RO EN
The cart is empty

ROMSTAL: Piata de obiecte sanitare ar putea scadea cu 30% in acest an

 

Enrico Perinni (42 de ani)
Functie/Firma:
presedinte si actionar majoritar al grupului Romstal;
Experienta:
15 ani in domeniul comertului cu echipamente de instalatii.

 

Grupul Romstal, specializat in productia si distributia de obiecte sanitare, sisteme termice si electrice, a fost evaluat, recent, la circa 390 milioane de euro. Holdingul include mai multe firme, cele mai importante fiind Romstal Imex, Valrom Industrie (producator de sisteme de tevi din plastic), Valplast Industrie (producator de tevi si fitinguri din PVC) si dealerul auto Autoklass Center. Mai sunt cuprinse, de asemenea, companii ce activeaza in alte domenii, precum cel imobiliar, agricol sau energetic. Afacerile consolidate ale grupului s-au diminuat cu 35% in 2009, la 350 milioane de euro (din cauza scaderii accentuate a consumului de materiale de constructii termo-hidro-sanitare) si se preconizeaza ca vanzarile vor continua sa regreseze si in 2010. In aceste conditii, in 2009 s-a avut in vedere consolidarea afacerii si extinderea pe pietele externe. La inceputul anului in curs, Romstal si-a extins prezenta in Federatia Rusa si Ucraina. Oferta companiei include peste 20.000 de produse, portofoliul Romstal fiind grupat in 6 categorii de interes, gestionate de divizii specializate – Thermo, Klima, Hydro, Sanni, Electro si Ceramic.
 
- Care sunt rezultatele financiare inregistrate de companie?
- Pentru 2009 diminuarea veniturilor a fost de 35% fata de anul precedent, astfel incat am ajuns la o cifra de afaceri de aproximativ 350 milioane de euro. In 2010 nu preconizam cresteri, ci dimpotriva, intrucat arhitectii ce realizeaza proiecte pentru locuinte, birouri si cladiri industriale lucreaza la 20% din volumul aferent lui 2008. Pentru 2010 se pare ca nu exista proiecte noi, astfel ca abia din 2011 vor incepe sa apara obiective pe piata. Daca arhitectii vor initia proiecte pe scara larga in 2011, iar autorizarile dureaza aproximativ un an si jumatate, inseamna ca materialele produse sau comercializate de noi sunt instalate la un an dupa inceperea lucrarii. Aceasta poate inseamna ca domeniul constructiilor si instalatiilor isi va reveni abia in intervalul 2013 - 2014.
- Cum apreciati ca va evolua piata specifica in 2010?
- Piata de obiecte sanitare ar putea scadea in acest an cu 20% ca volum si cu 25% - 30% in valoare. Vanzarile proprii de obiecte sanitare s-au redus anul trecut cu 40% ca valoare si cu 30% din punct de vedere cantitativ, fiind influentate, in principal, de scaderea numarului de proiecte de constructii noi, tranzactiilor imobiliare, lucrarilor de renovare sau a preturilor de vanzare. In 2009 am observat orientarea clientilor catre produsele din segmentul mediu-economic. A fost o situatie general valabila, determinata de situatia economica. Bugetele la proiectele aflate in desfasurare au fost mai mici si, din acest motiv, achizitia de produse sanitare s-a efectuat preponderent pe segmentul economic. Preconizam ca piata obiectelor sanitare va continua sa se contracte si in 2010. Daca ne referim la cifre, volumul estimat in 2010 este de minus 20% fata de 2009, iar valoric estimez o scadere de 25% - 30%, influenta negativa fiind exercitata de reducerea pretului de comercializare. Vanzarile din 2010 depind de mai multi factori, printre care reluarea si finalizarea proiectelelor incepute in 2008 si amanate, pana in prezent.
- Care au fost cele mai solicitate produse?
- Anul trecut, ponderea in vanzari au avut-o obiectele sanitare ceramice si bateriile, urmate de cazi si cabine de dus. Din totalul vanzarilor de obiecte sanitare ale Romstal, 89% reprezinta importuri de la furnizori din Italia, Germania, Olanda, Polonia si Spania, iar diferenta este constituita de productia realizata in Romania de compania Belform, parte a grupului. In ceea ce priveste preturile de comercializare a produselor, acestea sunt puternic influentate de cursul de schimb leu / euro si de evolutia costurilor cu materia prima. In ultima perioada, firmele din domeniu lanseaza pe piata numeroase oferte speciale, bazate pe discounturi, cu scopul de a elimina din stocuri. Ne asteptam ca - in continuare - clientii sa se indrepte din ce in ce mai mult spre achizitia unor produse de calitate si catre furnizorii care asigura si servicii asociate produselor comercializate.
- Cand estimati ca se va imbunatati situatia economica din tara noastra?
- Nu putem estima momentul in care isi va reveni economia. Consider doar ca firmele trebuie sa isi creasca productivitatea si competitivitatea la un nivel similar celor occidentale, fiind necesar ca guvernantii sa sprijine investitorii. Totodata, sectorul privat si autoritatile trebuie sa-si respecte angajamentele reciproce. Revenirea economiei va depinde, in cea mai mare parte, de initiativele intreprinzatorilor autohtoni.
- Ce prevede strategia de dezvoltare a activitatii Romstal?
- Pentru 2010 ne-am propus sa inauguram 13 filiale noi in Romania. Astfel reteaua de distributie va ajunge la 60 de puncte de vanzare proprii. Celelalte aproximativ 100 de magazine care formeaza reteaua Romstal sunt in regim de franciza. In luna martie a.c. am deschis doua puncte de desfacere in Pitesti (cu o suprafata totala de 216 mp) si in Buzau (cu o arie de 1.500 mp). Filialele includ showroom, magazin cu autoservire si spatiu de stocare propriu. Cele doua investitii s-au ridicat la peste un milion de euro, in aceasta suma fiind inclusa si valoarea terenului si a halei din Buzau. In ceea ce priveste planurile de extindere a companiei, in viitorul apropiat suntem interesati doar de sectorul energiei eoliene. Nu excludem posibilitatea de a achizitiona un proiect existent in acest domeniu. Productia energiei regenerabile este o afacere de viitor, care, pe termen mediu si lung, va asigura un venit rezonabil companiilor ce investesc in asemenea obiective.
- Care sunt problemele intampinate in desfasurarea activitatii?
- In Romania investitorii din acest domeniu se confrunta, in primul rand, cu birocratia generata de autoritatile locale. Astazi, Romania ar putea deja sa aiba de 2-3 ori mai multe investitii in domeniul eolian (in valoare de cateva zeci de milioane de euro) daca autoritatile ar da autorizatiile necesare intr-un timp relativ scurt, care sa nu puna in pericol proiectul in sine. Pana in prezent, am finalizat un proiect-pilot de mici dimensiuni in judetul Galati, al carui buget a fost de 350.000 de euro (este vorba de un generator eolian de 300 Kw). Dorim sa realizam un proiect si in Constanta, care, pe langa cele 7 milioane de euro - 8 milioane de euro cheltuite deja pentru achizitionarea terenului, va necesita, in total, aproximativ 10 milioane de euro pentru turbinele eoliene (6-7 Mw instalati). Din pacate suntem blocati de circa un an de catre Consiliul Judetean Constanta, care, din motive neprecizate, nu ne elibereaza certificatul de urbanism. Proiectul este mai amplu si de durata. In zona am achizitionat mai multe hectare (cateva mii) care se preteaza la producerea energiei eoliane, precum si la derularea de actiuni in domeniul agriculturii. In decurs de 10 ani ne-am fi dorit sa instalam sisteme care sa genereze 30-50 Mw si sa construim o ferma agricola moderna. In acelasi timp, ne gandim si sa renuntam la proiectul din Constanta, daca nu vom obtine autorizatiile pentru a implementa in timp util proiectul.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter