Bugetul Romaniei pierde anual o treime din TVA, arata Comisia Europeana in raportul privind deficitul de incasare al acestei taxe, consecinta fiind ca statul are dificultati in indeplinirea functiilor principale, respectiv oferirea de servicii publice. Indicatorul publicat de CE care masoara diferenta dintre TVA potential de incasat la buget, estimata pe baza tuturor tranzactiilor din economie si cea efectiv incasata in conturile trezoreriei statului, este ilustrativ pentru capacitatea de colectare a administratiei fiscale. Desi Romania a experimentat de-a lungul timpului multe modificari legislative si proceduri sperand ca va imbunatati nivelul incasarilor, rezultatele se lasa asteptate. Aceste deficiente sunt cu atat mai vizibile in ultima vreme, cu cat veniturile bugetare au avut de suferit in contextul crizei Covid-19 si al majorarii cheltuielilor.
Deficitul bugetului national arata ca, dupa primele sapte luni din 2020, statul a cheltuit cu 50 miliarde lei mai mult decat a incasat. In aceeasi perioada din anul trecut deficitul se afla la 18 miliarde lei. In vreme ce cheltuielile cu salariile din sectorul public si pensiile au crescut constant in ultimii ani, ajungand sa reprezinte 96,3% din veniturile fiscale si contributiile sociale la buget, colectarea taxelor si impozitelor a ramas la aceeasi pondere redusa, in jurul a 26% din PIB, care plaseaza Romania pe penultimul loc din UE. In contrapartida cu majorarea cheltuielilor, administratia fiscala nu a fost intarita in acesti ani prin implementare de sisteme IT, pregatirea personalului sau demararea unor procese de reforma coordonate.
Avand in vedere ca guvernul prognozeaza un deficit bugetar de 8,6% din PIB la finele acestui an, se vorbeste in spatiul public despre o posibila majorare a fiscalitatii de anul viitor pentru compensarea golurilor si finantarea cheltuielilor. Insa aceasta nu este o solutie pe termen mediu si lung pentru Romania, mai ales in contextul crizei cand operatorii economici au nevoie de stimulente, nu de o impovarare fiscala suplimentara. O colectare mai buna a taxelor existente ar ajuta bugetul sa se echilibreze, iar diminuarea decalajului de TVA este nu doar posibila, ci necesara si obligatorie. De altfel, cuantificarea deficitului de incasare a TVA este realizata de CE tocmai pentru a ajuta statele membre sa dezvolte masuri bine directionate si sa le monitorizeze eficacitatea.
Polonia demonstreaza ca se poate
Raportul CE arata ca in Polonia deficitul de incasare a TVA a coborat la 9,9% in 2018 (anul analizat de cel mai recent raport CE din septembrie 2020), de la 24% in 2014. In acelasi timp, Romania inregistra un decalaj de 33,8% (2018) fata de 38% in 2014.
Conform rapoartelor CE, decalajul TVA polonez a crescut brusc intre 2006 si 2011 de la aproximativ 12% la peste 20% din veniturile potentiale. In 2012, dimensiunea sa a atins un maxim de 25,6%. Constientizand amploarea pierderilor, la mijlocul anului 2016, Ministerul Finantelor polonez a anuntat un plan de reducere a decalajului de TVA pana la aproximativ 15% in urmatorii 3 ani. Obiectivul a fost atins mai devreme ca urmare a masurilor concrete de imbunatatire atat a conformitatii fiscale, cat si a eficientei. Potrivit statisticii OECD din 2017, primele efecte ale masurilor au fost vizibile inca din 2016, cand veniturile bugetare ca pondere in PIB s-au majorat.
In decurs de doi ani, Polonia a reusit sa reduca deficitul de incasare a TVA la aproape o treime din dimensiunea sa, datorita actiunilor intreprinse pentru consolidarea sistemului polonez de TVA, bazat pe trei piloni: legislatie moderna; administrare eficienta si cooperarea stransa cu intreprinderile.
Rezultatul pozitiv a fost obtinut printr-o serie de solutii legislative si dezvoltarea instrumentelor juridice utilizate de alte tari ale UE (de exemplu mecanismul de taxare inversa, raspunderea solidara). Totusi, acestea au un efect limitat. Prioritare au fost dotarea administratiei fiscale cu solutii sistemice inovatoare si instrumente analitice moderne. Ca urmare, atat colectarea TVA precum si a altor taxe si impozite au crescut considerabil. Cum a procedat Ministerul de Finante polonez? A realizat o diagnoza a problemelor majore si a gasit solutii punctuale pentru fiecare dintre ele. Astfel, a constatat ca lipsesc: o baza de date cu persoanele impozabile, sanctiuni eficiente pentru fraudatori, o monitorizare a transferurilor de bani, a instrumentelor analitice eficiente pentru detectarea neregulilor. Totodata a stabilit ca structura administratiei fiscale este ineficienta, ca facturile false sunt utilizate masiv si ca anumite sectoare sunt mai expuse la frauda. Pentru fiecare dintre aceste probleme depistate, au fost luate masuri concrete.
Planul polonez care a redus dramatic deficitul de incasare
Pentru a remedia situatia bazei cu persoanele impozabile, a fost implementata „Lista Neagra”, o lista online a entitatilor neinregistrate sau eliminate din registrul TVA. Au fost clarificate conditiile pentru refuzul inregistrarii si pentru scoaterea din registrul TVA. Incepand din ianuarie 2017, aproape 256.000 de entitati au fost eliminate din registrul TVA. De asemenea, a fost implementata „Lista alba”, o lista moderna si actualizata a persoanelor impozabile care ofera acces simplu si gratuit la informatii, cum ar fi codurile de inregistrare TVA si conturile bancare B2B.
Pentru a avea sanctiuni eficiente impotriva fraudelor a fost introdusa sanctiunea administrativa de 30% pentru subestimarea TVA de plata si de 100% in cazul implicarii intr-un sistem de frauda. Au fost aduse modificari la Codul penal, crescand semnificativ pedepsele pentru emiterea si utilizarea facturilor false.
Cu scopul de a ameliora structura administratiei fiscale si pentru a crea instrumente analitice eficiente pentru detectarea neregulilor a fost infiintata o entitate pentru administrarea veniturilor statului - KAS. Au fost consolidate administratia fiscala, serviciul vamal si controlul fiscal, care anterior operau separat. KAS coopereaza strans cu politia si serviciile conexe pentru a lupta impotriva fraudei TVA, fiind adaugate noi functii, inclusiv analize fiscale centralizate si avertismente fiscale.
Monitorizarea transferurilor de bani cu ajutorul unor instrumente analitice eficiente a condus la implementarea solutiei IT - STIR, un sistem de supraveghere a transferurilor bancare cu analiza algoritmica (big data) in scopul de a identifica imediat conturile bancare utilizate de fraudatori, respectiv de a depista tranzactii anormale si a furniza informatii despre acestea autoritatilor fiscale. Astfel, autoritatile fiscale pot bloca contul atunci cand exista riscul de frauda a unei sume de peste 10.000 euro.
Implementarea solutiei ”Modified Data Warehouse JPK-VAT„ a fost destinata diminuarii fenomenului facturilor false si faciliteaza verificarea vanzarilor si cumparilor in sistem online pe baza fisierului standard de audit fiscal (SAF-T). Astfel, pot fi facute verificari incrucisate ale facturilor. Datorita implementarii SAF-T, din ianuarie 2018, 1,6 milioane de companii (97% din contribuabilii inregistrati pentru TVA) au transmis online administratiei fiscale date privind tranzactiile economice in format electronic. Aceste date sunt colectate de administratia fiscala direct din sistemele financiare si contabile ale contribuabililor.
In acelasi scop a fost aplicat mecanismul de plata defalcata a TVA doar pentru tranzactiile interne B2B decontate prin transferuri bancare la decizia clientului. In cadrul mecanismului are loc un singur transfer de bani: suma facturata este impartita automat in doua conturi separate: suma neta in contul de decontare si TVA in contul de TVA al persoanei impozabile. Mecanismul este insotit de o procedura mai rapida de rambursare a TVA (25 in loc de 60 de zile).
In ceea ce priveste identificarea sectoarele mai susceptibile la frauda, a fost implementat pachetul privind combustibilul: un set de masuri pentru combaterea fraudei TVA, in special a fraudei carusel legate de comertul intra-UE cu combustibil lichid. Pentru acesti operatori, obligatia de a plati TVA apare in principiu in termen de 5 zile de la achizitionarea combustibilului. O alta solutie pentru a combate frauda in acest sector este pachetul privind transportul – SENT, un sistem de monitorizare online pentru transportul de marfuri.
Raportul CE avertizeaza ca pandemia de coronavirus a modificat drastic economia UE, iar veniturile din TVA ar putea fi grav afectate. In acest moment mai mult ca niciodata, tarile UE pur si simplu nu isi pot permite astfel de pierderi, mentioneaza raportul citat, care recomanda statelor membre sa ia masuri concrete. Exemplul polonez ar trebui sa incurajeze alte state, inclusiv Romania, sa aplice planuri similar de imbunatatire a colectarii taxelor.
*** Articol realizat de Daniel Anghel, Partener si Liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica al PwC Romania.