RO EN
Coșul este gol

PwC: Achizitiile publice pe timp de pandemie in Republica Moldova

Contractele atribuite in cadrul procedurilor de achizitie publica raman executorii si nu se suspenda automat din cauza masurilor de combatere a Covid-19. Spre deosebire de alte tari, autoritatile din Republica Moldova nu au aprobat recunoasterea oficiala a situatiei generate de COVID-19 drept temei ce ar exclude aplicarea unor penalitati in caz de intarzieri sau neexecutare, si nici nu au dispus alte masuri care ar face mai flexibila executarea contractelor de achizitii publice. Astfel, aceste contracte sunt guvernate in continuare de prevederile legale generale, iar autoritatile contractante si operatorii economici trebuie sa gaseasca solutii practice pentru a se adapta la situatia de criza.
Contracte de achizitii publice atribuite
Operatorii economici carora li s-au atribuit contracte de achizitii publice trebuie sa nu admita incalcarea obligatiilor asumate, in special pentru a preveni pe viitor propria excludere de la proceduri de achizitii. Chiar daca pandemia ar putea fi considerata drept impediment in afara controlului partilor, consecintele concrete ale acesteia trebuie apreciate in fiecare caz in parte, in functie de comportamentul partilor, de eforturile intreprinse pentru diminuarea prejudiciilor, precum si de clauzele specifice din contract referitoare la exonerarea de raspundere in caz de neexecutare. In acest sens, furnizorii care intampina dificultati de executare din cauza crizei (de exemplu, imposibilitatea refacerii stocurilor de bunuri care fac obiectul livrarilor in baza contractelor de achizitie publica, din cauza restrictionarii traficului international) ar trebui sa actioneze diligent in relatiile lor cu autoritatea contractanta si sa negocieze posibilitatea suspendarii executarii contractului sau a prelungirii corespunzatoare a termenelor de livrare.
Pe de alta parte, autoritatea contractanta ar putea considera ca unele achizitii nu mai sunt de interes in conditiile actuale si ar putea decide suspendarea sau rezolutiunea unilaterala a contractului (daca acest drept este prevazut in contract).
Pentru a asigura echilibrul contractual, tinand cont de interesele ambelor parti, comunicarea eficienta si identificarea unor solutii juridice practice si corecte sunt extrem de importante. Prezinta interes in acest sens experienta altor state. De exemplu, guvernul Regatului Unit al Marii Britanii a emis cateva ghiduri pentru toate autoritatile contractante din tara, prin care le recomanda sa actioneze in sprijinul furnizorilor, stabilind modalitati de plata pentru a asigura fluxul de numerar al acestora. Autoritatile contractante sunt incurajate sa faca plati catre furnizori pana cel putin la sfarsitul lunii iunie 2020, chiar daca exista intarzieri sau perturbari la executare. De asemenea, autoritatile sunt incurajate sa nu invoce forta majora in contractele cu furnizorii, ci sa gaseasca mai intai solutii pentru a modifica contractele si a agrea aranjamente precum plasarea comenzilor in avans, efectuarea platilor in avans sau a platilor partiale. In Republica Moldova nu au fost emise masuri similare, insa legislatia nu interzice partilor sa negocieze anumite aranjamente pentru a depasi criza.
Totodata, Legea privind achizitiile publice permite autoritatilor contractante sa extinda, prin negociere directa, fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, termenul sau obiectul unui contract de achizitie publica incheiat cu furnizorul initial. Astfel de situatii pot aparea mai ales in cazul achizitiei de servicii sau produse necesare in contextul actual (medicamente, echipamente de protectie). In acest caz, se vor examina clauzele contractuale privind conditiile de modificare a contractului de achizitii publice pentru a respecta prevederile legale aplicabile.
Proceduri de achizitii publice
In baza unor Dispozitii ale Comisiei pentru Situatii Exceptionale a Republicii Moldova, pe perioada starii de urgenta anumite institutii medicale pot desfasura proceduri de achizitie publica prin negocieri directe, fara publicarea anuntului de participare, in limitele sumelor si echipamentelor expres indicate (echipamente sanitare).
Totodata, potrivit Legii privind achizitiile publice, autoritatea contractanta poate utiliza procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, daca din motive de maxima urgenta ca urmare a unor evenimente imprevizibile nu se pot respecta termenele procedurii de licitatie deschisa sau de negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare. Pandemia COVID-19 ar putea fi considerata o situatie de maxima urgenta. Astfel, autoritatile contractante pot organiza proceduri non-publice si pentru achizitia de produse sau servicii care nu sunt direct legate de combaterea pandemiei. In orice caz, situatiile invocate pentru a justifica maxima urgenta nu trebuie sa fie imputabile autoritatilor contractante, iar durata contractului nu poate fi stabilita pe o perioada mai mare decat cea necesara pentru a face fata situatiei de urgenta care a determinat aplicarea procedurii de negociere fara publicarea unui anunt de participare. In acest context, se recomanda o atentie deosebita la etapa negocierii, pentru a preveni anularea contractului din cauza nerespectarii prevederilor legale.
Cererile de oferte nu sunt suspendate si pot fi initiate in timpul pandemiei COVID-19. Totusi Agentia Achizitii Publice a Republicii Moldova a emis un comunicat prin care stabileste ca autoritatile contractante vor prelungi termenul-limita de depunere si deschidere a ofertelor pentru procedurile de achizitii publice pentru care termenul-limita stabilit este in perioada suspendarii activitatii autoritatilor contractante respective, pentru a elimina riscul lipsei de oferte depuse si pe cel al concurentei limitate, sau orice alte impedimente ce ar putea afecta rezultatul procedurii de atribuire. Se recomanda deci monitorizarea informatiilor publicate pe pagina web oficiala a Agentiei, pentru a urmari prelungirea termenelor de depunere si deschidere a ofertelor.
Concluzii si recomandari
In cazul in care apar dificultati in executarea unui contract de achizitii publice din cauza pandemiei COVID-19, in functie de fiecare caz in parte, se pot avea in vedere urmatorii pasi:
1. Verificarea prevederilor din contractul atribuit cu privire la cerintele de notificare a celeilalte parti privind circumstante extraordinare sau impedimente obiective care fac imposibila executarea temporara a obligatiilor contractuale;
2. Informarea imediata a autoritatii contractante despre imposibilitatea temporara a executarii contractului, cu propunerea unor solutii alternative (de exemplu, modificarea/prelungirea calendarului de executare a lucrarilor/livrare a bunurilor), dupa caz;
3. Intreprinderea tuturor masurilor disponibile si rezonabile pentru a reduce prejudiciile potentiale ale neexecutarii;
4. Asigurarea si colectarea probelor care sa demonstreze ca intarzierea sau neexecutarea sunt cauzate de COVID-19;
5. In cadrul ofertelor noi, se recomanda verificarea proiectului de contract care urmeaza a fi atribuit si modul in care acesta reglementeaza situatiile de criza.
 
Un material de Ludmila Ciubaciuc, Senior Legal Associate PwC si Victoria Macovei, Legal Associate PwC

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter