Numarul insolventelor totale la nivel national este in continua scadere inca din anul 2013, ajungand de la 35.992 de cazuri la 30.847 in 2018, potrivit datelor CITR, liderul pietei de insolventa din Romania. In ceea ce priveste numarul insolventelor din randul companiilor de impact (cu active imobilizate de peste un milion de euro) acesta s-a mentinut constant in ultimii trei ani, inregistrand o scadere usoara de la 184 de companii in 2017, la 183 in 2018. Si valoarea activelor imobilizate ale companiilor de impact care intra in insolventa este in scadere.
Cu o experienta de aproape 20 ani, societatea CITR a fost fondata avand ca obiectiv insanatosirea companiilor in dificultate si reintegrarea acestora in circuitul economic, prin mecanisme inovatoare de reorganizare. In ultimii patru ani, compania a distribuit creditorilor peste 400 de milioane de euro.
CITR, cu zece birouri regionale si sediul in Bucuresti, ofera solutii personalizate prin cei peste 160 de specialisti din echipele pluridisciplinare de caz. In cele doua decenii de activitate, CITR a gestionat aproape 1.000 de proiecte din toate domeniile de business, inclusiv din sectoarele imobiliar si de constructii.
Interviu cu Aurel Podariu, Senior Partner, CITR, si manager cu o experienta profesionala de 11 ani pe piata de insolventa.
- Cum estimati ca va evolua numarul insolventelor in anii urmatori?
- Este de vazut care va fi evolutia insolventelor in urmatorii ani, aceasta fiind in legatura stricta cu evolutia mediului economic local si global, cu evolutiile fiscale si legislative de la nivel national, dar si cu noile masuri de preventie adoptate anul acesta prin Directiva UE privind cadrele de restructurare preventiva si recenta OG6, privind amnistia fiscala pentru companiile cu datorii mari la buget, facilitand esalonarea acestora in baza unui plan de restructurare.
- Care sunt principalele motive pentru care companiile intra in insolventa?
- Printre cauzele generale declansatoare ale insolventei putem mentiona: investitiile in non-core business, lipsa planificarii strategice a resurselor - monitorizare financiara superficiala, criza de crestere, indatorare pe termen lung - investitii nesustenabile, dependenta de grup, restrangerea accesului la finantare, evolutii macro ale pietei sau schimbari de paradigma in industrii.
In ceea ce priveste, specific, companiile din domeniu constructiilor, am observat de-a lungul timpului urmatoarele cauze: o perioada prea mare intre castigarea licitatiei si obtinerea ordinului de incepere a lucrarilor, timp in care costurile fixe ale companiei se mentin; necorelarea costurilor cu volumul de lucrari existente in portofoliu; executarea unor contracte cu marja comerciala mica sau uneori chiar negativa; dificultati in accesarea finantarilor pe fondul riscului perceput de finantatori la nivel de sector & ramuri de activitate; deficit de forta de munca si cresterea costurilor asociate; cresterea preturilor materialelor de constructii in anii 2017 si 2018, corelata cu lipsa de flexibilitate a prevederilor contractelor de lucrari castigate inainte de 2017, care nu permit renegocierea sau majorarea obiectiva a preturilor materiilor prime.
- Cate dosare ale unor companii de constructii aveti in portofoliu, in prezent?
- In prezent, CITR are in lucru aproape 30 de proiecte din sectorul constructiilor. Unele dintre cele mai importante companii si procedurile aferente lor sunt: Selina SRL (procedura de reorganizare), Delta ACM 93 SRL (perioada de observatie), Straco Grup SRL (procedura de reorganizare); Octagon Contracting and Engineering SRL (perioada de observatie), Vega 93 SRL (procedura de reorganizare) si RAJDP Constanta SA (procedura de reorganizare).
- Care sunt principalele dificultati pe care le intampina companiile de constructii din Romania in procesul de reorganizare si care sunt riscurile pe care le intrevedeti pentru 2020 si in perspectiva?
- Cele mai frecvente dificultati pe care companiile din sectorul constructiilor le intampina in procesul de reorganizare sunt in materie de acces la finantare pentru contractele de lucrari noi, castigate in perioada de insolventa, si mentinerea fortei de munca - provocare cauzata de lipsa de predictibilitate a volumului de contracte noi. Anul 2020 va contracta si mai mult sectorul constructiilor prin provocari precum: cresterea deficitului si a costului cu forta de munca, fragmentarea pietei si cresterea riscului concurentei neloiale, castigarea unor contracte mari de infrastructura de catre companii cu capital strain si subcontractarea de catre acestea a lucrarilor catre companii romanesti la preturi care nu permit obtinerea unei marje pozitive.
- Care este procentul companiilor ce se redreseaza din totalul celor care intra in insolventa? Cum a evoluat acest raport in ultimii cinci ani?
- In sens restrans, succesul in insolventa inseamna implementarea planului de reorganizare, in urma caruia sa reiasa o companie sanatoasa, cu un pasiv echilibrat la nivelul activului sau. In sens extins, succesul in insolventa poate insemna salvarea unor parti din business, daca business-ul ca intreg nu mai este viabil. Ne referim la produsul sau, cota de piata, brandul, revalorificarea si reconversia activelor, salvarea locurilor de munca.
In prezent, 41% din companiile din portofoliul CITR sunt proiecte in diferite stadii de reorganizare. Din companiile de impact din sectorul constructiilor intrate in insolventa in ultimii cinci ani, 69% din portofoliul CITR este compus din societati aflate in proceduri de reorganizare (cu plan deja depus) si observatie (pentru care urmeaza sa fie depuse planuri de reorganizare).
- Care sunt principalele obiective urmarite in timpul unei reorganizari?
Principalele obiective urmarite in cadrul unei reorganizari in cazul societatilor de constructii sunt urmatoarele: corelarea costurilor companiei la nivelul lucrarilor existente in portofoliu; mentinerea capacitatii de participare la licitatii pentru obtinerea de noi contracte, in vederea sustinerii unui plan de reorganizare; analiza contractelor existente si luarea unor decizii rapide cu privire la contractele aflate pe pierdere; in cazul in care un plan de reorganizare clasic, ce prevede continuarea activitatii nu este fezabil, identificarea si aplicarea unor solutii care sa duca la salvarea unei parti valoroase din business. Putem vorbi despre salvarea produsului, a cotei de piata, a brandului, a activelor, a locurilor de munca.
- Ce durata medie de solutionare procedurala au dosarele in cazul companiilor de constructii?
- De obicei, fiind vorba despre companii cu activitate curenta si contracte in derulare, exista o perioada de observatie de aproximativ 2 ani, iar planurile de reorganizare sunt depuse pentru o perioada de 3 ani, iar ulterior, dupa caz, prelungite cu inca un an.