Anul 2023 a fost unul de tranzitie pentru autoritatea de concurenta si a fost marcat de 2 momente importante – prima parte a anului, in care autoritatea s-a concentrat pe finalizarea unor investigatii importante, iar a doua parte a fost marcata de perioada in care o serie de mandate ale membrilor Plenului au expirat si autoritatea s-a axat pe aspecte tehnice privind investigatii noi sau mai vechi, finalizarea cu celeritate a aspectelor privind autorizarea concentrarilor economice, precum si o serie de monitorizari privind unele masuri luate de Guvern in domeniile cu impact social (precum plafonarea adaosurilor comerciale in retailul alimentar).
In anul 2024 suntem intr-un punct de cotitura generata de mai multe aspecte (interne si externe autoritatii). Schimbarile ce vor avea loc la nivelul autoritatii de concurenta vor determina directia de actiune a acesteia in urmatorii ani. Consiliul Concurentei trebuie sa ramana un organ redutabil de supraveghere si control al pietelor, ceea ce va presupune o crestere a numarului de investigatii si analize noi, precum si un control riguros al faptelor anticoncurentiale. Acest scenariu impune o implicare si mai accentuata in promovarea regulilor de concurenta, mentinerea standardului ridicat in privinta deciziilor de sanctionare, diversificarea pietelor supuse analizei autoritatii, dar si mentinerea expertizei si reputatiei institutionale sau atragerea resursei umane specializate.
Asteptarile pentru anul 2024 privesc, de asemenea, si asigurarea unei coerente pentru aplicarea noilor atributii ale autoritatii de concurenta, in special in domeniul digital, in domeniul financiar-bancar, al retailului alimentar, farmaceutic, precum si in materie de concurenta neloiala. De asemenea, ramane un element definitoriu pozitia autoritatii de concurenta drept partener de dialog in relatia cu mediul de afaceri, inclusiv in ceea ce priveste controlul concentrarilor economice si rolul sau in materia de analizei investitiilor straine directe.
In materie de oportunitati, autoritatea de concurenta poate oferi un cadru mai larg de conformare prin actiuni de promovare a regulilor de concurenta, cresterea aplicarii modului de clementa, aplicarea unui regim de sustinere a agentilor economici care coopereaza cu autoritatea si care participa, in mod activ, la atenuarea efectelor unor practici anticoncurentiale.
In final, anticipam ca autoritatea de concurenta va continua analizele sectoriale in domenii cheie ale economiei, in special cele care privesc piete cu impact major asupra populatiei.
A. Investigatii de incalcare a legislatiei de concurenta. Noile atributii ale Consiliului Concurentei
In prima parte a anului 2023, autoritatea de concurenta s-a concentrat pe finalizarea unor investigatii a caror analiza s-a intins pe mai multi ani, valoarea totala a amenzilor aplicate indicand o reducere semnificativa a activitatii de sanctionare. Accentul a fost pus, in special, pe cazuri in care au existat recunoasteri ale faptelor investigate sau aspecte privind licitatiile publice.
Desi exista un numar ridicat de investigatii in curs, este probabil ca in anul 2024 sa creasca numarul de investigatii noi declansate de autoritate, avand in vedere numarul relativ redus de investigatii noi lansate in anul 2023. Acestea pot aparea ca urmare a finalizarii unor analize sectoriale, a primirii unor plangeri si sesizari sau al unor informatii primite de autoritate in cadrul exercitarii atributiilor sale.
Un factor important in acest moment este asigurarea unei functionari eficiente, inclusiv la nivelul plenului Consiliului Concurentei prin definitivarea procedurilor de numire a membrilor plenului in formula completa, precum si atragerea de personal, autoritatea fiind intr-un punct in care are nevoie sa atraga expertiza (juridica, tehnica si economica) care sa sustina un numar mai mare de analize realizate in acelasi timp. Pentru asigurarea acesteia, autoritatea de concurenta va trebui sa identifice modalitatile cele mai eficiente pentru a atrage resursa umana, inclusiv din sectorul privat.
In privinta investigatiilor si analizelor noi, anticipam ca domeniile-cheie ale activitatii economice care vor fi vizate, vor fi, in special, domeniul energiei (acoperind diversele ramuri ale acestuia), domeniul digital, domeniul farmaceutic, segmentul alimentar, sectorul de constructii, dar si zona de licitatii publice privind noile proiecte de dezvoltare (mai ales ca urmare a intensificarii aplicarii PNRR).
B. Investigatii sectoriale
Anul 2023 a continuat sa fie unul relevant in zona investigatiilor sectoriale. In 2024, ne asteptam ca analizele de cunoastere a pietei sa continue, fiind posibil ca acestea sa priveasca elemente de natura pur locala sau chiar sa fie inspirate din analizele realizate de alte autoritati de concurenta din regiune sau de catre Comisia Europeana.
Sectoarele cu impact asupra societatii (energie electrica, gaze naturale, carburanti, medicamente si servicii medicale, domeniul bancar, comertul online, serviciile de transport, materialele de constructii sau zona de asigurari – in special RCA) vor ramane sub lupa autoritatii si in 2024. Cresterile de costuri anticipate in aceste segmente de piata vor determina o analiza atenta din partea autoritatii de concurenta, in special pentru a putea verifica si preveni aparitia unor coordonari comportamentale dincolo de limitele permise de lege.
C. Sanctiuni
Sistemul sanctionator aplicabil in Romania in materie de concurenta permite aplicarea de sanctiuni de pana la 10% din cifra de afaceri totala realizata in anul anterior sanctiunii. Se poate observa un fenomen de crestere a amenzilor de baza propuse, inclusiv de agravare a raspunderii intreprinderii sanctionate pana la cifra de afaceri mondiala.
Este foarte important sa existe un echilibru in procesul de determinare a amenzilor, pentru a evita ca acestea sa devina o forma indirecta de presiune asupra mediului de afaceri.
In masura in care abordarea de majorare a amenzilor va continua, anticipam ca numarul litigiilor de concurenta sa continue sa creasca, mai ales in situatia in care probatoriul prezentat nu va fi suficient pentru a sustine o sanctiune semnificativa. O crestere disproportionata a procentului de amenda aplicat societatilor investigate, mai ales in cazurile in care acuzatiile nu sunt clare sau probatoriul este nesatisfacator, este un proces periculos si ireversibil, acest lucru afectand serios pietele unde vor fi aplicate astfel de sanctiuni (de exemplu, unele societati vor fi eliminate de pe piata sau vor intampina dificultati serioase ca urmare a aplicarii sanctiunilor). In 2023, instantele de judecata au emis o serie de decizii prin care decizii ale autoritatii de concurenta au fost desfiintate in tot sau in parte. Acest proces este normal care va continua sa asigure echilibrul necesar din perspectiva probatorie si a nivelului sanctiunilor aplicate prin raportare la gravitatea faptelor identificate.
De asemenea, este important ca autoritatea de concurenta sa depuna eforturi pentru a identifica modalitati de solutionare a situatiilor investigate fara aplicarea unor amenzi (spre exemplu, prin acceptarea de angajamente sau masuri), mai ales in contextul economic actual, in care nu este exclus ca economia Romaniei sa intre intr-o perioada de stagnare sau chiar recesiune.
D. Concentrarile economice si controlul investitiilor straine directe
Anul 2023 a fost unul intens din perspectiva operatiunilor de concentrare economica, fiind analizate un numar de peste 100 de astfel de operatiuni. Mai ales in ultima parte a anului 2023, autoritatea de concurenta a reusit performante remarcabile de reducere a timpului de analiza si de emitere a unor decizii de autorizare in perioade foarte scurte. Aceste eforturi au fost percepute pozitiv de mediul de afaceri, crescand sentimentul de incredere in capacitatea autoritatii de a reactiona prompt la nevoile de tranzactionare din piata.
Pe de alta parte, in 2024, Consiliul Concurentei va trebui sa raspunda provocarilor generate de largirea sferei de control in privinta investitiilor straine directe (acestea acoperind acum, formal, atat investitorii din afara Uniunii Europene, cat si investitorii europeni). In lipsa unor instructiuni de clarificare si avand in vedere interpretarea larga a domeniilor in care pot exista implicatii din perspectiva sigurantei nationale, va exista un val de notificari a investitiilor care va ridica probleme din perspectiva calendarului de aprobare atat a acestora, cat si a deciziilor in materie de concentrari economice.
Solutia salvatoare ar putea veni atat din perspectiva unor clarificari emise de autoritatea de concurenta, cat si din perspectiva eficientizarii timpului de raspuns, in special in privinta operatiunilor realizate de investitori europeni cu impact limitat sau inexistent asupra sigurantei nationale. Astfel, dorinta statului roman de a fi informat este satisfacuta fara a genera intarzieri semnificative in procesul investitional. Investitiile straine in Romania vor constitui un capitol strategic de care poate depinde echilibrarea / sustinerea economiei locale. Orice bariere nenecesare in privinta acestor investitii ar trebui eliminate, iar Consiliul Concurentei are un rol cheie in implementarea unor actiuni de eficientizare a procesului de analiza, inclusiv in privinta investitiilor straine directe.
E. Inspectii inopinate
Asigurarea bunei functionari a autoritatii de concurenta prin finalizarea procesului privind componenta Plenului Consiliului Concurentei va avea si un efect in privinta cresterii numarului de investigatii noi si , mai departe, al numarului de inspectii inopinate.
Desi este dificil de estimat numarul inspectiilor inopinate, cu siguranta acesta va creste fata de cel din 2023, fiind de asteptat ca inspectiile sa ramana principalul mijloc de colectare de informatii de catre autoritatea de concurenta. Totodata, este de asteptat ca autoritatea de concurenta sa aplice noile prerogative in materie de inspectii inopinate conferite de modificarile legislative de la finalul anului 2023 (inclusiv in privinta inspectarii echipamentelor personale).
F. Contestarea deciziilor Consiliului Concurentei
Este important de mentionat faptul ca exista unele tendinte de anulare de catre instantele de judecata a unor decizii ale autoritatii de concurenta, ceea ce este un fenomen de normalitate care va aduce beneficii reale analizelor de concurenta si, totodata, mai multa predictibilitate in aceasta zona – autoritatea de concurenta fiind obligata sa dedice mai mult timp asigurarii indeplinirii standardului de proba impus in materie de concurenta.
Acest proces va continua in anul 2024, cand sunt asteptate o serie de decizii in cazuri importante finalizate de autoritatea de concurenta.