Doua treimi (66%) dintre liderii afacerilor la nivel mondial sunt increzatori ca piata europeana va inregistra o revenire relativ rapida in urma recesiunii economice cauzate de pandemia Covid-19, potrivit unui nou studiu Accenture.
Raportul intitulat “Bold Moves in Tough Times” si bazat pe un sondaj la care au participat aproximativ 500 de directori de companii din Europa, America de Nord si regiunea Asia-Pacific din 15 industrii, constata ca aproximativ 3 din 10 respondenti (29%) se asteapta ca revenirea economica in Europa sa fie destul de rapida („in forma de V”), in timp ce 37% anticipeaza o revenire mai lenta, dar constanta, in forma de U, in urmatoarele 12 luni.
Printre cele mai optimiste sectoare se afla cel al comunicatiilor, mass-media si divertismentului, unde 52% dintre respondenti se asteapta la o revenire in forma de V pe pietele europene, urmat de cel de asigurari cu 47%. La polul opus se afla sectorul auto si cel al companiilor aeriene/ travel/ transporturi doar 7% si, respectiv, 12% dintre respondenti asteptandu-se la o revenire rapida. O perspectiva optimista se poate observa si in domeniul produselor farmaceutice/ biotehnologie/ stiintele vietii, cu 34% dintre liderii acestui sector asteptandu-se la o crestere a cererii in Europa ca urmare a pandemiei.
Raportul arata, de asemenea, ca directorii se asteapta ca economiile din Germania, Marea Britanie si Tarile Nordice sa se refaca cel mai rapid dupa recesiune, urmate de Franta, Spania si Italia. In plus, oamenii de afaceri europeni sunt optimisti in ceea ce priveste competitivitatea Europei, deoarece 4 din 10 respondenti (39%) considera ca firmele europene vor fi mai competitive fata de cele din SUA decat au fost inainte de criza si chiar mai multi (43%) cred ca firmele europene vor fi mai competitive in comparatie cu cele chineze.
"Increderea este critica in actualul context economic, care este inca volatil si nesigur. Optimismul cu privire la revenirea economica si competitivitatea Europei ofera companiilor de pe continent o ocazie unica de a-si consolida pozitia de lider si de a reduce decalajul fata de concurentii lor americani si asiatici. Totusi, acest lucru va depinde de cat de bine vor transforma optimismul in actiuni indraznete. Cel mai mare risc este ca liderii de afaceri europeni sa ramana dependenti intr-o proportie considerabila de sprijinul guvernamental, sa fie defensivi si sa investeasca prea putin in inovatii radicale - deoarece competitia lor globala nu va astepta", a declarat Jean-Marc Ollagnier, CEO al Accenture Europa.
Raportul Accenture indica faptul ca exista riscul ca directorii din Europa sa fie prea prudenti in ceea ce priveste modul in care se pregatesc pentru revenire, in comparatie cu cei din America de Nord si Asia-Pacific. Concret, directorii europeni:
- Se axeaza pe o inovare progresiva, mai degraba decat pe una radicala. Mai mult de jumatate (53%) dintre respondentii europeni au declarat ca incetinesc investitiile in inovare si nu vor relansa nicio initiativa in urmatoarele sase luni, comparativ cu 33% dintre respondentii din America de Nord si 49% in Asia Pacific.
- Investesc insuficient in viitorul afacerii. In Europa, doar una din sapte companii (16%) investeste deja in initiative pentru pregatirea revenirii, comparativ cu una din patru (25%) in Asia Pacific si una din trei (34) % in America de Nord.
- Sunt mai putin inclinati catre colaborare pentru a se redresa. Liderii de afaceri din Europa sunt mai putin inclinati decat cei din America de Nord si Asia-Pacific sa colaboreze cu alte companii pentru a atenua impactul crizei si pentru a se redresa mai repede (48% dintre cei din Europa, comparativ cu 53% in America de Nord si 55% in Asia-Pacific).
"Liderii de afaceri din Europa trebuie sa inceapa sa se reinventeze acum pentru lumea post-Covid-19. Acum este momentul sa gandim si sa actionam diferit si sa ne asumam riscuri echilibrate pentru a construi rezilienta pe termen lung si pentru a reinnoi modele de crestere pentru a ne adapta la ceea ce numim o lume «niciodata normala», a mai spus directorul Accenture.
Raportul mai evidentiaza domenii critice pe care companiile europene trebuie sa se concentreze pentru a elimina decalajul de competitivitate fata de omologii lor nord-americani si asiatici. Acestea includ:
- Cresterea ritmului si a sferei de aplicare a transformarii digitale: Companiile care au fost cele mai reziliente in timpul pandemiei au cele mai avansate capacitati digitale, ceea ce le-a permis rapid si la scara larga sa-si echipeze fortele de munca pentru lucrul de la distanta, sa isi adapteze lanturile de aprovizionare si sa tina cont de noile modalitati de cumparare. Executivii europeni vad acum in mod clar necesitatea cresterii vitezei schimbarii digitale, deoarece aproape doua treimi (63%) au declarat ca firmele lor isi vor accelera transformarea digitala, inclusiv utilizarea cloud.
- Crearea de experiente pentru consumatorii din ce in ce mai responsabili: Obiceiurile de cumparare in timpul Covid-19 – cu consumatorii care fac achizitii mai responsabile si trec masiv la canalele online – vor ramane in lumea post-pandemica. Prin urmare, companiile vor trebui sa furnizeze o experienta completa clientilor – una care sa ii aduca la inovatie, in faza initiala, si ulterior sa continue prin vanzari si servicii. Aproape doua treimi (62%) dintre liderii de afaceri europeni dintr-un grup de industrii care au legatura cu consumatorii vad oportunitati in a se baza pe obiceiuri de cumparare care sunt din ce in ce mai mult determinate de criterii sociale si de mediu.
- Utilizarea tehnologiei pentru reinventarea sectorului industrial: Covid-19 a declansat dezbateri cu privire la nevoia companiilor de a-si readuce operatiunile pe pietele interne. Cu toate acestea, „re-localizarea” s-ar putea sa nu fie panaceul pentru „renasterea industriala” europeana. Pentru a construi rezilienta operationala pe termen lung, a reinventa modele de afaceri si a crea noi fluxuri de venituri, companiile trebuie sa utilizeze tehnologii digitale avansate, cum ar fi modelarea predictiva, “digital twins” si “edge computing”, printre altele. Cu 42% dintre respondentii europeni din sectorul productiei care intentioneaza sa accelereze investitiile in transformarea digitala, comparativ cu doar 32% in America de Nord si 30% in Asia, exista o oportunitate pentru companiile europene de a prelua conducerea in sectorul industrial.
"Europa este la rascruce. Liderii sai din afaceri pot continua pe caile strategice si operationale bine cunoscute sau pot explora un nou drum, unul bazat pe inovare si tehnologie cu potential ridicat, care se imbina cu puterile traditionale ale durabilitatii, solidaritatii si scopurilor europene. Desi pandemia Covid-19 a fost dificila, pe masura ce iesim din ea, amploarea si sfera noilor oportunitati - in special in sectorul industrial si in problemele de tranzitie energetica - sunt clare. Este timpul ca Europa sa faca demersuri indraznete si sa profite de aceste oportunitati pentru a reduce in sfarsit decalajul de competitivitate", concluzioneaza Jean-Marc Ollagnier.
Pentru a consulta studiul Accenture, click aici!