Vicepresedinta executiva Margrethe Vestager, responsabila cu politica in domeniul concurentei, a declarat: In aceste momente critice, Uniunea Europeana continua sa fie solidara cu Ucraina si cu populatia ucraineana. Avem obligatia sa ne impotrivim acestei invazii cumplite, caci in joc este si libertatea noastra.
Sanctiunile adoptate de UE si de partenerii sai internationali au afectat puternic economia Rusiei.
Aceste sanctiuni au un impact negativ si asupra economiei UE, impact care va continua sa fie resimtit si in lunile urmatoare. Trebuie sa atenuam impactul economic al acestui razboi si sa sprijinim intreprinderile si sectoarele care sunt grav afectate. Trebuie, totodata, sa actionam in mod coordonat.
Pentru aceasta, Comisia va oferi statelor membre posibilitatea sa utilizeze flexibilitatea prevazuta de normele privind ajutoarele de stat pentru a aborda aceasta situatie fara precedent, protejand in acelasi timp conditiile de concurenta echitabile de pe piata unica.
Cadrul temporar de criza completeaza setul de instrumente existente privind ajutoarele de stat cu multe alte posibilitati, de care statele membre dispun deja, de exemplu cu masuri prin care se ofera compensatii intreprinderilor pentru daunele suferite in mod direct ca urmare a circumstantelor exceptionale pe care le traversam si cu masurile descrise in comunicarile Comisiei privind evolutiile pietei energiei.
Noul cadru va permite statelor membre (i) sa acorde ajutoare cu un cuantum limitat intreprinderilor afectate de criza actuala sau de sanctiunile si contrasanctiunile aferente; (ii) sa se asigure ca intreprinderile dispun in continuare de lichiditati suficiente si (iii) sa despagubeasca intreprinderile pentru costurile suplimentare suportate ca urmare a preturilor exceptional de ridicate la gaz si energie electrica.
Ambele tipuri de masuri vor fi disponibile si pentru intreprinderile care pot fi considerate ca aflandu-se in dificultate din cauza nevoilor acute de lichiditati cu care este posibil sa se confrunte in circumstantele actuale, pe fondul fragilitatii provocate de pandemia de COVID-19. Entitatile controlate de Rusia carora li s-au aplicat sanctiuni vor fi excluse din domeniul de aplicare al acestor masuri.
Pentru a oferi un exemplu, daca statele membre doresc sa reduca la minimum impactul cresterii puternice a costului factorilor de productie, acestea pot introduce imediat scheme de acordare a unui ajutor de pana la 400 000 EUR pentru fiecare intreprindere afectata de criza. Comisia este pregatita sa conlucreze cu statele membre pentru a gasi neintarziat solutii viabile, care sa protejeze aceasta parte importanta a economiei noastre, utilizand intreaga flexibilitate prevazuta de normele privind ajutoarele de stat.
Pentru a mentine conditii de concurenta echitabile pe piata unica, noul cadru temporar de criza include o serie de garantii. Statele membre sunt invitate, la randul lor, sa includa cerinte in materie de durabilitate atunci cand acorda ajutoare intreprinderilor pentru costurile energetice suplimentare legate de preturile ridicate la gaz si energie electrica.
Comisia va continua sa monitorizeze situatia si sa acorde sprijinul necesar guvernelor si cetatenilor.
Context
Cadrul temporar de criza privind ajutoarele de stat, instituit pentru a sprijini economia in contextul invaziei Ucrainei de catre Rusia, in temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE), recunoaste faptul ca intreaga economie a UE se confrunta cu perturbari grave. Pentru a remedia aceasta situatie, cadrul temporar de criza prevede trei tipuri de ajutoare:
- Cuantumuri limitate ale ajutoarelor: Statele membre vor putea sa instituie scheme de ajutor in valoare de pana la 35 000 EUR pentru intreprinderile afectate de criza care au activitati in sectoarele agriculturii, pescuitului si acvaculturii si scheme de ajutor in valoare de pana la 400 000 EUR per intreprindere, pentru intreprinderile afectate de criza care isi desfasoara activitatea in oricare dintre celelalte sectoare. Acest ajutor nu trebuie sa fie legat de o crestere a preturilor la energie, deoarece criza si masurile restrictive impotriva Rusiei afecteaza economia in diverse moduri, inclusiv prin perturbari ale lantului fizic de aprovizionare. Acest sprijin poate fi acordat sub orice forma, inclusiv prin granturi directe.
- Sprijin pentru lichiditati sub forma de garantii de stat si de imprumuturi subventionate: Statele membre vor fi in masura sa ofere (i) garantii de stat subventionate astfel incat bancile sa poata acorda in continuare imprumuturi tuturor intreprinderilor afectate de criza actuala si (ii) imprumuturi publice si private cu rate ale dobanzii subventionate.
- Statele membre pot acorda garantii de stat sau pot institui scheme de garantare care sa sprijine imprumuturile bancare contractate de intreprinderi. Acestea din urma ar beneficia de prime subventionate, cu reduceri ale ratei de piata estimate pentru primele anuale aferente noilor imprumuturi destinate intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-urilor) si altor tipuri de intreprinderi.
- Statele membre pot facilita acordarea de imprumuturi publice si private intreprinderilor, cu rate ale dobanzii subventionate. Aceste imprumuturi trebuie acordate cu o rata a dobanzii care sa fie cel putin egala cu rata de baza fara risc, plus o prima de risc de credit specificata, aplicabila IMM-urilor si, respectiv, celorlalte tipuri de intreprinderi.
Pentru ambele tipuri de sprijin, sunt prevazute limite ale valorii maxime a imprumutului, care se bazeaza pe nevoile operationale ale unei intreprinderi, tinand seama de cifra sa de afaceri, de costurile sale cu energia sau de nevoile sale specifice in materie de lichiditati. Imprumuturile pot fi atat pentru investitii, cat si pentru nevoile de capital circulant.
- Ajutor pentru a despagubi intreprinderile pentru preturile ridicate la energie: Statele membre vor putea sa ofere partial compensatii intreprinderilor, in special celor care sunt mari consumatoare de energie, pentru costurile suplimentare datorate cresterilor exceptional de ridicate ale preturilor la gaze si energie electrica. Acest sprijin poate fi acordat sub orice forma, inclusiv prin granturi directe. Ajutorul total per beneficiar nu poate depasi 30 % din costurile eligibile, respectiv un plafon maxim de 2 milioane EUR, in orice moment. In cazul in care intreprinderea inregistreaza pierderi din exploatare, poate fi necesara acordarea unui ajutor suplimentar pentru a se asigura continuarea activitatii sale economice. In acest scop, statele membre pot acorda ajutoare care depasesc aceste plafoane, pana la 25 de milioane EUR pentru utilizatorii care sunt mari consumatori de energie si pana la 50 milioane EUR pentru intreprinderile care isi desfasoara activitatea in sectoare specifice, cum ar fi productia aluminiului si a altor metale, a fibrelor de sticla, a celulozei, a ingrasamintelor sau hidrogenului si a multor substante chimice de baza.
Cadrul temporar de criza va contribui la directionarea sprijinului catre economie, limitand totodata consecintele negative asupra conditiilor echitabile de concurenta de pe piata unica.
Astfel, cadrul temporar de criza include o serie de garantii:
- O metodologie proportionala: Ar trebui sa existe o corelatie intre cuantumul ajutorului care poate fi acordat intreprinderilor si dimensiunea activitatii lor economice si gradul lor de expunere la efectele economice ale crizei, luandu-se in considerare cifra lor de afaceri si costurile lor cu energia;
- Conditii de eligibilitate: Definitia utilizatorilor care sunt mari consumatori de energie este stabilita prin trimitere la articolul 17 alineatul (1) litera (a) din Directiva privind impozitarea energiei, si anume intreprinderile pentru care achizitionarea de produse energetice reprezinta cel putin 3 % din valoarea lor de productie;
- Cerinte in materie de durabilitate: Statele membre sunt invitate sa aiba in vedere stabilirea, in mod nediscriminatoriu, a unor cerinte legate de protectia mediului sau de securitatea aprovizionarii atunci cand acorda ajutoare intreprinderilor pentru costurile suplimentare cauzate de preturile exceptional de ridicate la gaz si energie electrica. Ajutorul acordat ar trebui, asadar, sa ajute intreprinderile sa faca fata crizei actuale, punand totodata bazele unei redresari durabile.
Cadrul temporar de criza se aplica pana la 31 decembrie 2022. In vederea asigurarii securitatii juridice, Comisia va evalua, inainte de data mentionata anterior, daca durata cadrului temporar de criza va trebui prelungita. Mai mult, pe durata aplicarii cadrului, Comisia va monitoriza constant continutul si domeniul de aplicare al acestuia in lumina evolutiilor de pe pietele energiei si de pe alte piete ale factorilor de productie, precum si din perspectiva situatiei economice generale.
Cadrul temporar de criza adoptat astazi vine in completarea numeroaselor posibilitati oferite statelor membre de a lua masuri care sa fie conforme cu normele UE existente privind ajutoarele de stat. De exemplu, normele UE privind ajutoarele de stat permit statelor membre sa sprijine intreprinderile care se confrunta cu deficite de lichiditati si care au nevoie de ajutoare pentru salvare urgente. In temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din TFUE, statele membre pot sa despagubeasca intreprinderile pentru daunele cauzate in mod direct de evenimente exceptionale, cum sunt cele provocate de criza actuala.