Intre incredere si profitabilitate exista o stransa corelatie, fapt confirmat de o analiza PwC care arata ca increderea consumatorilor este unul dintre principalii factori determinanti ai variatiei de performanta, precum si de sondajul recurent privind afacerile de familie care concluzioneaza ca increderea este un avantaj competitiv vital. Vestea buna este ca afacerile de familie se bucura de o mai mare incredere decat alte companii in general, avand un scor mai mare cu 12 puncte procentuale la acest indicator, potrivit barometrului de incredere Edelman.
Iar nivelurile mai ridicate de incredere au sanse foarte mari sa se reflecte in performanta financiara daca sunt mentinute si constant alimentate, contribuind la atingerea obiectivelor ambitioase pe termen lung pe care si le propun afacerile de familie din Romania. Conform sondajului PwC Family Business Survey 2023, 76% dintre afacerile de familie locale se asteapta sa creasca in urmatorii doi ani, iar mai mult de un sfert dintre acestea mizeaza chiar pe o crestere “rapida si agresiva”. Urmatoarele prioritati sunt cresterea loialitatii clientilor (61%), lansarea de noi produse / servicii (58%) si extinderea pe noi piete sau segmente de clienti (45%).
Exista patru piloni pe care se construieste increderea: competenta (este compania buna in ceea ce face), motivul (interesele cui le serveste compania), mijloacele (compania foloseste mijloace corecte pentru a-si atinge obiectivele) si impactul (care este impactul tangibil pe care il are compania, spre deosebire de impactul pe care pretinde ca il are). Pentru antreprenori, sondajul arata ca preocuparea este sa le castige increderea clientilor, actionarilor si angajatilor, in aceasta ordine a prioritatilor. Chiar daca primele doua grupuri sunt decisive pentru succesul afacerii, antreprenorii ar trebui sa fie mai atenti la consolidarea acesteia in randul angajatilor si al publicului larg. Revenind la sondajul nostru, observam ca jumatate dintre antreprenorii respondenti spun ca beneficiaza de increderea totala a clientilor si angajatilor. De asemenea, nivelul de incredere intre membrii familiei poate fi considerat ridicat, desi unul din cinci respondenti admite contrariul.
Increderea clientilor. Marea majoritate a afacerilor de familie respondente din Romania (91%) sunt constiente ca increderea clientilor in companie este esentiala. Totusi aproape jumatate (47%) spun ca se bucura cu adevarat de ea, iar 42% investesc energie si resurse considerabile pentru a intelege nevoile consumatorilor. Asa se explica faptul ca, in urmatorii doi ani, printre prioritatile cheie ale afacerilor de familie din Romania se regasesc cresterea loialitatii clientilor si introducerea de noi produse si servicii si ca 52% sunt foarte avansati in utilizarea unui sistem de colectare a feedback-ului de la clienti.
Un aspect la care antreprenorii romani trebuie sa mai lucreze si care se afla tot mai mult pe radarul clientilor il reprezinta politicile ESG (politicile de mediu, sociale si de guvernanta corporativa). Liderii afacerilor de familie din Romania admit ca, in acest moment, ESG nu este domeniu de maxim interes pentru ei si ca se concentreaza asupra altor obiective: satisfactia clientilor si cresterea business-ului, in vreme ce semnificativ mai putini au stabilite tinte pentru diversitate si incluziune sau pentru impactul social si cel asupra mediului.
Increderea angajatilor. Antreprenorii trebuie sa fie atenti pentru ca increderea se construieste din interior spre exterior; iar o companie nu va fi de incredere pentru clientii sai daca nu este de incredere pentru angajatii sai. Conform PwC, companiile care creeaza activ oportunitati pentru ca angajatii lor sa isi dezvolte competentele demonstreaza o capacitate superioara de a atrage si de a pastra talentele.
Peste 60% dintre intreprinderile de familie din Romania inteleg ca increderea angajatilor este esentiala, dar, la o privire mai atenta, aceasta convingere nu este insotita de actiuni: doar 39% spun ca nivelul de incredere din partea angajatilor este una dintre cele mai importante cinci prioritati pentru urmatorii doi ani si doar 27% spun ca investesc energie si resurse considerabile in atragerea si pastrarea angajatilor talentati.
Increderea familiei. Antreprenorii inteleg ca increderea intre membrii familiei lor este imperativa, iar 74% considera ca ea exista. Dar tot ei spun ca inca exista conflicte in cadrul familiei (64%) si ca gestionarea lor nu a fost niciodata usoara si face parte dintr-o cautare continua pentru a stabili structuri puternice de guvernanta. Doua treimi dintre afacerile de familie din Romania sustin ca au in vigoare cel putin o politica / procedura de guvernanta corporativa, cele mai des utilizate fiind acordurile sau conventiile intre actionari (39%) si politicile privind dividendele (39%). Comunicarea intre membrii familiei este considerata foarte buna, iar 74% dintre antreprenorii locali sunt de parere ca exista o aliniere a familiei cu privire la directia in care se indreapta compania comparativ cu 59% dintre antreprenorii la nivel global.
Concluzionand, nu mai este suficient ca afacerile de familie din Romania sa faca doar ajustarile necesare in cadrul modelului lor de afacere pentru a construi incredere, ci trebuie sa comunice mai clar si mai convingator eforturile lor si sa le faca vizibile partilor interesate relevante – membrii familiei, angajatii, clientii si, la fel de important, publicului larg. Raportul Family Business Survey 2023 pentru Romania poate fi citit aici.
* Articol publicat de Mihai Anita, Partener la PWC Romania.