Romania trebuie sa dea startul unui proces amplu de consolidare fiscal-bugetara in acest an, care sa urmareasca reducerea graduala a deficitului pe parcursul urmatorilor ani, potrivit Raportului pe 2020 al Consiliului Fiscal.
"Anul 2021 reprezinta o provocare importanta pentru Romania deoarece trebuie sa dea startul unui proces amplu de consolidare fiscal-bugetara care sa urmareasca reducerea graduala a deficitului pe parcursul urmatorilor ani. Pozitia finantelor publice este complicata de nivelul ridicat al deficitului structural (7,5% din PIB potential in anul 2020, potrivit estimarii CE), astfel ca cea mai mare parte a deficitului bugetar este de natura structurala si se va manifesta si in viitor. Proiectul de buget pe anul 2021 si SFB 2021-2023 semnaleaza o modificare de abordare a politicii fiscal-bugetare comparativ cu anii anteriori, fiind proiectata o corectie graduala a deficitelor (cash, ESA, structural) pe termen mediu, precum si o alta filozofie de constructie a bugetului public din perspectiva sustenabilitatii finantelor publice. In Opinia sa asupra acestor documente, CF a apreciat drept fezabila atingerea tintei de deficit bugetar in anul 2021, atat potrivit metodologiei cash (7,16% din PIB), cat si europene (8,23% din PIB)", se spune in raportul anual al institutiei.
CF mentionat ca reducerea semnificativa a deficitului cash planificata pentru anul 2021 (cu circa 2,5 pp din PIB fata de anul anterior) este sprijinita in principal de doua elemente cu caracter exceptional: sumele preconizate sa se incaseze in anul 2021 din obligatiile bugetare aferente anului 2020 amanate la plata de agentii economici si faptul ca la momentul elaborarii proiectului de buget se preconiza inchirierea in anul 2021 a benzilor de frecventa 5G.
Institutia precizeaza ca aceste elemente "nu reprezinta insa masuri de ajustare structurala, astfel ca soldul bugetar potrivit ESA 2010 este proiectat a se imbunatati semnificativ mai putin".
"Ajustarea pe termen mediu proiectata de SFB 2021-2023 este explicata in principal de reducerea semnificativa a ponderii cheltuielilor bugetare in PIB, in timp ce ponderea veniturilor din taxe si impozite urmeaza a se mentine relativ constanta. In acest sens, CF a atras atentia ca, desi procesul de consolidare fiscal-bugetara trebuie sa aiba in vedere o restructurare a cheltuielilor bugetare, este absolut necesara cresterea veniturilor fiscale, o ajustare efectuata numai pe partea de cheltuieli fiind foarte dificila si improbabil a se concretiza la nivelurile estimate de MF. In acest sens, o crestere a veniturilor bugetare ca pondere in PIB ar putea proveni din: imbunatatirea eficientei colectarii, largirea bazei de impozitare, ingustarea exceptiilor care abat in sens negativ taxele platite de unii contribuabili de la cotele standard, combaterea ferma a evaziunii fiscale si a concurentei fiscale neloiale si optimizarea ratelor de impozitare/taxare", arata CF.
De asemenea, CF apreciaza, pe baza executiei bugetare din primele 4 luni ale anului, ca tinta de deficit bugetar pentru anul 2021 este fezabila, fiind posibile chiar evolutii mai favorabile decat cele avute in vedere la constructia proiectului de buget. Acest fapt este atribuibil unei executii mai bune in raport cu proiectiile initiale a veniturilor bugetare, avand drept surse principale revenirea economica mai rapida fata de asteptari si evaluarea conservatoare a veniturilor bugetare de catre MF care, in proiectul de buget, a luat in considerare o recuperare limitata a sumelor amanate la plata in anul 2020 de catre agentii economici.
Conform CF, cheltuielile bugetare aferente executiei din primele 4 luni ale anului releva alocari probabil insuficiente la nivelul cheltuielilor de personal, a celor de asistenta sociala, precum si a celor cu bunuri si servicii. Aceasta situatie ridica semne de intrebare cu privire la capacitatea asigurarii unui control strict al cheltuielilor bugetare pentru anul in curs. In conditiile in care veniturile bugetare in plus fata de cele proiectate in buget vor fi, probabil, mai ridicate comparativ cu necesarul de alocari suplimentare pentru cheltuieli permanente, CF recomanda ca diferenta favorabila sa fie utilizata pentru reducerea deficitului bugetar din anul 2021, usurand astfel efortul de consolidare fiscal-bugetara in anii urmatori.
"Anii ce vin raman foarte complicati. Nu numai ca procesul de consolidare fiscala/bugetara in Romania reclama o disciplina a pasilor de ajustare, dar si contextul international, in pofida redresarii economice evidente, ramane cu multe incertitudini si riscuri. Datoriile publice si private au crescut mult in numeroase tari, exista presiuni inflationiste puternice care pot influenta asteptari inflationiste, exista tensiuni geopolitice si riscuri neconventionale de genul atacurilor informatice care primejduiesc componentele de baza ale infrastructurii critice a unei tari. Deja pietele financiare inaspresc conditiile de acces la finantare, ceea ce se exprima in randamentele solicitate la plasamente", se spune in document.
CF precizeaza ca acest context in schimbare este un argument suplimentar ce intareste pledoaria institutiei pentru cresterea veniturilor fiscal-bugetare. Chiar daca se produce corectia macroeconomica necesara, evolutii nefavorabile pe plan international pot afecta negativ costul finantarii Romaniei. Inasprirea conditiilor de finantare este de corelat si cu posibile iesiri de fonduri din economiile emergente.
Conform raportului, in anul 2020 activitatea economica din Romania a fost sever afectata de pandemia COVID-19, produsul intern brut (PIB) inregistrand o contractie de 3,9% in termeni reali, fata de o crestere de 4,1% in anul precedent. Pe latura cererii, formarea bruta de capital fix (+1,5 pp) si consumul guvernamental (+0,4 pp) sunt singurii factori care au avut o contributie pozitiva la modificarea PIB real. Cheltuielile pentru consumul final al gospodariilor populatiei, principalul motor al cresterii in majoritatea anilor anteriori, au exercitat cea mai importanta contributie negativa (-3,2 pp) pe fondul restrictiilor impuse pentru combaterea pandemiei. Tot contributii negative au avut si exportul net (-1,6 pp), in conditiile perturbarii lanturilor de aprovizionare globala, precum si variatia stocurilor (-0,9 pp).
CF mentioneaza ca, din perspectiva ofertei, declinul PIB a fost determinat de aproape toate ramurile economiei nationale, si in special de industrie (-1,9 pp), fiind insa de remarcat evolutiile pozitive din constructii, respectiv, informatii si comunicatii.
"Consiliul Fiscal apreciaza drept necesara amendarea legislatiei care reglementeaza modul de utilizare a fondului de rezerva, reiterand recomandarea privind specificarea explicita a cheltuielilor care pot fi angajate din fondul de rezerva impreuna cu o transparenta mai ridicata, inclusiv prin raportarea periodica catre Parlament a modului si nivelului de utilizare a fondului de rezerva", se spune in raport.