Cea mai mare parte a companiilor romanesti (73%) se asteapta sa plateasca in 2023 mai multe taxe si impozite (cum ar fi impozitul pe profit, TVA, taxe locale, alte impozite directe sau indirecte) comparativ cu anii anteriori, si doar 27% dintre companii considera au ca nu va fi cazul - este concluzia celui mai recent studiu realizat de EY Romania cu privire la impactul recentelor reglementari fiscale de care sunt nevoite companiile romanesti sa tina cont si sa le aplice in activitatea lor de zi cu zi.
Studiul EY sondeaza cum au primit firmele romanesti noile reglementari fiscale, daca sunt acestea pregatite si in ce masura sunt capabile sa le adopte eficient in structura si procedurile interne si ce asteptari au vizavi de schimbarile viitoare.
Potrivit EY, Ordonanta de Urgenta nr. 133 din vara anului trecut a legiferat noi modificari ale Codului fiscal, unele cu aplicabilitate chiar din 2022, altele incepand cu 1 ianuarie anul curent. Sunt in asteptare norme de aplicare care trebuie sa completeze legi care vor intra in vigoare incepand cu anul viitor. "Sistemul fiscal romanesc traverseaza o perioada efervescenta, cu schimbari de anvergura, care vor avea impact pe termen lung asupra activitatii jucatorilor din economia nationala, indiferent de sectorul in care functioneaza sau de dimensiunea companiei. Statul roman, prin autoritatea de reglementare - Ministerul Finantelor - si cea de aplicare - ANAF - are ca obiective principale cresterea veniturilor bugetare, prin conformare voluntara la plata impozitelor, dar si prin cresterea calitatii controalelor, digitalizare si aducerea la suprafata a unor activitati care se deruleaza in special in zonele mai putin controlabile - gri/neagra - a economiei nationale, arata sursa", a declarat Alex Milcev, liderul departamentului de Asistenta fiscala si juridica, EY Romania.
Ce anume alimenteaza presupunerea companiilor si care sunt premisele de la care pornesc aprecierile majoritar pozitive privind aparitia unor noi taxe in 2023, a fost o intrebare cu raspuns multiplu, la care cei mai multi respondenti (27%) au bifat varianta unor plati mai mari la impozite si taxe, pentru ca activitatea companiei si numarul de angajati au crescut. Evolutia inflatiei a ocupat locul doi, cu 22% dintre raspunsuri, ca potential motiv de crestere a taxelor in acest an si abia pe locul trei (cu 20% dintre raspunsuri) a fost perceptia potrivit careia, in acest an, taxele vor creste, fiind determinate tocmai de reforma fiscala in curs.
"Majoritatea (61%) celor care se asteapta la o crestere a taxelor pe care le vor avea de platit in viitorul apropiat considera ca acest lucru se va datora cresterii activitatii companiilor in care activeaza sau/si evolutiei inflatiei, ceea ce este interesant la o analiza mai atenta, intrucat reflecta, pe de o parte, o performanta pozitiva - cel putin nominala - a afacerilor si, pe de alta parte, faptul ca impactul inflationist a devenit un indicator de care se tine seama in planurile de afaceri", apreciaza Alex Milcev, liderul departamentului de Asistenta fiscala si juridica, EY Romania.
Nevoie de aliniere la cerintele internationale
Nevoia de aliniere cu posibile cerinte internationale nou-introduse, cum ar fi seria de acte normative emise de UE pe zona fiscala care au fost ori urmeaza sa fie integrate in legislatia nationala - a fost premisa bifata de 10% dintre respondenti, la egalitate cu evolutia contextului politic si perioada pre-electorala (tot 10%). Cea mai "completa" varianta, in care toate cele de mai sus vor determina cresteri de taxe si impozite in 2023, a fost bifata de aproape 12% dintre cei intervievati.
Convingerea reprezentantilor companiilor ca in acest an, dar si in 2024, cresterile de taxe si impozite sunt inevitabile, a venit de la mai mult de jumatate (53%) dintre respondenti, in timp ce peste o treime (33%) nu s-au pronuntat. Restul de 14% au considerat ca aceste cresteri de taxe sunt evitabile in urmatorii doi ani. Pe primul loc, ca alternativa la cresterea de taxe si impozite sau pentru a contracara inevitabilele cresteri din acest an, peste o treime dintre respondenti (35%) au considerat ca ar trebui sa fie actiunile de combatere a evaziunii fiscale. A doua masura ca pondere in total raspunsuri se refera la cresterea gradului de conformare voluntara a contribuabililor, inclusiv prin imbunatatirea aspectului educational oferit contribuabililor de catre autoritatile fiscale, cu 26% dintre raspunsuri. 23% dintre respondenti considera imbunatatirea metodelor si a gradului de colectare ca alternativa la potentialele cresteri de taxe si impozite.
Un procent de 16% dintre respondenti considera ca utilizarea unor platforme automatizate de raportare, care sa ajute in privinta declararii si a transparentei fiscale pentru contribuabili poate fi o alternativa la potentiale cresteri de taxe din acest an.
Pentru ca a fost deja avansata ideea reintroducerii plafonarii contributiilor de asigurari sociale (CAS si CASS), eventual revenirea pe modelul anului 2017, la cinci salarii medii pe economie, participantii la studiu au fost invitati sa se pronunte asupra impactului acestei posibile reveniri la plafonul anterior. Cei mai multi dintre acestia (40%) au considerat ca activitatea le va fi putin influentata, peste un sfert dintre respondenti au considerat ca impactul va fi mare, daca se va lua aceasta masura (26%), niciun fel de impact - peste 16%, foarte putin (impact mic) - 12%, foarte mult - 6%.
Conform EY, alte aspecte care ar putea duce la eficientizarea sistemului fiscal, in opinia companiilor care au participat la studiu, au fost, in ordine: inasprirea legislatiei, corelarea in timp real a informatiilor altor institutii pentru combaterea evaziunii fiscale, predictibilitatea si stabilitatea prevederilor fiscale, combaterea evaziunii fiscale, colaborarea si indrumarea contribuabililor.