Ministerul Transporturilor (MT) a anuntat recent ca, pana la data de 16 iulie a.c., toate persoanele fizice sau juridice interesate de noul proiect de Ordonanta de Urgenta pentru completarea art. 6 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 84/2003 pentru infiintarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania", pot transmite propuneri, opinii sau sugestii cu privire la proiectul de act normativ. Pe scurt, ordonanta vizeaza posibilitatea ca fosta CNADNR (actuala CNAIR) sa poata incheia noi contracte pentru concesionarea unor lucrari si servicii.
Concret, dupa cum arata oficialii MT, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. (fosta CNADNR - S.A.) este persoana juridica de interes strategic national si detine contract de concesiune cu Ministerul Transporturilor, legal incheiat, pe baza caruia se desfasoara ansamblul activitatilor curente de intretinere, reparare, administrare si exploatare a autostrazilor - in prezent 757,208 km.
Standardele de proiectare ale autostrazilor din Romania au fost aliniate la standardele europene, in principal la „TEM Standards and Recommended Practice - 2002” care recomanda, printre facilitatile pe care trebuie sa le prezinte o autostrada, si construirea spatiilor de odihna (parcari) si a Spatiilor de Servicii.
Dotarile si combinatiile de servicii necesare care trebuie asigurate in Spatiile de Servicii aflate pe tronsoanele de autostrada construite in Romania sunt specificate in (i) Normativul Tehnic PD 162-2002, aprobat prin Ordinul Ministrului transporturilor constructiilor si turismului nr.622/23.10.2003 si intocmit in conformitate cu prevederile Legii nr.82/1998 de aprobare a Ordonantei Guvernului nr.43/1997, republicata, privind regimul drumurilor, (ii) in Normele tehnice privind proiectarea, construirea si modernizarea drumurilor aprobate prin Ordinul Ministrului transporturilor nr. 1296/2017 si Acordul European asupra marilor drumuri de circulatie internationala (AGR).
Cu exceptia Spatiilor de Servicii de pe ruta Bucuresti-Cernavoda (A2), unde au fost concesionate lucrarile si serviciile la nivelul anilor 2008-2009, in prezent, Spatiile de Servicii finalizate situate pe autostrada Nadlac - Sibiu (A1) si pe autostrada Cernavoda - Constanta (A2) ofera utilizatorilor un nivel minim de servicii (statii mobile de distributie carburanti si comercializarea de produse alimentare si non-alimentare), prin urmare trebuie luate masurile necesare prin care aceste Spatii de Servicii sa functioneze conform destinatiei lor si sa indeplineasca cerintele din standardele europene in privinta dotarilor si serviciilor oferite, in scopul asigurarii confortului participantilor la trafic si cresterii sigurantei circulatiei rutiere.
Serviciile asigurate in prezent in spatiile de servicii de pe aceste tronsoane de autostrada se situeaza la un nivel minim, de stricta necesitate, si vor fi furnizate, conform contractelor incheiate, pana in noiembrie 2018.
In scopul exploatarii in conditii de eficienta maxima a Spatiilor de Servicii si asigurarii unor servicii de calitate utilizatorilor autostrazilor, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. (CNAIR) a identificat, ca solutie optima pentru a fi realizate toate lucrarile si dotarile necesare Spatiilor de Servicii, atribuirea unor contracte de concesiune de lucrari si servicii in conformitate cu prevederile Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii.
Aceasta lege transpune prevederile art. 3, 8, 11, 13-19, 22-26, 28, 31, 34-36, 38-40, 43, 44 si 54 din Directiva 2014/23/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014 privind atribuirea contractelor de concesiune, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 94 din 28 martie 2014, si partial prevederile art. 1, 2, 4-7, 9, 10, 20, 21, 29, 30, 32, 33, 37, 41, 42 si 45 din Directiva 2014/23/UE a Parlamentului European si a Consiliului.
In Directiva amintita este specificat faptul ca „achizitiile publice joaca un rol-cheie in Strategia Europa 2020 […]. In acest context, contractele de concesiune reprezinta instrumente importante pentru dezvoltarea structurala pe termen lung a infrastructurii si a serviciilor strategice, contribuind la progresul concurentei de pe piata interna, facand posibila valorificarea cunostintelor de ordin tehnic ale sectorului privat si facilitand procesul de eficientizare si de inovare”.
In prezent nu exista cadrul legal care sa-i permita Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. concesionarea lucrarilor si serviciilor aferente spatiilor de servicii pentru a asigura participantilor la trafic serviciile impuse prin reglementari specifice.
Serviciile trebuie imbunatatite mai ales pe rutele din coridorul de transport rutier Pan European IV
Dupa cum arata autoritatile centrale din domeniul transporturilor, Autostrada Nadlac - Sibiu (A1) si Autostrada Cernavoda - Constanta (A2) fac parte din coridorul de transport rutier Pan European IV menit sa asigure infrastructura necesara conexiunii dintre statele membre ale UE si cele ce au aderat dupa anii 2004 si 2007, precum Romania si Bulgaria. Pe teritoriul Romaniei, coridorul de transport rutier Pan European IV incepe de la granita de vest a Romaniei, la Nadlac, si asigura conexiunea urmatoarelor zone principale ale Romaniei: Arad, Timisoara, Deva, Sibiu, Pitesti, Bucuresti, Constanta. Pe teritoriul Romaniei, Coridorul de transport Pan European IV este prevazut sa asigure, in acest moment, o legatura rutiera la nivel de autostrada cu 2 benzi de circulatie pe sens, o banda de urgenta pe sens si banda mediana;
Aceasta ruta face parte din reteaua centrala transeuropeana, identificata la nivelul UE in Regulamentele Nr. 1315/2013 privind orientarile Uniunii pentru dezvoltarea retelei transeuropene de transport si de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/ /UE si Nr. 1316/2013 de instituire a Mecanismului pentru Interconectarea Europei, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 913/2010 si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 680/2007 si (CE) nr. 67/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.
Reteaua centrala cuprinde acele parti ale retelei globale cu cea mai mare importanta strategica pentru realizarea obiectivelor de dezvoltare a retelei transeuropene de transport. Coridoarele retelei centrale acopera cele mai importante fluxuri pe distante lungi din cadrul retelei centrale si vizeaza in special imbunatatirea legaturilor transfrontaliere din interiorul Uniunii.
In prezent, pe Coridorul de transport rutier Pan European IV, pe teritoriul Romaniei sunt deschise traficului rutier urmatoarele tronsoane de autostrada:
- Autostrada Nadlac - Arad cu varianta de ocolire - VO Arad (la profil de autostrada)
- Autostrada Arad - Timisoara
- Autostrada Timisoara - Lugoj
- Autostrada Lugoj - Deva, lot 1
- Autostrada Lugoj - Deva, lot 2, intre Traian Vuia si Margina
- Autostrada Deva - Orastie
- Autostrada Orastie - Sibiu
- VO Sibiu (la profil autostrada)
- Autostrada Bucuresti - Pitesti (VO Pitesti la profil autostrada)
- Autostrada Bucuresti - Constanta
- VO Constanta (la profil de autostrada)
Pe aceste sectoare de autostrada sunt prevazute spatii speciale care sa asigure, dupa o dotare si amenajare corespunzatoare, facilitatile prevazute de reglementarile mai sus mentionate.
Avantajele modificarii legislative
Referitor la propunerea de completare a art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului, initiatorul modificarii legislative, adica MT, precizeaza punctual ca:
1. prin incheierea, in conditiile legii, de contracte de concesiune de lucrari si concesiune de servicii pe terenurile proprietate publica a statului roman destinate spatiilor de servicii situate de-a lungul autostrazilor si drumurilor expres, pot fi asigurate serviciile necesare desfasurarii traficului rutier, precum si a altor activitati economice,
2. la acest moment Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. reuseste sa asigure in spatiile de servicii doar o parte din serviciile necesare participantilor la traficul rutier de pe autostrazi;
3. furnizarea tuturor serviciilor specifice in spatiile de servicii asigura circulatia pe drumurile de mare viteza in conditii de siguranta si confort;
4. atat reteaua drumurilor de mare viteza cat si numarul utilizatorilor ei este in continua crestere in Romania;
5. o abordare de tip proiect de concesiune, care prin specificul lui asigura o durata mai mare si o calitate superioara a serviciilor specifice de catre un partener privat, este pretabila in furnizarea serviciilor necesare in spatiile de servicii;
6. Neluarea de masuri legislative imediate in sensul celor de mai sus este de natura sa afecteze posibilitatea incheierii de contracte de concesiune si realizarea de investitii private in sectorul infrastructurii de transport rutier, obiectiv prioritar al Guvernului Romaniei si care constituie un interes public major, precum si posibilitatea realizarii unor venituri din plata redeventei de catre concesionar.
7. Programul de guvernare 2018-2020, aprobat prin Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 1/2018 privind acordarea increderii Guvernului, cu privire la obiectivele de crestere economica si de consolidare a sustenabilitatii fiscal-bugetare prin majorarea semnificativa a investitiilor, sustine stimularea investitiilor private, iar perioada 2018-2020 va fi una in care se va pune accent pe cresterea investitiilor, atat cele finantate din buget sau prin accelerarea absorbtiei de fonduri europene, cat si prin stimularea investitiilor private.
8. Guvernul sustine dezvoltarea infrastructurii de transport rutier, constructia unei retele eficiente de autostrazi, drumuri expres, sosele care sa faca legatura intre regiunile Romaniei, precum si intre Romania si alte state, prin continuarea proiectelor, in special a proiectelor sustinute prin MasterPlan, aferente coridoarelor rutiere de legatura strategica, a intercoridoarelor, a soselelor de centura, a transportului turistic, de interes national. Dezvoltarea regionala echilibrata, eliminarea decalajelor, un sistem eficient de gestionare si intretinere a tuturor drumurilor nationale sunt esentiale pentru dezvoltarea transportului rutier. In vederea dezvoltarii transportului rutier, investitia - Finalizarea, modernizarea si reabilitarea coridoarelor strategice (coridorul IV), a inter-coridoarelor, a drumurilor Trans-Regio si Euro-Trans este sustinuta de Guvernul Romaniei prin Programul de guvernare.
Reglementarile introduse contribuie la stimularea investitiilor private in sectorul infrastructurii de transport rutier si asigurarea predictibilitatii si certitudinii cadrului legislativ, necesare operatorilor economici interesati in realizarea de proiecte de infrastructura rutiera in regim de concesiune, prin oferirea unui cadru legal care sa asigure incheierea, in conditiile legii, de contracte de concesiune de lucrari si concesiune de servicii pe terenurile proprietate publica a statului roman destinate spatiilor de servicii situate de-a lungul autostrazilor si drumurilor expres, in scopul asigurarii de servicii necesare desfasurarii traficului rutier, precum si a altor activitati economice. Pentru a descarca textul proiectului, cu tot cu instrumentul de motivare, click aici!