RO EN
Coșul este gol

ONV LAW: Somajul tehnic nu se mai deconteaza de la bugetul de stat de la 1 iulie

De la 1 iulie 2021, somajul tehnic nu se mai deconteaza de la bugetul de stat In urma experientei pandemiei, Codul Muncii a reglementat insa regimul somajului tehnic in perioade de stare de asediu sau stare de urgenta decretate pe teritoriul Romaniei. Angajatorii si angajatii sunt protejati prin lege in cazul decretarii unor noi stari de asediu sau de urgenta.
Incepand din data de 1 iulie, indemnizatiile de somaj tehnic nu se mai deconteaza de la bugetul de stat, iar angajatorii care doresc sa aplice masura somajului tehnic trebuie sa suporte din bugete proprii aplicarea acesteia, conform unei analize ONV LAW.
Facilitatea a fost prelungita succesiv de la inceputul pandemiei, iar ultimul termen pana la care s-a prevazut posibilitatea de a beneficia de acest sprijin din partea statului pentru domeniile restrictionate din cauza pandemiei fiind 30.06.2021, conform OUG 211/2020.
Astfel, raman aplicabile dispozitiile generale ale Codului Muncii, care ofera posibilitatea angajatorului de a aplica masura somajului tehnic in privinta salariatilor, insa indemnizatia aferenta de 75% din salariul de baza va fi suportata direct de angajator.
Potrivit modificarilor aduse de Legea 298/2020 in Codul Muncii, la finalul anului trecut s-a reglementat cu titlu general regimul somajului tehnic in perioade de stare de asediu sau stare de urgenta decretate pe teritoriul Romaniei. Astfel, salariatii afectati de activitatea redusa sau intrerupta, care au contractul individual de munca suspendat beneficiaza de o indemnizatie platita din bugetul asigurarilor pentru somaj, in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat in vigoare, pe toata durata mentinerii unei stari de asediu sau stari de urgenta in Romania.
Totusi, modificarile introduse in Codul Muncii nu vizeaza si ipoteza unei stari de alerta, ci doar starea de urgenta si starea de asediu.
De asemenea, angajatorul are posibilitatea acum, daca bugetul acestuia permite, sa suplimenteze indemnizatia acoperita de la bugetul de stat cu sume reprezentand diferenta de pana la minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.
„O dispozitie particulara in noul Cod al Muncii este ultimul alineat al art. 53 1 din Codul Muncii.
Potrivit acestuia, se interzice angajatorilor sa ii concedieze pe acei angajati care au beneficiat
de somaj tehnic pentru o perioada de timp cel putin egala cu perioada pentru care au
beneficiat de aceasta masura de sprijin de la bugetul de stat,”, explica Av. Lorena Ciobanu,
Partener in cadrul ONV LAW.
O clarificare binevenita este adusa, respectiv ca interdictia de concediere mentionata mai sus se
aplica doar pentru locurile de munca ocupate de persoane cu privire la care s-a dispus somajul tehnic dupa intrarea in vigoare a Legii 298/2020, si anume 27.12.2020.
Potrivit declaratiilor publice in preajma momentului dezbaterii bugetului pe anul 2021, suma
indemnizatiilor de somaj tehnic acoperite de la bugetul de stat a fost estimata pentru anul 2021 la 798milioane lei. “Ramane sa monitorizam in continuare noile dispozitii privitoare la eventualeleprelungiri ale masurilor de sprijin pentru mediul de afaceri,” completeaza specialistul ONV LAW.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter