Anul 2024 vine cu noi impozite, majorarea unor taxe, presiuni inflationiste, declinul zonei euro si un context geopolitic tensionat. Primul pas pe care ar trebui sa il faca o companie pentru a face fata dificultatilor si a ramane profitabila este sa isi optimizeze costurile cu cel putin 15%. Principalele costuri pe care ar trebui sa le aiba in vedere sunt cele cu utilitatile, combustibilul, logistica, asigurarile, managementul flotelor auto si cele aferente capitalului de lucru.
"In orice domeniu de activitate, urmeaza un an dificil si un context volatil. Ca urmare, ar putea fi necesare reduceri de cheltuieli de cel putin 15%, dar depinde mult de sectorul de activitate al fiecarei companii si de segmentul de clienti caruia i se adreseaza fiecare afacere. Spre exemplu, pentru a nu transfera costurile crescute catre consumatorul final persoana fizica si a mentine astfel volume de vanzari in crestere, pentru companiile din sectorul FMCG ar fi necesara o reducere a cheltuielilor de circa 20-25%. Ce este cert este ca 2024 va fi anul optimizarii inteligente a resurselor", declara Remus Hirceaga, Country Manager al Expense Reduction Analysts (ERA) Romania.
Fabricile din zona euro si-au redus semnificativ productia in decembrie, activitatea economica contractandu-se pentru a 18-a luna consecutiv, arata un raport S&P publicat recent, care indica faptul ca economia este aproape sigur in recesiune.
Anul 2024 va fi, fara indoiala, un an al marilor castiguri, dar si al volatilitatii si incertitudinii. In tabara castigatoare vor fi insa doar acei antreprenori care vor intelege cum sa se adapteze regulilor jocului.
Remus Hirceaga adauga ca inteligenta va fi cuvantul anului in afaceri, atat in ceea ce priveste implementarea unor tehnologii bazate pe inteligenta artificiala, cat si in legatura cu stabilirea unor obiective ambitioase, dar realizabile din partea companiilor. In plus, capacitatea liderilor companiilor de a lua rapid decizii in favoarea optimizarii costurilor, va face diferenta in termeni de succes intr-un mediu concurential fara precedent.
Pentru a fi eficienta, optimizarea costurilor – operatiune in mai multe etape al carei scop final este minimizarea costurilor si maximizarea profitului – trebuie realizata de specialisti pentru a aduce valoare masurabila unui business. Odata cu identificarea si eliminarea surselor de risipa apar diverse schimbari la nivel de procese de afaceri aflate deja in derulare, care cer timp. Astfel, un proces de optimizare a costurilor intr-o companie poate dura de la cateva saptamani la cateva luni sau chiar ani, in functie de contextele economice, circumstantele in care se desfasoara business-ul respectiv si de obiectivele specifice ale organizatiei.
"Pe parcursul fiecarei etape se identifica si se elimina toate sursele de rentabilitate scazuta. Se reduc, de asemenea, costuri de infrastructura si intretinere, astfel incat compania economiseste resurse multiple pe mai multe segmente (energie, logistica, ambalaje, managementul deseurilor, asigurari, capital de lucru etc.), efectul fiind cresterea", a adaugat Remus Hirceaga.