata initial in comanda.