PNRR-ul in sine este o gura de oxigen formidabila pentru economia noastra, daca suntem in stare s-o fructificam, pentru ca daca nu o fructificam pe aceasta, am putea ajunge la categoria junk rate in urmatorii doi ani, sustine Eugen Radulescu, director, Directia stabilitate financiara, Banca Nationala a Romaniei.
"Cred ca marea problema pe care o avem in sistemul financiar, marea, imensa problema, este deficitul public. Daca reusim sa stapanim deficitul public si daca reusim sa reducem deficitul public catre nivelul de 3% in urmatorii vreo 2 ani asa, asta ar ajuta enorm de mult. Ar ajuta inclusiv daca am fi in stare sa indeplinim masurile pentru PNRR. PNRR-ul in sine este o gura de oxigen formidabila pentru economia noastra, daca suntem in stare s-o fructificam. Pentru ca daca nu o fructificam pe aceasta, cred ca ne va chema junk rate in urmatorii doi ani. Sunt aceste doua chestiuni, deficitul bugetar si PNRR-ul", a afirmat luni Eugen Radulescu, in cadrul evenimentului "Rezilienta sistemului bancar. Cum vor iesi bancile din aceasta noua criza?", mentionand ca vorbeste in calitate de economist iar opinia sa nu implica institutia la care lucreaza.
El a aratat in cadrul conferintei ca Romania are deficite gemene, bugetar si de cont curent, extrem de mari si extrem de dificil de corectat.
"In 2019, inainte de criza pandemica, eram singura tara din Uniunea Europeana in procedura de deficit excesiv. Ea s-a oprit din cauza ca a aparut pandemia si toate tarile au avut deficite mult mai mari. Numai ca vine momentul in care trebuie sa incepem sa ne apropiem de cat e stabilit in acordul, in ceea ce stabileste Uniunea Europeana pe aceasta linie. Veniturile fiscale sunt numai 27,2% din PIB in 2022. Ce inseamna asta? Pai inseamna ca pentru reducerea cu punct procentual din PIB a deficitului e nevoie de o mult mai mare restrangere a cheltuielilor decat la o tara care are 35-40% venituri bugetare", a declarat Eugen Radulescu.
De asemenea, el a mentionat ca in anii urmatori cresterea unor cheltuieli bugetare precum cele pentru aparare sau cu datoria publica nu poate fi evitata.
"Avem cresterea cu apararea cu 0,5% despre care stim. Costurile cu dobanzile la datoria publica sunt mai mult decat 0,5% in fiecare an in ultima vreme si vor creste in continuare semnificativ, chiar daca dobanzile internationale nu vor creste foarte mult. Si avem beleaua numita pensii speciale care acum este undeva pe la 1% din PIB, dar care creste ca Fat Frumos din cauza ca avem pensii foarte mari pentru un numar foarte mare de potentiali beneficiari care au ajuns si ei asa aproape de varsta maturitatii. Si vor le vor primi 40 de ani, daca traiesc cat trebuie, daca traiesc normal, pot sa traiasca si 50 de ani", a spus Eugen Radulescu in cadrul "ZF Bankers Summit '23".
El a declarat ca pe langa aceste probleme de deficit structural exista "o lista lunga de exceptii care transforma bugetul Romaniei intr-un schweizer".
"Am pus numai cateva dintre aceste ciudatenii, aceste exceptii. Avem scutiri de la plata impozitului pe IT, constructii, servicii pentru constructii, productie si echipament de materiale de constructii s.a.m.d. Scutiri la plata CASS. Rata de TVA efectiva, care este de numai 14,2%. De ce? Pentru ca avem o lista incredibil de lunga de produse si servicii cu TVA redus. De ce avem TVA de 19% la curentul electric si de 9% la apa si canalizare, n-am sa inteleg niciodata. N-am sa inteleg niciodata de ce avem 5% la obiecte sportive. Avem 5% la restaurante. In felul acesta putem sa mancam la Bucuresti la un pret care sa fie apropiat de cel de la Paris, dar nu si la Mamaia. Pentru ca la Mamaia platim mai mult decat pe Costa de Azur. Pentru ca 5% inseamna 5%. De aceea eu spun urmatorul lucru: inainte de a vorbi de majorari de impozite si taxe, ar trebui sa vorbim despre eliminarea exceptiilor si anomaliilor fiscale", a afirmat Eugen Radulescu. Pentru informatii suplimentare, click aici!