
Plata TVA la incasare – posibila doar pentru unele firme din ramura de constructii
Potrivit ANAF, identificarea contribuabililor care indeplinesc conditia de radiere din oficiu se face trimestrial, incepand cu data de 26 a lunii urmatoare fiecarui trimestru calendaristic, respectiv dupa prelucrarea notificarilor primite si a deconturilor de TVA depuse pentru perioadele fiscale din trimestrul anterior. In vederea identificarii, autoritatile fiscale calculeaza cifra de afaceri realizata de contribuabili intre inceputul anului calendaristic curent si sfarsitul trimestrului de referinta. Radierea se considera valabila incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare comunicarii deciziei de catre administratiile fiscale, data de la care contribuabilul inceteaza aplicarea sistemului TVA la incasare. Persoanele impozabile pentru care organele fiscale anuleaza, la cerere sau din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA vor fi radiate, tot din oficiu, din registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare. In cazul celor inregistrati din oficiu in registru pana la data de 1 ianuarie 2013, inregistrarea se considera valabila incepand cu prima zi calendaristica a anului 2013, data de la care contribuabilul va aplica sistemul TVA la incasare. Dupa cum se cunoaste, Guvernul Romaniei a aprobat la finele lunii august a.c., prin ordonanta, introducerea sistemului TVA la incasare, care presupune colectarea taxei in momentul incasarii contravalorii livrarilor sau prestarilor efectuate, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la data emiterii facturii. Masura este considerata a fi binevenita, reprezentand rezolvarea unei cereri solicitate de mediul de afaceri inca din momentul declansarii recesiunii. Cu toate acestea, plafonul impus prin normele de aplicare limiteaza aplicarea masurii respective doar pentru o parte din firmele aflate in categoria IMM, respectiv pentru cele ce nu depasesc o cifra anuala de afaceri de 2,25 milioane de lei, Conducerea asociatiilor profesionale din domeniul constructiilor considera ca legea ar trebui extinsa la nivelul tuturor societatilor, insa constientizeaza faptul ca Executivul nu poate asigura un fond prin care sa fie acoperite cheltuielile efectuate in prezent in ceea ce priveste colectarea TVA. Conform estimarilor Guvernului, plata TVA la incasare incepand cu 1 ianuarie 2013 va duce la cresterea PIB cu circa 0,5%, existand si efecte directe din punct de vedere al majorarii gradului de ocupare a fortei de munca si sporirii veniturilor populatiei. Interesant este faptul ca propunerea legislativa initiala privind plata TVA la incasare a fost tergiversata in Parlamentul Romaniei, fiind depusa inca din luna septembrie a anului 2009 si aprobata intr-o prima forma la Senat pe 24 martie 2010, dupa care a fost respinsa de Camera Deputatilor (ce avea putere de decizie pentru legea respectiva) la data de 24 iunie 2010, intrucat forul condus atunci de Roberta Alma Anastase si-a insusit punctul negativ de vedere exprimat de Guvernul Romaniei din acea perioada, care dorea ca plata TVA la incasare sa nu se efectueze deloc sau sa se realizeze doar pentru contractele cu statul. De altfel, in acel moment, chiar daca ambele foruri parlamentare ar fi adoptat proiectul, acesta ar fi fost modificat in forma dorita de Guvern la solicitarea Presedintiei, care ar fi refuzat promulgarea in varianta initiala. In consecinta, actualul Executiv a transat problema – relativ complicata din punct de vedere legislativ, intrucat nu se mai putea solicita in Parlament o schimbare similara - prin intermediul unei ordonante de urgenta (nr. 15/23 august 2012), publicata in Monitorul Oficial al Romaniei la data de 29 august a.c. Informatii suplimentare, la www.anaf.ro