Tranzitia catre o economie verde este obligatorie pentru toate statele semnatare ale acordului de la Paris, dar nu este o tranzitie care se va intampla peste noapte. Dificultati exista in toate sectoarele economice si cu atat mai mult in cel al constructiilor, unde factorul financiar conteaza foarte mult. De retinut este ca nu toate sectoarele de reducere a emisiilor au tinta zero in 2030. Sunt si zone in care nu se va putea atinge tinta zero, nu va putea fi totul verde si vor fi si elemente care vor fi amanate pentru o data ulterioara.
Pana atunci, vedem ca finalul de an 2023 vine cu provocari in economia romaneasca. Pentru aceste provocari, Bergerat Monnoyeur propune o serie de solutii: „Oferim in primul rand sustenabilitate, care inseamna in esenta utilizarea a mai putine filtre si fluide, mai multe componente reciclabile, cu o amprenta de carbon redusa. Apoi sunt costurile de operare, care se pot reduce printr-un consum mai mic de combustibil si cheltuieli de intretinere mai mici. Suntem recunoscuti ca fiind „best in class” pentru siguranta, calitate, fiabilitate si durabilitate. De altfel, nu cred ca exista un santier mare in Romania unde sa nu se afle si echipamente Cat, vandute de noi. Pe partea de tehnologie, oferim optiuni avansate in beneficiul sigurantei si confortului operatorului, iar pe partea de productivitate oferim performante conform standardelor din industrie, fara compromisuri in ceea ce priveste versatilitatea. Pe zona de conectivitate avem monitorizarea de la distanta a indicatorilor cheie si a starii de sanatate a utilajelor prin intermediul VisionLink, iar pe zona de suport avem sustinerea oferita de dealer prin intermediul unei echipe complexe si dedicate”, arata Liviu Neagu, CEO Bergerat Monnoyeur.
Intreg fluxul conteaza in drumul nostru spre "verde"
Gasirea celor mai bune solutii pentru tranzitia spre "verde" devine astfel o activitate continua pentru companii. Din fericire, solutii apar deja pentru efectuarea primilor pasi, dupa cum explica si Liviu Neagu, CEO al Bergerat Monnoyeur pentru Romania si Republica Moldova, distribuitorul Cat.
"In problema tranzitiei spre verde primul lucru pe care trebuie sa-l facem este sa nu mergem atat de repede. Prin prisma utilajelor de constructii, tehnologia verde este abia la inceput. Un excavator electric costa mult mai mult decat unul clasic, iar un generator pe hidrogen costa de 7-8 ori mai mult. Daca se merge in aceasta directie acum, se vor cheltui niste bani in plus degeaba. Mai mult, cum demonstrezi ca acea lucrare este verde, ca are o amprenta de carbon redusa? Daca plimbi un excavator electric dintr-o parte in alta, ca sa-l si incarci, impactul asupra mediului creste. Sau il incarci cu un generator cu combustibil fosil? Sau sunt doar lovituri de imagine? Folosirea pe scara larga a echipamentelor electrice este in stare incipienta acum, mai avem de invatat cum s-o folosim”, arata Liviu Neagu.
Santierele sunt extrem de variate, daca la o cariera de piatra se poate sta mult timp si se pot trage cabluri pentru electricitate, pentru autostrazi acest lucru nu se poate face. „Nu ai cum sa tragi cabluri, mai ales ca nu stai mult timp acolo. Costurile, acum, pentru tehnologia verde sunt foarte mari. In plus, daca toti clientii din Romania vor fi obligati sa cumpere echipamente electrice, iar cei din strainatate nu sunt obligati, ceea ce duce la preturi mult mai mici pentru ei, noi nu vom mai fi competitivi. Nu exista cerinte legale pentru emisiile de carbon ale unui santier, abia acum se lucreaza la asemenea cerinte”, arata Liviu Neagu.
Sunt, insa, lucruri simple pe care le putem face pentru a ne reduce amprenta de carbon pe un santier. Solutiile de eficientizare pot absorbi inclusiv unele dintre majorarile de taxe sau de costuri, astfel incat acestea sa nu se resimta ca majorari la client.
Piata utilajelor de constructii
Situatia din prezent ne arata ca exista finantare cu fonduri inclusiv nerambursabile de la Uniunea Europeana, bani care isi gasesc corespondentul in nevoile de infrastructura ale Romaniei. Din pacate, anul viitor va fi unul electoral in tara noastra, ceea ce ridica semne de intrebare asupra continuarii proiectelor mari de constructii. „Ce nu stim este ce se intampla politic, vom avea patru randuri de alegeri anul viitor. Am vazut si oameni optimisti, care au spus ca fiind an electoral vor avea grija sa investeasca mai mult. Dar eu sunt mai sceptic si ma gandesc ca intre patru runde de alegeri nu vor mai avea timp sa se gandesca si la ce mai au de investit. Legat de subventiile europene, putem spune ca acum vizibilitatea este zero, nu avem nicio certitudine. Ponderea subventiilor europene in piata utilajelor de constructii a fost de 50% in 2021, de 33% in 2022 si de 60% in 2023. Dar nu stim cum va fi anul viitor. Daca cei din minister si din institutiile de autoritate nu vor lua niste decizii clare, noi nu avem predictibilitate. Se doreste tranzitia verde pentru ca s-a semnat in urma cu ceva timp un acord de reducere a amprentei de carbon, insa sunt pasi care trebuie facuti cu mare atentie si responsabilitate."
Amprenta de carbon
"Noi am masurat, cu ajutorul auditorilor de la PwC, care este impactul Bergerat Monnoyeur asupra mediului, si am aflat ca, in 2021, am participat direct si indirect la emisia a 107.688 tone de CO2. Din acest total, am emis in mod direct (Scope 1 si Scope 2), prin energia electrica utilizata, aer conditionat si vehiculele companiei, un total de 1.425 tone de CO2. Indirect (Scope 3) am emis restul de 106.263 tone CO2, intre care cele mai importante sunt bunurile si serviciile achizitionate, cu un total de 32.063 tone, si utilizarea echipamentelor vandute, cu 71.579 tone. Practic, cele mai mari emisii au venit din achizitii si, mai ales, din vanzari. Obiectivul nostru de mediu este reducerea cu 3% a emisiilor din Scope 3, iar 67% dintre emisii sunt rezultatul utilizarii combustibilului la functionarea utilajelor vandute de Bergerat Monnoyeur Romania. Reducerea consumului de combustibil cu pana la 25%.
In acest sens, prin folosirea materialelor reciclabile si a optimizarii utilajelor pentru consum, putem reduce cu pana la 25% consumul de combustibil. De altfel, avem deja in gama de produse o varietate de echipamente electrice, inclusiv concasoare cu falci sau cu impact. Si mai avem echipamente Cat ce urmeaza a fi lansate anul viitor. Dar cel mai important lucru este cel care nu depinde direct de noi, ci de clienti, care pot optimiza timpii de functionare a utilajelor prin VisionLink. Monitorizam constant modul de folosire a echipamentelor si am descoperit ca sunt si utilaje cu un timp de mers in gol intre 20% si 48% din timpul total de utilizare. In medie, 22% din durata de functionare este la ralanti. Noi putem atentiona clientii asupra acestor lucruri, insa ei decid daca modifica modul de utilizare a utilajelor. Dar avem incredere ca vor adopta metode cat mai prietenoase cu mediul, mai ales ca au si impact pozitiv in costurile de operare”, a explicat Liviu Neagu.
Sprijin de finantare si garantii extinse pentru utilaje
"Mai mult, prin Cat Finance am pus la punct niste programe pe care le continuam sau le pornim acum pentru sprijinul clientilor. Aceasta pentru ca am auzit ca vor fi inghetate anumite proiecte, ca nu vor mai fi bani si vor fi clienti care nu vor mai avea cum sa continue lucrarile. Dupa o analiza atenta, pentru acesti clienti oferim extensii de garantie si perioade de gratie la plata ratelor de credit sau leasing atat pentru achizitia de utilaje, cat si pentru reparatii mari. Preferam sa oferim solutii acum, pentru a nu ajunge la probleme mai mari in viitor”, a precizat Liviu Neagu.