Inainte de predarea mandatului de ministru al Transporturilor, Razvan Cuc a efectuat un scurt bilant al activitatii sale, subliniind insa ca „ar dura mai multe ore sa descriu toate proiectele lasate mostenire viitorului ministru”. „Asa cum am spus si la comisia parlamentara, important este sa semneze contractele, sa se asigure finantarea, ca proiectele sa mearga mai departe, asa cum au fost lansate. Lasam contracte semnate de 8 miliarde lei, lasam proiecte lansate de 13 miliarde lei, lasam santiere in plina executie. Au mers foarte bine anul asta, o parte din santiere (...) si se vede si evolutia”, a declarat Razvan Cuc. Cu toate ca, in ceea ce priveste infrastructura rutiera de importanta nationala, in timpul mandatului sau au fost finalizati numai 22 de kilometri de autostrada, fostul ministru a explicat ca „lucrarile au avansat de la inceputul mandatului”.
„In cazul in care consultam graficele care indica de unde au fost preluate santierele respective, adica de la 59% Iernut Chetani, suntem la 85%, 60% lotul 1 Sebes Turda, suntem la peste 80%, Centura Bacaului 0% la inceputul mandatului, 50% in prezent, Biharia Bors 0% la inceputul mandatului, 65% stadiu fizic, se poate observa ca am progresat. Sunt contracte pe care le-am preluat, deci a contat faptul ca am mers pe santiere, s-a vazut ritmul de lucru si s-a vazut accelerarea proiectelor. Deci statul pe santiere a dat roade, iar eu am spus, intr-adevar, altceva decat numarul de kilometri care vor fi dati in exploatare, asta poate confirma si noul ministru... Eu mi-am asumat niste lucruri, eu am vorbit de kilometri care vor fi dati in trafic. Este o notiune a da in trafic si un alt lucru sa se faca receptia finala”, a adaugat Razvan Cuc.
Ulterior, fostul ministru de resort a prezentat – in nume personal – lista marilor proiecte de infrastructura realizate si lansate in perioada 2017 – 2019. Valoarea proiectelor de drumuri se ridica la 5,6 miliarde euro, iar cele de cale ferata insumeaza 2,85 miliarde euro, fara TVA, potrivit lui Razvan Cuc.
„Proiectele de infrastructura au prins viata in aceasta perioada. Am ales sa dedic acest mandat, de ministru al transporturilor, dezvoltarii infrastructurii. Am stat cea mai mare parte din timp pe santiere, am deblocat proiecte care zaceau prin sertare, dar am si lansat proiecte noi. Sper ca noii guvernanti sa poata duce la bun sfarsit ceea ce au primit, ca de proiecte noi nici nu se pune problema”, a adaugat Razvan Cuc.
„Ora infrastructurii”, de aceasta data concentrata in doua minute
Ilustrandu-si bilantul cu diverse prezentari de la seria de conferinte pe care le-a sustinut la Ministerul Transporturilor (denumite „Ora infrastructurii”), dar care au fost concentrate intr-un videoclip de doua minute, ce include „proiectele care trebuie duse la bun sfarsit”, fostul ministru afirma ca in ianuarie 2017, la preluarea mandatului, in zona de infrastructura rutiera existau proiecte blocate, pentru diverse drumuri cu o lungime de 75 kilometri, insa, dupa aceea, „in perioada 2017-2019, CNAIR a lansat proiecte de 5,6 miliarde euro, fara TVA si au fost semnate contracte de 1,9 miliarde euro, fara TVA”.
La transport feroviar, in prezentarea fostului ministru de resort sunt mentionate contracte in valoare de peste 2,85 miliarde euro, fara TVA, in perioada 2017-2019, pentru CFR SA. De asemenea, este amintit si contractul in valoare de 5,42 milioane de lei, pentru achizitia a 40 de rame electrice noi (si servicii de mentenanta pe 15 ani), scos la licitatie (lotul 1) de Autoritatea pentru Reforma Feroviara, iar primele unitati se vor livra in trimestrul al patrulea din anul 2020.
In cazul Metrorex, Razvan Cuc aminteste de derularea unor proiecte de 2,2 miliarde euro in perioada 2017-2019, printre care se afla si cel pentru Magistrala 6, 1 Mai – Otopeni, in valoare de 1,1 miliarde euro. La transportul aerian, fostul ministru al Transporturilor se refera la lucrarile de modernizare a pistelor si cailor de rulare la Aeroportul International Henri Coanda, precum si la lucrarile de reabilitare a Aeroportului Baneasa, respectiv la achizitia unor aeronave pentru reinnoirea flotei Tarom. In fine, dar nu in ultimul rand, la transportul naval, Razvan Cuc a mentionat o serie de proiecte, in valoare de cateva sute de milioane de euro, pentru modernizarea unor ecluze portuare.
Audit intern la MT si concursuri suspendate
In schimb, dupa preluarea portofoliului ministerial, noul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, a anuntat ca va implementa masuri de restructurare si a subliniat ca a decis demararea unui audit intern la toate nivelurile institutiei, apoi va opri toate concursurile, atat in aparatul central, cat si la structurile din subordine, iar revendicarile care depasesc un milion de euro vor fi trimise la DNA. Este vorba de celebrele „claim-uri”, invocate ca nereguli si de alti ministri de resort. De pilda, in primavara anului in curs, ministrul din acel moment, Razvan Cuc, a explicat in asa fel incat „sa inteleaga toata lumea ce inseamna claim: sunt bani nemunciti din punctul meu de vedere”. „Unele firme vin si, in loc sa se mobilizeze conform promisiunilor pe care si le-au luat in contracte, incep si studiaza cateva clauze din contract si vin sa faca tot felul de claim-uri”, a avertizat in acel moment Razvan Cuc.
In ceea ce priveste masurile cu aplicabilitate imediata, Lucian Bode a precizat: „Am decis sa demarez un audit intern la toate nivelurile. Am decis sa opresc toate concursurile atat in aparatul central, cat si la companiile din subordine si structurile din subordine. Am decis sa ne implicam impreuna cu CNAIR, apropo de Compania Nationala de Drumuri si cu CFR Infrastructura, cu toate determinarea, pentru a ne achita de obligatiile care ne revin din programul de iarna. Am decis sa discutam, de urgenta, rectificarea bugetara pentru 2019 si bugetul pentru 2020. Si nu in cele din urma, am decis sa deblocam situatiile critice de la companii. Sa deblocam marile proiecte de investitii, la CNAIR, la CFR, la Metrorex, spre exemplu, si sa acceleram absorbtia fondurilor europene. Cat priveste Compania de Drumuri, am speranta ca acel proces de selectie pe 109, pentru membrii Consiliului de Administratie, va fi anulat, pentru ca sunt foarte multe elemente care ma determina sa cred ca au fost incalcate foarte multe reglementari legale”, a declarat recent Lucian Bode. Ministrul de resort a subliniat, la randul sau, ca in procesul de constructie si receptionare a lucrarilor, in Romania s-a dezvoltat „o industrie a claim-urilor”.
„Vorbim de revendicari castigate impotriva statului roman care depasesc un miliard de euro. Doar pe zona de cale ferata (n.r. - CFR Infrastructura) avem revendicari pe care statul roman trebuie sa le plateasca, in valoare de peste 200.000.000 de euro. Ultima revendicare pe care statul roman are obligatia definitiva sa o plateasca este de saptamana trecuta, este de 100 de milioane de euro, catre o companie, pentru revendicari castigate la Curtea de Arbitraj. Este o decizie pe care am luat-o si vreau sa o spun inca o data, in fata romanilor, toate revendicarile care depasesc 1.000.000 de euro le voi trimite catre DNA. Este inadmisibil sa avem obiective finalizate in proportie de 99% si nereceptionate din vina statului roman, din vina unor functionari de decizie care nu isi asuma, nu isi pun semnatura pe procesul-verbal de receptie si statul roman plateste catre antreprenor ani de zile penalitati, pentru ca lucrarea este finalizata, dar nereceptionata”, a concluzionat Lucian Bode.
In ceea ce priveste bilantul fostului ministru de resort, acesta a fost conturat ca un videoclip, ce poate fi vizionat aici!