Barometrul de Incredere Edelman 2021, sondaj realizat dupa alegerile din SUA, arata ca majoritatea americanilor cred ca tara lor se afla in mijlocul unui razboi civil rece periculos. Cercetarea dezvaluie faptul ca oamenii nu stiu unde sau la cine sa apeleze pentru informatii sigure, iar majoritatea respondentilor considera ca liderii guvernamentali (57%), liderii din mediul de business (56%) si jurnalistii (59%) incearca in mod deliberat sa induca oamenii in eroare spunand lucruri despre care stiu ca sunt false. Infodemia globala a facut ca increderea in toate sursele de stiri sa ajunga la cote minime record. Social media (35%) si blogurile (41%) sunt creditate cu cea mai mica incredere, in timp ce mass-media traditionale (53%) au inregistrat cea mai mare scadere a increderii, de opt puncte.
Sondajul mai indica un decalaj urias, de 39 de puncte, intre increderea acodata mass-media de alegatorii Biden (57%) si alegatorii Trump (18%).
"Aceasta este epoca falimentului informational. Am fost mintiti de cei care ne conduc, iar mass-media sunt vazute ca fiind politizate si partinitoare. Rezultatul este o penurie de informatii de calitate si o scindare sporita. 57% dintre americani cred ca polarizarea politica si ideologica este atat de extrema, incat considera ca SUA se afla intr-un razboi civil rece. Asaltul violent asupra Capitoliului si faptul ca doar o treime dintre oameni sunt dispusi sa se vaccineze impotriva Covid-19 cat mai curand posibil cristalizeaza pericolele dezinformarii", spune Richard Edelman, CEO al companiei de cercetare Edelman.
Mediul de afaceri (61%) a devenit cea mai de incredere institutie, inlocuind guvernul (53%), care a scazut considerabil dupa ce, in luna mai a anului trecut, avea o crestere de 11 puncte. Mediul de afaceri este singura institutie considerata etica si competenta; depaseste guvernul cu 48 de puncte in ceea ce priveste competenta si se apropie de ONG-uri in materie de etica. In ultimele cinci luni, mediul de afaceri a preluat conducerea in materie de incredere dezvoltand in mod proactiv vaccinuri in timp record si gasind noi metode pentru munca in pandemie. Increderea continua sa se concentreze la nivel micro, respondentii bazandu-se si mai mult pe angajator (76%) si pe CEO (63%).
Calitatea informatiilor, esentiala pentru mentinerea increderii
Barometrul Edelman de anul acesta mai arata ca cea mai mare oportunitate pentru mediul de afaceri sa castige incredere este pastrarea calitatii informatiilor. 53% dintre respondenti considera ca, atunci cand presa este absenta, corporatiile trebuie sa umple golul de informatii. Informatiile primite de la angajator sunt cea mai de incredere sursa (61%), depasindu-le pe cele furnizate de guvernul national (58%), de mass-media traditionale (57%) si de social media (39%).
"Evenimentele de anul trecut au dus la cresterea responsabilitatii mediului de afaceri de a se implica in problemele societatii, precum specializarea angajatilor si egalitatea pe criterii de rasa. De asemenea, au creat noi asteptari pentru mediul de afaceri sa se implice in domenii care nu tin de activitatea curenta, cum ar fi oferirea de informatii si asigurarea calitatii informatiei", mai spune Richard Edelman.
Nivelul de incredere in cele mai mari doua economii ale lumii a scazut dramatic. Respondenti din 26 de state participante la studiu au declarat ca nu au incredere in administratia din SUA (40%) si in guvernul din China (30%). Increderea in randul cetatenilor chinezi in institutiile tarii a scazut cu 18 puncte in ultimele sase luni, la 72%. In SUA, increderea a scazut cu inca 5 puncte imediat dupa alegeri (la 43%).
Avand in vedere noile asteptari, apar si noi solicitari la adresa presedintilor de companii: peste 8 din 10 respondenti considera ca acestia trebuie sa ia atitudine pe teme sociale importante, cum ar fi impactul pandemiei. Mai mult de doua treimi dintre respondenti se asteapta ca presedintii de companii sa actioneze atunci cand guvernele nu o fac, pentru a remedia probleme.
"Exista un gol de leadership pe care presedintii de companii trebuie sa il umple. Mediul de afaceri trebuie sa se ridice la nivelul misiunii unui actor important in economie, dar companiile nu pot face totul singure. Trebuie sa aiba ca parteneri guvernul si ONG-uri in actiuni colective care sa rezolve problemele societatii", a declarat Dave Samson, Vicepresedinte Corporate Affairs Edelman.
Alte concluzii importante ale Barometrului de Incredere Edelman 2021
- Doar unul din patru respondenti cauta informatii de calitate; evita asa-numitele camere de ecou; verifica informatia si nu promoveaza informatii neconfirmate.
- Printre acei respondenti, care nu sunt interesati ca informatiile sa fie verificate si de calitate, exista o lipsa profunda de interes pentru vaccinare in primul an de disponibilitate (59% vs. 70% dintre respondentii atenti la informatiile pe care le consuma).
- 56% cred ca pandemia va accelera rata cu care companiile vor inlocui angajatii cu sisteme bazate pe Inteligenta Artificiala sau roboti.
- 52% dintre respondentii care au posibilitatea de a alege sa lucreze de acasa sau de la birou, aleg sa lucreze de acasa.
- Expertii din mediul academic (59%) si specialistii din cadrul companiilor (59%) raman cei mai credibili purtatori de cuvant, desi increderea de care se bucura a scazut cu 8, respectiv, 10 puncte.
"Dupa un an marcat de pandemie, puternice fluctuatii economice si un sentiment acut de anxietate, increderea oamenilor este zdruncinata. Liderii si institutiile sunt privite cu scepticism, iar infodemia care a luat avant odata cu pandemia Covid-19 alimenteaza aceasta neincredere generalizata. Barometrul de Incredere Edelman 2021 surprinde acest fenomen si trage un semnal de alarma. Mediul de business, guvernele, ONG-urile, mass-media trebuie sa ia masuri pentru a reconstrui increderea atat de necesara intr-o perioada care ramane deosebit de complicata. Un pas important in acest sens este combaterea infodemiei, de o maniera constanta si asumata, cu toate instrumentele pe care aceste institutii le au la indemana", a declarat Corina Vintan, CEO Links Associates - afiliat Edelman.
***
Barometrul de Incredere Edelman 2021 este cel de-al 21-lea studiu anual de incredere si credibilitate. Sondajul a fost realizat de Edelman Data & Intelligence si a constat in interviuri online de 30 de minute, efectuate in perioada 19 octombrie - 18 noiembrie 2020. Studiul a fost realizat pe un esantion de peste 33.000 de respondenti, care include 1.150 de reprezentanti ai populatiei generale din 28 de tari si cate 200 de respondenti informati in fiecare tara, cu exceptia Chinei si SUA, care au avut fiecare cate un esantion de 500 de respondenti informati. Toti respondentii informati au respectat urmatoarele criterii: varsta cuprinsa intre 25-64 de ani; studii superioare; venit de nivel superior specific varstei lor, in tara lor; care citesc si urmaresc stirile si presa de business de cel putin cateva ori pe saptamana; urmaresc in presa subiecte de politica publica de cel putin cateva ori pe saptamana.
Links Associates este o companie romaneasca de comunicare strategica afiliata Edelman in Romania si Balcani, specializata in relatii publice, management de criza si consultanta de business. Links Associates, singurul reprezentant de vanzari in Romania al Dow Jones si CNN, are expertiza in industrii cheie, precum: energie, aparare, telecom, farma, real estate, asigurari, retail, minerit, agricultura sau industrie grea.
Pentru a consulta integral Barometrul de Incredere Edelman 2021, click aici!