Mai bine de o treime dintre IMM-uri declara ca cifra de afaceri pe durata pandemiei a scazut la jumatate fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar peste 34% dintre firme si-au pierdut mai mult de 50% dintre clienti. Tototdata, mai mult de jumatate (54%) considera ca exista si beneficii care pot fi extrase din parcurgerea acestei perioade de administrare a situatiei de criza, arata rezultatele unui sondaj realizat de Clubul Oamenilor de Afaceri Liberali (COAL).
Esantionul a cuprins 530 de respondenti, din aproape toate sectoarele economice afectate de criza, si s-a desfasurat online, in perioada 15 - 30 aprilie 2020. Circa 80% dintre respondenti provin din zona microintreprinderilor si intreprinderilor mici.
Doar 18% dintre firmele chestionate au declarat ca activitatea lor s-a desfasurat in mod normal pe perioada crizei pandemice, fara a fi redusa, in timp ce 45% si-au scazut activitatea cu peste 50%. Cu toate acestea, un procent de aproape 80% si-au pastrat intacta echipa si nu au efectuat concedieri.
In ceea ce priveste varianta de somaj tehnic, pentru aceasta au optat un sfert dintre firme, pentru mai mult de jumatate din numarul angajatilor lor. Pe de alta parte, 60% dintre acestea nu au apelat deloc la somajul tehnic.
Telemunca a fost implementata de jumatate dintre respondenti
In ceea ce priveste increderea in autoritati si in modul de gestionare a acestei crize, sondajul COAL arata ca peste 66% se declara satisfacuti, multumiti si foarte multumiti de actiunile luate de catre Guvern. Printre cele mai apreciate atribute pozitive in gestionarea crizei s-au detasat: viteza de reactie (40%), cunoasterea problemei (39%), masurile sociale (34%).
Printre cele mentionate ca negative se numara masurile economice (62%), coordonarea institutionala (40%) si comunicarea (34%). Totodata, peste 85% dintre cei chestionati considera ca actualul Guvern ar trebui sa foloseasca aceasta situatie de urgenta in sensul unor transformari sistemice si a unor reforme in regim accelerat.
Aproape 90% considera ca necesara dezvoltarea in Romania a unei infrastructuri proprii pentru producerea substantelor, echipamentelor si aparaturii medicale implicate in combaterea unei pandemii, fara sa mai existe o dependenta de importuri. O strategie precum "Produs in Romania, Consumat in Romania" se bucura de o sustinere foarte mare. Peste 60% din respondenti considera ca o astfel de strategie ar avea un impact mare sau foarte mare.
In privinta impactului asupra globalizarii, circa 80% considera ca la nivel global vor avea loc schimbari dramatice si 55% considera ca Romania ar trebui sa diminueze raportarea la contextul global, printr-o abordare nationala si un protectionism economic.
***
COAL este platforma de comunicare de business care pune accent pe transparenta si transferul de informatie cu mediul de afaceri, indeplinind functia de interfata institutionala a partidului pentru aceasta dimensiune. Obiectivul organizatiei este sa ofere cele mai importante informatii mediului de business si, in acelasi timp, sa adune cele mai valoroase idei din randul antreprenorilor pentru a le integra in initiativele legislative.