Consilierii generali ai Capitalei (CGMB) au adoptat o norma interna aplicabila la nivelul municipiului Bucuresti privind modalitatea de atribuire a contractelor catre entitatile juridice la care este actionar majoritar si pe care le-a infiintat in primavara acestui an. Norma prevede incheierea de contracte intre Primaria Municipiului Bucuresti (PMB), prin primarul general, in calitate de achizitor, si aceste companii municipale, avand ca obiect executia, prestarea, furnizarea de lucrari, servicii sau produse, contractele urmand a fi atribuite in urma unor invitatii de participare.
In luna aprilie 2017, PMB a infiintat cinci companii cu activitati in sectoarele de constructii si instalatii in cadrul carora este actionar majoritar, respectiv: Compania Municipala de Dezvoltare Durabila Bucuresti SA (specializata in activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta), Compania Municipala Consolidari SA (avand ca obiect principal de activitate executia de lucrari speciale de constructii, dar si de alte lucrari de instalatii electrice, sanitare, de incalzire, precum si finisaje), Compania Municipala Strazi, Poduri si Pasaje Bucuresti SA (executia de lucrari de constructii a drumurilor si cailor ferate), Compania Municipala Parking Bucuresti SA (activitati anexe pentru transporturi) si Compania Municipala Managementul Traficului Bucuresti SA (executia unor lucrari de instalatii electrice, tehnico-sanitare si a altor lucrari de instalatii pentru constructii).
Norma a fost aprobata, insa, cu amendamentul ca municipalitatea sa creeze un site web, denumit www.capitalatransparenta.ro, pentru a asigura transparenta deciziilor si a permite cetatenilor sa urmareasca derularea acestor proceduri, precum si detaliile atribuirilor.
Chiar si in pofida acestui amendament, reprezentantii opozitiei au precizat ca vor ataca in instanta acest proiect de hotarare, deoarece incalca principiile constitutionale ale economiei de piata si legea achizitiilor publice, avand ca posibil rezultat aparitia unei "primarii paralele", finantata din bugetul public. Totusi, potrivit art. 31 din legea achizitiilor publice, societatile infiintate de PMB sunt exceptate de la legea achizitiilor publice. "In baza unui document si a unei solicitari facute catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP), in care am solicitat un punct de vedere, ni s-a transmis clar ca trebuie sa facem o norma interna, fiind exceptati de la legea achizitiilor publice. Nu este nimic ilegal. Mai mult decat atat, am facut exact ceea ce scrie in lege", a declarat un reprezentant al PMB.
Invitatiile de participare vor fi transmise direct, in functie de necesitatile Capitalei
Conform normei interne, obiectul achizitiei va fi stabilit in functie de necesitatile Municipiului Bucuresti si va consta in atribuirea executiei/ prestarii/ furnizarii de lucrari/ servicii/ produse necesare realizarii obiectivelor asumate.
Municipiul Bucuresti, prin directia sau compartimentul solicitant, va transmite o invitatie de participare care va cuprinde, printre altele: valoarea estimata; obiectul achizitiei; formularele pe care trebuie sa le completeze si sa le prezinte executantului/ prestatorului/ furnizorului caruia ii este adresata invitatia de participare, cuprinzand inclusiv modelul de contract agreat de autoritatea contractanta, precum si perioada de timp in care oferta trebuie sa fie valabila.
Entitatea careia i se adreseaza invitatia de participare are dreptul de a solicita clarificari cu privire la documentele primite, iar autoritatea contractanta are obligatia de a raspunde, in termen de o zi lucratoare, dar numai in cazul solicitarilor primite cu cel putin doua zile inainte de data limita pentru depunerea ofertei preliminare.
Conform normei, documentatia de atribuire trebuie sa cuprinda cel putin: caietul de sarcini, instructiuni privind modul de elaborare si de prezentare a propunerii tehnice si financiare, formularele si draft-ul de contract. Documentatia de atribuire va fi transmisa odata cu invitatia de participare entitatii juridice care executa/ presteaza/ furnizeaza lucrarile/ serviciile/ produsele care fac obiectul contractului.
Comisia de analiza si negociere a ofertei preliminare va fi alcatuita din cel putin trei membri, specialisti in domeniul obiectului contractului, in domeniul juridic si economic.
Pentru a consulta integral norma interna adoptata de CGMB, click aici!