Industria serviciilor de afaceri din Romania a incheiat anul 2020 cu venituri de peste 9 miliarde euro, iar pentru 2021 se estimeaza o crestere de pana la 5%. Patru din cinci companii din de pe aceasta piata (79%) mizeaza pe un business in crestere in 2021, iar 21% spun ca rulajul va ramane la nivelul anului 2020, potrivit raportului anual al industriei serviciilor pentru afaceri lansat de Asociatia Business Service Leaders (ABSL).
"Pentru 59% dintre companiile chestionate, cifra de afaceri a crescut in 2020 comparativ cu 2019, 27% dintre companii au inregistrat venituri similare si 14% au inregistrat o scadere a cifrei de afaceri. Cresterea vine in principal din noi arii de business si din cresterea cererii externe si planuri de restructurare ale marilor companii. Aceste informatii vin sa ne confirme statistic ceea ce am observat si noi in ultimul an, respectiv multe companii care aduc noi procese in Romania si din ce in ce mai multi investitori interesati de noi. In acelasi timp, este nevoie sa ne gandim deja la urmatorul pas pentru dezvoltarea industriei, prin crestera ponderii serviciilor complexe, cu valoare adaugata mai mare, din portofoliul companiilor", a declarat Ciprian Dan (foto), presedintele ABSL.
Cu toate ca pandemia nu a produs efecte vizibile asupra veniturilor sau altor indicatori economici, 53% dintre companiile industriei spun ca au fost afectate de criza sanitara si economica, aceasta crescand competitia dintre companii.
Disponibilitatea personalului, in topul provocarilor pentru companii
Un procent de 83% dintre companii considera Romania o destinatie importanta pentru acesta industrie, 98% dintre cei care au raspuns sondajului ABSL ar recomanda tara noastra unor potentiali investitori. Printre cele mai mari riscuri percepute de mediul de afaceri activ in Romania se afla disponibilitatea personalului necesar, mediul economic si socio-politic, legislatia si politica de taxe, precum si competitia.
"Gasirea angajatilor calificati este cea mai mare provocare si acum, in timpul pandemiei. Limbile straine, mai ales germana sau cele mai putin vorbite (olandeza, limbi nordice) raman principalul criteriu de angajare. In companiile din industrie se folosesc in medie 8 limbi straine pentru livrarea serviciilor, dar numarul acestora poate creste. Avem companii in care se vorbesc si 30 de limbi. Digital skills (de exemplu SAP pentru operatinuni clienti, JAVA pentru IT sau CRM si ERP pentru HR) reprezinta cunostinte esentiale pentru viitorii angajati. Nu in ultimul rand conteaza asa numitele soft skills si capacitatea de adaptare la o lume in continua schimbare", completeaza Ciprian Dan.
Majoritatea angajatilor din sector se vor intoarce la birou in 2022
Doua treimi dintre companiile chestionate de ABSL (65%) se vor intoarce la birou in 2022, in timpa ce 12% planuiau sa se intoarca in ultimul trimestru din 2021, inainte de venirea valului 4, iar 22% se intorsesera deja la birou in trimestrul III 2021, mai arata rezultatele studiului. Printre criteriile de care depinde intoarcerea la birou se afla cresterea ratei de vaccinare si scaderea numarului de cazuri, ridicarea starii de urgenta, precum si alte aspecte legale. Cei care vor lucra de acasa vor veni la birou pentru intalnirile cu echipa, evenimentele companiei sau programe de training. 64% dintre respondentii care acum lucreaza in telemunca, au declarat ca vor lucra de la birou intre 5 si 10 zile pe luna, 25% - mai mult de 10 zile lunar, 11% dintre companii - sub 5 zile pe luna.
Referitor la telemunca, 70% dintre companiile chestionate au spus ca aceasta se poate desfasura numai din Romania, 22% permit munca de oriunde, cu anumite restrictii, 5% - fara nicio restrictie, in timp ce 3% dintre companii spun ca nu au o politica de telemunca. 67% dintre companiile industriei vor practica in continuare munca in sistem hibrid, avad un plan bine stabilit, 30% dintre companii vor continua in sistem hibrid, lasand la alegerea angajatilor zilele in care vor lucra de la birou. In prezent, angajatii a 84% dintre companii lucreaza de acasa, 12% - de la birou, 4% – de oriunde.
Mai mult, potrivit sondajului ABSL, 46% dintre companiile active pe piata serviciilor de afaceri considera ca procesul de recrutare este mai dificil de realizat online si ia mai mult timp, in timp ce 36% dintre companii apreciaza recrutarea virtuala ca fiind superioara. Printre beneficiile recrutarii online se numara simplificarea proceselor, accesul catre un numar mai mare de potentiali candiati si flexibilitate crescuta datorita muncii la distanta.
"Companiile din industria de business services continua sa fie printre cei mai doriti angajatori. Astfel, chiar daca a fost an pandemic, 80% dintre companii au marit salariile in 2021, media maririlor fiind de 6,4%. Peste 50% dintre companii ofera bonusuri fixe, iar 67% dintre ele ofera bonusuri de performanta", a declarat Francesca Postolache, vicepresedinte al ABSL.
Un procent de 70% dintre companii au pastrat spatiile de birouri de la debutul companiei, 23% au scazut suprafata, iar 7% au inregistrat cresteri. Spatiile de birouri s-au adaptat regulilor impuse de pandemie si au fost folosite in special pentru intalnirea echipelor.
Referitor la serviciile furnizate de industria serviciilor pentru afaceri, 32% dintre angajati ofera servicii operatiuni clienti, 26% IT, 18% servicii financiar contabile, 4% managementul aprovizionarii, 4% telecomunicatii, 3% HR, 2% banking, 10% alte servicii. In 87% dintre companiile industriei, varsta medie a angajatilor e cuprinsa intre 25 si 34 de ani.
A crescut numarul de freelanceri
Potrivit ABSL, pandemia a crescut loialitatea angajatilor, rata medie a plecarilor din companie fiind de 17% in primele 7 luni ale anului 2021, fata de rata medie de 26% inregistrata in 2019. O tendinta noua este ca 43% dintre companiile industriei folosesc subcontractori sau freelanceri pentru situatii cand volumul de munca creste (o crestere atipica sau sezoniera), din nevoia de aptitudini profesionale mai putin intalnite sau pentru o reducere a costurilor.
"Asistam la transformarea lumii in care operam. Acest proces este mult mai profund decat pare la prima vedere si este departe de a se fi incheiat. Ramane sa decelam impreuna efectele pe termen lung ale noului mod de lucru si sa incercam sa le gestionam, asa incat sa conservam eficienta intrinseca industriei noastre in timp ce retinem specialistii oferindu-le oportunitati de dezvoltare", a precizat Catalin Iorgulescu, vicepresedinte al ABSL.
***
Studiul ABSL a fost realizat impreuna cu PwC, in perioada august - septembrie 2021, pe un esantion de 68 de companii cu peste 47.000 de persoane si o cifra de afaceri cumulata de 1,4 miliarde euro. Industria serviciilor de business are 179.000 de angajati in Romania. ABSL organizeaza in perioada 16-18 noiembrie conferinta anuala a organizatiei, a carei tema este in 2021 "Shaping the face of our future". La eveniment s-au inscris peste 500 de participanti. Tema din acest an face referire la contributia individuala a fiecarui jucator in crearea si dezvoltarea industriei in aceasta perioada dificila.
ABSL este cea mai importanta organizatie care reprezinta sectorul de business services, adunand in componenta sa peste 70 de companii care isi desfasoara activitatea in domenii precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D).