In cadrul PNRR sunt mentionate modificari ale sistemului de impozitare a microintreprinderilor astfel:
In Partea II. Componenta 8 - Reforma fiscala si reforma sistemului de pensii, la punctul 17 Asistenta tehnica pentru revizuirea cadrului fiscal, se enunta cu titlu de exemplu „reducerea treptata a beneficiarilor sistemului special de impozitare pentru microintreprinderi. La acest moment si pe baza datelor existente intern, se estimeaza o diminuare graduala a numarului de contribuabili care beneficiaza de acest regim fiscal, dupa cum urmeaza: scadere de 15% in primul an, scadere de 33% in anul 2, scaderea cu 33% in anul 3;”
Raportat la situatia financiara a celor 490.000 de microintreprinderi din Romania, care au inregistrat venituri la nivelul anului 2019, realizata de catre Ziarul Financiar, acestea au o cifra de afaceri de 203,6 miliarde lei. Aplicandu-se 1% la veniturile obtinute de microintreprinderi, rezulta ca statul a incasat in medie 2,03 iliarde lei, reprezentand 414 milioane euro la un curs de schimb de 4,9 lei.
In conditiile trecerii la impozitul pe profit de 16% conform celor mentionate in PNRR, este putin probabil sa existe incasari suplimentare la bugetul de stat, in practica veniturile incasate la bugetul de stat diminuandu-se cu sumele care nu vor mai fi platite sub forma impozitului pe venit.
In acelasi timp, introducerea impozitului de 16% pe profit, conduce la diminuarea sumelor aflate la dispozitia antreprenorilor, ceea ce se transpune in lipsa de lichiditati, creditare scazuta, investitii reduse, pierderea competitivitatii, disparitia unor microintreprinderi.
Avand in vedere cele mentionate mai sus, atragem atentia asupra urmatoarelor aspecte:
- Impozitul pe profit este o chestiune incerta deoarece in conditiile actuale ale cresterilor de preturi la energie, materie prima, materiale de constructii, tot mai multe societati pot inregistra pierderi. In schimb, impozitarea veniturilor microintreprinderilor este certa, usor cuantificabila si mai putin birocratica pentru acestea;
- Desi se vorbea despre introducerea asa-numitei „taxe de solidaritate” aplicata multinationalelor, s-a ajuns in situatia in care microintreprinderile sa plateasca;
- Se incalca dispozitiile Codul Fiscal care dispun ca orice modificare trebuie facuta cu cel putin 6 luni inainte de intrarea in vigoare, modificarea regimului de impozitare a microintreprinderilor se va face printr-un act normativ din decembrie 2021 cu aplicare de la 01 ianuarie 2022;
- Modificarea regimului de impozitare a microintreprinderilor, in plina criza epidemiologica care a afectat mediul de afaceri si la mai putin de 6 ani, conduce la un mediu economic lipsit de stabilitate si predictibilitate;
- Nu a fost efectuat Testul IMM care este obligatoriu potrivit Legii 346/2004 pentru toate proiectele de acte normative cu impact asupra IMM/urilor;
- In Raportul semestrial de tara se mentioneaza ca Romania are un grad scazut de colectare a taxelor si impozitelor la bugetul de stat si se propune eficientizarea colectarii acesta si nu cresterea impozitarii mediului economic.
CNIPMMR se opune ferm schimbarii regimului de impozitare a microintreprinderilor, isi exprima sustinerea pentru pastrarea sistemului actual de incadrare a firmelor in categoria microintreprinderilor si trage un semnal de alarma asupra riscului iesirii de pe piata a unor microintreprinderi.