Aproape jumatate dintre romani au inregistrat o reducere a veniturilor si economiilor in ultima perioada si considera ca au o situatie financiatra vulnerabila, potrivit studiului “Financial Pulse Survey”, realizat de McKinsey & Company.
este de asteptat ca romanii sa isi modifice comportamentele privind consumul si economisirea in noul context. Principalul motiv este potentiala recesiune economica, deoarece majoritatea romanilor chestionati (64%) au declarat ca sunt preocupati de aceasta, in timp ce 45% prefera sa fie precauti in ceea ce priveste cheltuielile si sa economiseasca. Alte motive pentru reducerea cheltuielilor gospodariei sunt instabilitatea locului de munca si costurile potentiale pentru sanatate, pentru ei si familiile lor.
Prin urmare, avand in vedere incertitudinile actuale, romanii sunt predispusi sa adopte comportamente mai prudente. Chiar daca numerarul (inclusiv conturile bancare curente) reprezinta de departe principala modalitate de economisire pentru romani, in proportie de peste 50% la acest moment, depozitele bancare si alte produse financiare (fonduri de investitii, asigurari de viata etc.) se asteapta sa creasca cu 4 puncte procentuale, respectiv 5 pp.
"Numerarul si investitiile in imobiliare, cele mai populare modalitati de economisire si investitii in randul romanilor, sunt asteptate sa scada cu 12 puncte procentuale, respectiv 3 pp, in perioada urmatoare, conform datelor din studiul nostru. In schimb, devine vizibila preferinta populatiei pentru produse de economisire mai complexe, cu randamente mai crescute, pastrand, in acelasi timp, un nivel al lichiditatilor bun; nu este evident insa modul in care bancile pot aborda aceste nevoi, avand in vedere rata scazuta a dobanzilor prognozata", spune Alexandru Filip, Managing Partner al biroului din Bucuresti si lider al Digital & Analytics Practice in Europa Centrala al McKinsey & Company.
Dintre clientii orientati catre economisire, 15% intentioneaza sa deschida un depozit la termen in urmatoarele luni, in timp ce 13% cauta o optiune privind deschiderea unui cont de economii.
Pe de alta parte, exista si romani care ar dori sa obtina in continuare imprumuturi, probabil pentru a le oferi mai multa flexibilitate in gestionarea reducerii lichiditatilor. In urmatoarele luni, chiar daca nu exista o diferentiere foarte clara in functie de tipul de produs bancar, 7% dintre consumatorii intervievati au declarat ca intentioneaza sa obtina un imprumut de nevoi personale, respectiv credite auto, in timp ce 6% au in vedere achizitionarea unui card de credit sau a unui credit ipotecar. Cea mai mare cerere pentru astfel de servicii de creditare vine de la persoanele cu un venit la nivel de gospodarie de peste 10.000 de lei.
"Bancile, dar si alti jucatori din domeniul financiar au acum ocazia de a-si indeplini responsabilitatile sociale si de a fi alaturi de clientii lor, ajutandu-i sa isi acopere nevoile in schimbare. Aceste institutii financiare ar trebui sa dezvolte cele mai relevante produse, de exemplu, sa identifice solutii de economisire sau refinantare atractive pentru clienti. In egala masura, acestea ar trebui sa accelereze procesele de digitalizare si sa se orienteze si mai mult pe noile tehnologii. Bancile pot avea un rol esential in ghidarea consumatorilor catre redresarea economica, in timp ce se reinventeaza ca organizatii", a concluzionat reprezentantul McKinsey & Company.