Finalizarea procedurilor si declansarea lucrarilor de constructie a autostrazii Sibiu - Pitesti, realizarea autostrazii de centura a Capitalei si a drumului expres Pitesti - Craiova, inceperea lucarilor de executie a autostrazilor Targu Mures - Iasi - Ungheni (din fonduri europene) si Comarnic - Brasov (in parteneriat public-privat), dar si finalizarea procedurilor si inceperea constructiei spitalelor regionale de la Iasi, Craiova si Cluj-Napoca cu fonduri europene, reprezinta prioritati asumate prin programul de guvernare propus de noul Executiv, condus de Ludovic Orban.
Totodata, noul Guvern si-a anuntat intentia de a continua proiectul "Centrul Judiciar" (Cartierul Justitiei), care presupune gruparea tuturor institutiilor de justitie din Capitala intr-un singur areal imobiliar si va continua proiectele de infrastructura judiciara in curs.
O alta prioritate este reprezentata de modernizarea si extinderea capacitatii penitenciarelor existente, ce reprezinta, potrivit noului Guvern, singura masura care poate rezolva semificativ problema imbunatatirii conditiilor din penitenciare. Se ia in calcul, in acest caz, constructia de corpuri de cladire noi de cate aproximativ 200 de locuri in fiecare penitenciar. Planurile PNL vizeaza crearea a 8.000 de locuri in penitenciare prin constructia de cladiri noi cu o valoare de investitii estimata la 12-15 milioane de euro.
In ansamblu, pe termen scurt, noul executiv isi propune definitivarea programului de investitii cu finantare din fondurile publice, concentrand fondurile disponibile pentru finalizarea obiectivelor de investitii aflate in curs de executie; revizuirea si corectarea unor acte normative, inclusiv a celor aflate in proceduri parlamentare, cu impact negativ pentru economie, precum OUG nr. 114/2018 (si OUG care o modifica - 19/2019, 43/2019) cu impact negativ in special in sectoarele energiei, telecomunicatii, financiar si administrarea Pilonului 2 de pensii. Tot in plan legislativ, Guvernul PNL propune noi proiecte de lege pentru anularea completa a split TVA, a supraimpozitarii contractelor de munca part-time, precum si pentru eliminarea supraccizei la carburanti.
Reluare a planurilor de constructie a autostrazii Comarnic-Brasov si noi proiecte de constructii
In domeniul infrastructurii de transport, programul de guvernare prevede finalizarea proiectelor in executie, printre care se mentioneaza autostrazile Lugoj - Deva (Lot 3), Bors - Nadaselu (cu sectiunile Biharia - Bors si Suplacu de Barcau - Chiribis), Campia Turzii - Targu - Mures (lotul Iernut - Chetani), Rasnov - Cristian, centura Bacau, autostrada Sebes - Turda (lot 1), precum si accelerarea implementarii proiectului podului suspendat peste Dunare la Braila, aflat in executie.
In domeniul feroviar, PNL isi asuma finalizarea proiectelor de reabilitare a CF Coridorul IV feroviar (Axa prioritara 22): Frontiera - Curtici - Arad - km 614, km 614 - Simeria si Simeria - Sighisoara (inclusiv testarea sistemului ERTMS 2). De asemenea, se va accelera pregatirea portofoliului de proiecte ce urmeaza sa fie incluse pe lista POIM in exercitiul bugetar 2021-2027. Noul Guvern precizeaza ca se vor intocmi Liste de proiecte de rezerva in limite rezonabile, la care se vor adauga proiecte in valoare de circa un milliard de euro pentru CEF.
La capitolul proiecte noi de investitii, programul PNL vizeaza reluarea constructiei autostrazii Comarnic - Brasov. Cu o lungime de 58 km si costuri estimate la aproape un miliard de euro potrivit MPGT, autostrada Comarnic - Brasov va fi promovata ca proiect pilot in PPP, prin dialog competitiv. "Decizia se va lua doar daca vom obtine sprijinul Comisiei Europene si daca IFI (Institutiile Financiare Internationale), Banca Mondiala, BEI si BERD vor fi de acord sa participe la finantarea proiectului. Se va utiliza studiul de fezabilitate (SF) din 2015, pe un traseu si solutii tehnice moderne si prietenoase cu mediul (tuneluri).
De asemenea, Executivul si-a propus ca in mandatul sau sa demareze lucrarile de constructie a autostrazilor Sibiu - Pitesti, Targu Mures - Iasi - Ungheni, la drumurile expres Craiova - Pitesti si la conexiunea Aeroportului H. Coanda cu Autostrada A3, dar si a drumului Lugoj - Craiova.
Programul PNL include si o lista de rezerva pentru constructia de drumuri expres, in care sunt incluse traseele Constanta - Tulcea - Braila si Ploiesti - Buzau - Focsani - Bacau - Pascani - Suceava -Siret.
In cazul centurilor de ocolire, este prevazuta finalizarea constructiei soselelor de centura a oraselor Bucuresti, Vaslui, Giurgiu, Sf. Gheorghe, Barlad, Timisoara, Zalau, Mangalia, Slobozia, Sighisoara, Bistrita, Vatra Dornei, Ramnicu Valcea, Miercurea Ciuc si Campulung Moldovenesc.
Analiza oportunitatii promovarii proiectului "Inelul feroviar al Municipiului Bucuresti"
Potrivit programului de guvernare PNL, prevede analizarea oportunitatii promovarii proiectului de constructie a unui inel feroviar al Capitalei, dezvoltat ca un sector feroviar periurban de tip "pendula - cadentat", care ar putea sa fie o alternativa pentru transportul urban sustenabil, nepoluant. Acest inel feroviar poate descongestiona traficul de calatori de tranzit din Bucuresti in zonele periferice ale Capitalei, si poate fi o solutie pentru conexiunea metropolei cu localitatile limitrofe.
De asemenea, printre prioritatile privind infrastructura feroviara se mai afla participarea la realizarea pe teritoriul Romaniei a liniei CF Constanta - Gdansk, in cadrul Proiectului Via Carpatia, proiect prioritar din lista propusa de Forumul de afaceri "Initiativa celor trei Mari" de la Bucuresti, din anul 2018.
Tot la nivel international, noul Executiv intentioneaza restabilirea trilateralei Romania - Ungaria - Austria la nivelul ministrilor de transport si reconfirmarea Declaratiei comune romano - ungare din 2007 si a sprijinului austriac pentru stabilirea oportunitatii realizarii Proiectului Liniei de mare viteza intre Viena - Budapesta - Bucuresti - Constanta cu ramura Bucuresti - Sofia, ca o prelungire a liniei Paris - Stuttgart - Munchen - Viena si pentru promovarea actiunilor stabilite in Memorandumul din 2008 privind efectuarea studiilor de prefezabilitate si prezentarea proiectului Comisiei Europene pentru a fi inclus in lista de finantare pentru exercitiul financiar 2021-2027.
De asemenea, va fi continuat proiectul de modernizare a garilor conform MPGT. Astfel, din Fondul de Coeziune este prevazuta modernizarea statiilor de cale ferata Timisoara Nord, Ploiesti Vest, Marasesti, Simeria, Ciulnita, Suceava Nord, Pascani, Adjud. Din fonduri europene nerambursabile FEDR, vor fi modernizare garile din Targu Jiu, Satu Mare, Baia Mare, Faurei, Petrosani si Jibou.
Un alt punct al viitoarei Guvernari il reprezinta continuarea extinderii metroului din Bucuresti, pe Magistralele 5 si 6 (tronasoanele Drumul Taberei - Eroilor, Drumul Taberei - Pantelimon, inceperea lucrarilor pe sectiunea Eroilor - Universitate - Piata Iancului, dar si a celor pe tronsonul M6 Bucuresti - Otopeni, 1 Mai - Aeroportul H. Coanda.
Investitii in modernizarea spitalelor
Potrivit programului de guvernare, Ministerul Sanatatii (MS) va realiza o analiza riguroasa a infrastructurii si dotarilor celor 367 de spitale publice si va stabili o lista de prioritati urgente a investitiilor, acolo unde exista conditii insalubre sau care pun in pericol siguranta pacientilor.
De asemenea, se prevede finalizarea de urgenta a demersurilor necesare pentru obtinerea finantarii europene pentru Spitalele Regionale din regiunile de dezvoltare Nord-Est (Iasi), Nord-Vest (Cluj) si Sud-Vest Oltenia (Craiova), pentru demararea cat mai rapida a licitatiilor publice si inceperea efectiva a constructiilor.
In plus, MS va sustine modificarea legislatiei astfel incat cabinetele medicale individuale/ grupate/ asociate si societatile civile medicale sa poata accesa fonduri nationale sau europene pentru investitii in infrastructura si dotari.
Preocupari intense pentru crearea unei economii digitale
Romania are un potential exceptional de dezvoltare in domeniul tehnologiei informatiei, avand nu numai resursa umana specializata si competenta, dar si infrastructura nationala necesara in vederea sustinerii initiativelor publice si private in scopul dezvoltarii durabile a sectorului. Pe de alta parte, România ocupă penultimul loc în Uniunea Europeană în privința indicelui DESI - Digital Economic and Society Index, calculat de Comisia Europeană, însă are un potenţial foarte mare de dezvoltare în acest domeniu.
In acest context, noul Guvern de la Bucuresti si-a propus deschiderea operării serviciilor IT&C din sectorul public către sectorul privat. Astfel, principalele elemente ale politicilor publice pe care PNL le are în vedere sunt: organizarea de parteneriate public-private pentru serviciile de IT&C din sectorul public si, conform economiei de piață, transferul de tehnologie si know-how către si dinspre firmele competente şi competitive, obtinându-se economii substanţiale.
In vederea eficientizarii actului public in sectorul IT precum si a consolidarii coordonarii in scopul dezvoltarii societatii informationale, Guvernul vizeaza infiintarea Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei (ADR), in subordinea Guvernului si a Prim Ministrului, cu rolul de a realiza si de a asigura implementarea Strategiilor si a Politicilor publice in domeniul digitalizarii.
PNL va urma in programul sau de guvernare Strategia Digitala a Comisiei Europene, publicata in noiembrie 2018, cu cateva puncte esentiale, precum asigurarea securitatii cibernetice, investitii in inteligenta artificiala, crearea de competente digitale pentru un numar cat mai mare de oameni, continuarea programelor aflate in desfasurare (Cloud guvernamental, e-Sanatate, e-Guvernare, e-Educatie, RO-Net, RO-Net 2 etc.), lansarea licitatiei pentru licentele 5G, respectand conditiile memorandumului pentru combaterea riscurilor de securitate cibernetica generate de furnizorii 5G etc.
Pentru a consulta varianta integrala a Programului de Guvernare asumat de PNL, click aici!