Durata medie de identificare a unui fraude in companiile din Romania este de peste 1 an de la momentul savarsirii acesteia, potrivit unei analize a Corporate Intelligence Agency, companie de management al riscului dedicata mediului de afaceri - in acord cu raportul ACFE (Association for Certified Fraud Examiners), care apreciaza aceasta perioada la 14 luni la nivel mondial.
Pe de alta parte, din perspectiva Codului Muncii din Romania, angajatorii au la dispozitie un termen de doar 6 luni pentru aplicarea oricarei sanctiuni disciplinare, inclusiv concedierea angajatului, sub efectul prescrierii dupa depasirea perioadei.
In acest context, implementarea in companii a unor masuri de preventie a fraudei, concomitent cu derularea de interviuri de profiling pentru angajati, pentru a stabili inclinatia acestora catre frauda, pot constitui unele dintre cele mai importante masuri de limitare a fraudei interne in companii.
Acestea sunt doar cateva dintre concluziile celei de-a doua editii a evenimentului „Annual Fraud Conference - Fraud Trends and Current Challenges” desfasurata de firma de avocatura Noerr, in parteneriat cu Corporate Intelligence Agency.
Editia din acest an s-a axat, in special, pe provocarile pe care le ridica in prezent frauda interna din companii, frauda cibernetica, pe situatiile cu care se confrunta fondurile de investitii prin prisma potentialului de frauda, profiling si HUMINT, dar si pe riscurile de fraude fiscala si financiara.
„Organizatiile, indiferent de dimensiune si industria in care activeaza, trebuie sa trateze cu seriozitate fenomenul fraudei interne si sa treaca dincolo de a incadra frauda la costuri operationale normale, evitand situatia, deloc eficienta, de a actiona reactiv si a directiona bugete generoase catre masuri de reactie, in locul unor strategii de preventie, mai eficiente”, spune Gabriel Zgunea, CEO Corporate Intelligence Agency, mentionand ca, de multe ori, managementul unei companii nici nu stie cum sa reactioneze intr-o astfel de situatie si prefera sa treaca cu vederea cazurile de frauda, gandindu-se, totodata, la potentiale prejudicii de imagine care ar putea rezulta din devoalarea fraudelor.
„Odata depistata o situatie de acest gen, sau in cazul in care exista suspiciuni de frauda, companiile trebuie sa apeleze la firme specializate in investigarea fraudei, la firme de avocatura care pot rezolva acest tip de problema, ofera consultanta si intreprind actiuni in legatura pentru limitarea prejudiciilor, identificarea celor implicati in fraudarea companiei, pentru a evalua si dispune masurile pentru limitarea raspunderii legale a companiei”, spune Alexandru Ene-Dragan, Partner, Head of Compliance & Litigation, Noerr.
De asemenea, pentru a preveni si depista cazurile de frauda, companiile trebuie sa investeasca in personal specializat, cu competente in perfectionarea sistemelor de compliance si securitate a datelor, respectiv a sistemelor informatice. O crestere minima de circa 30% a bugetului dedicat acestui aspect poate fi suficienta pentru a limita potentialul de frauda interna in organizatii.
Totodata, zona de profiling, ce presupune realizarea profilului angajatilor, pentru a stabili inclinatia acestora catre frauda, pentru detectarea comportamentului simulat, a indicatorilor paraverbali, pentru aflarea mai multor informatii despre angajati, despre competentele, motivatiile si caracterul acestora, capata un interes tot mai mare din partea companiilor, ai caror manageri realizeaza beneficiile unui astfel de instrument. Iar in contextul cresterii cazurilor de frauda, specialistii recomanda apelarea la astfel de resurse, inca din faza de angajare de personal.
O alta concluzie importanta a conferintei din acest an tine de necesitatea elaborarii si implementarii de proceduri clare pentru descurajarea fraudei inca din faza de preventie, de rapiditate in reactie, atunci cand se companiile se confrunta cu fraude interne, dar si de training pentru proprii angajati, despre ce ar trebui sa faca in cazul in care observa situatii neconforme sau au informatii despre scheme de fraudare in companiile in care isi desfasoara activitatea.
Prin activitatii sustinute de evaluare, prevenire, identificare si combatere a fraudei, efectuate de catre companii specializate, se poate asigura eliminarea vulnerabilitatilor si minimizarea pierderilor cu pana la 95%, aceste companii contribuind astfel, strategic, la dezvoltarea sustenabila a afacerilor celor care utilizeaza aceste tipuri de servicii.