Mazars, firma internationala de audit si consultanta in afaceri, impreuna cu DataGalaxy, a lansat primul sau studiu global despre date - The race to data maturity: Is your business as far ahead as you think? Peste 1.100 de lideri de afaceri din 21 de tari, care lucreaza in organizatii de diferite dimensiuni din diverse industrii si sectoare, au participat la un sondaj online. Scopul a fost acela de a determina maturitatea datelor auto-evaluate - sau „aptitudinea” organizatiilor de a analiza modul in care aceasta auto-evaluare s-a integrat cu programele, procesele si politicile actuale pe care le au in vigoare.
Nicolas Quairel, Partener, Global Head of Technology and Digital Consulting, Mazars a mentionat: „Nenumarate companii se indreapta spre acelasi obiectiv: sa fie bazate pe date. Calea catre maturitatea datelor este adesea mai lunga, mai complexa si mai plina de provocari decat anticipeaza - sau chiar realizeaza liderii de afaceri.”
A te baza pe date nu mai este o optiune, ci o necesitate
Rezultatele studiului arata ca organizatiile investesc efort, bani si timp in date: este prioritatea principala sau printre prioritatile de top in dezvoltarea tehnologica a 93% dintre companiile chestionate; iar directorii de top si membrii consiliului de administratie abordeaza trimestrial problemele legate de managementul datelor si guvernanta sau chiar mai frecvent, in 80% dintre companiile participante la studiu.
A te baza pe date necesita munca sustinuta si decizii clare care pot face diferenta intre a fi un jucator care doar tine pasul sau care devine lider.
„Datele au devenit unele dintre activele cele mai importante ale unei afaceri. Odata cu dezvoltarea continua a tehnologiilor capabile sa colecteze, stocheze si sa utilizeze volume mari de date, apare si necesitatea de a implementa o guvernanta mai buna a datelor, mijloace adecvate de protectie, precum si un mod de acces controlat.”, a mentionat Razvan Butucaru (foto sus), Partener, Financial Services & Advisory Leader, Mazars Romania.
Multe companii sunt prea increzatoare in maturitatea datelor lor
O mare majoritate a companiilor (82%) sustin ca detin un nivel de maturitate al datelor mai ridicat fata de competitori. Desi au inceput sa foloseasca multe aplicatii pentru gestiunea datelor, majoritatea nu au adoptat si cele mai bune practici necesare pentru a sustine maturitatea si guvernanta datelor.
Lazhar Sellami, Co-fondator, DataGalaxy, explica: „Liderii trebuie sa isi verifice excesul de incredere, sa identifice si apoi sa-si reduca decalajele de maturitate a datelor pentru a proiecta o cale de succes catre transformarea datelor. Acest studiu identifica cele mai comune lacune si ofera liderilor informatii utile pentru a isi dezvolta nivelul de maturitate al datelor in cadrul organizatiilor pe care le conduc.”
Datele sunt utile numai atunci cand sunt de inalta calitate
Liderii de afaceri ar trebui sa tina cont de faptul ca datele companiilor lor ar trebui sa fie exacte, complete, consecvente, de incredere si actualizate.
Calitatea datelor este esentiala pentru a profita la maximum de investitiile in date - mai ales atunci cand acea investitie este in inteligenta artificiala (IA). Problemele legate de calitatea datelor au un impact asupra proiectelor de IA, de invatare automata si de analiza avansata in 82% dintre organizatii. Avand in vedere ca 43% dintre companii planuiesc noi investitii in IA (mai mult decat in orice alt domeniu), calitatea datelor poate fi cel mai mare obstacol in calea companiilor sa realizeze profituri ca urmare a investitiilor lor in date.
„Colectarea si stocarea datelor reprezinta procese intr-o continua evolutie si optimizare, iar asigurarea calitatii datelor reprezinta directia in care companiile vor investi resurse materiale si tehnologice, impactul calitatii datelor fiind definitoriu in realizarea proiectelor viitoare.”, a mentionat Horatiu Nistor (foto jos), Senior Manager, IT Audit & Advisory, Mazars Romania.
Construirea unei culturi organizationale bazate pe date este esentiala
Odata ce datele sunt integrate in fiecare segment al afacerii si odata ce echipele le inteleg valoarea si stiu unde sa le gaseasca, luarea deciziilor bazate pe date se intampla de la sine. Pentru a adopta o astfel de mentalitate, echipele de la fiecare nivel al companiei ar trebui sa se simta confortabil accesand si utilizand datele.
Companiile au inceput sa puna datele la dispozitia tuturor utilizatorilor in cadrul unor sisteme centralizate si incearca sa promoveze bunele practici de guvernare a datelor. Insa, numai un sfert dintre organizatii isi au datele complet centralizate intr-o locatie partajata. Mai putin de doua din cinci companii (37%) pun datele la dispozitie in mod constant pentru oricine are nevoie de ele.
Maturitatea datelor reprezinta cheia cresterii in business
Nicolas Quairel adauga: „Concluziile noastre arata ca organizatiile cu cea mai rapida crestere sunt si cele mai avansate in cursa catre maturitatea datelor. Cu alte cuvinte, companiile care exceleaza in fiecare etapa a calatoriei lor de date si trec stafeta de la perspectiva la actiune deblocheaza, de asemenea, un avantaj competitiv.”
Companiile care se asteapta la cele mai inalte niveluri de crestere sunt, de asemenea, cele mai probabile sa indeplineasca cele mai bune practici privind datele din mai multi factori. Acest studiu identifica sapte bune practici pentru a ajuta companiile sa ajunga la un nivel de maturitate al datelor ridicat, sa stimuleze cresterea si sa deblocheze un avantaj competitiv prin intermediul datelor:
- Implementarea unui program de guvernanta a datelor. Aproape jumatate dintre companii (46%) nu au un program functional de guvernare a datelor, care este esential pentru a se asigura ca datele sunt utilizabile, accesibile si protejate.
- Implementarea clasificarii datelor la nivelul intregii organizatii. Desi numai aproximativ jumatate (51%) dintre organizatii indeplinesc in prezent aceasta buna practica, implementarea unei clasificari este esentiala pentru a creste acuratetea generala si capacitatea de utilizare a datelor.
- Monitorizarea calitatii datelor folosind un tablou de bord partajat. Mai putin de jumatate (43%) dintre companii folosesc un tablou de bord partajat pentru a monitoriza calitatea datelor. Acest lucru va ajuta sa urmariti, sa masurati si sa obtineti informatii in timp real asupra calitatii datelor si ajuta sa fie luate masuri pentru a remedia problemele.
- Verficarea datelor la sursa. Numai 40% dintre companii au procesele implementate pentru a remedia problemele de calitate a datelor in etapa de productie/colectare. Acest lucru ajuta echipele de a curata erorile in efortul de a face utilizabile date de proasta calitate.
- Centralizarea datelor intr-o locatie partajata. Numai un sfert (26%) dintre organizatiile intervievate au datele complet centralizate intr-o locatie comuna.
- Facilitarea accesului la date. Numai una din trei (33%) companii indeplinesc aceasta buna practica pentru a ajuta echipele sa actioneze mai rapid pentru a testa si eficientiza utilizarea.
- Diseminarea guvernantei datelor cu toti membrii organizatiei. Numai 38% dintre companii au un depozit cuprinzator de cunostinte de date care este diseminat catre toti.
Acest studiu nu numai ca stabileste o legatura stransa intre aceste bune practici si cresterea mai rapida a afacerii, insa arata si ca excesul de incredere - in special in ceea ce priveste calitatea datelor - poate submina investitiile in instrumente de date sofisticate, cum ar fi inteligenta artificiala si analiza avansata.