Procentul de pierderi se bazeaza pe lipsa unei structuri de credit de management implementata corect, anterior pandemiei, la care se adauga intarzierile suplimentare medii in procesul de colectare, perioada care se poate intinde de la 30 de zile, pana la 120 de zile. Durata creditului comercial poate sa creasca de la 60-90 zile in transporturi la aproape 180 de zile, astfel rezulta un necesar de finantare curent si costuri financiare cu dobanzile care pun presiune pe profitul net.
In Agribusiness, estimez un procent de pierderi intre 2% si 4% pentru producatori si intre 3% si 6% la distribuitori.
Preventia in strategia financiara a companiei
Companiile care au lucrat pe partea de preventie au contracte, garantii, asigurare de risc comercial, si sunt pregatite sa gestioneze previziuni de cash-flow in timp real, cu identificarea de surse alternative suplimentare de finantare care sa echilibreze deficitul de finantare important determinat de intarzierile in colectare, de 20%-30% din cifra de afaceri.
Calculele de cost de oportunitate fac diferenta intre profit si pierdere, fie negocierea fina intre termen de plata si discount, finantare prin factoring, credit furnizor, linii de credit sau banii asociatilor.
Finantarea clientilor transforma companiile care opereaza in acest mod in micro-entitati de credit, acestea fiind obligate sa dezvolte o meserie noua, cea de credit management. Nu este “core business” si vanzatorii din companii, chiar si managementul pun presiune suplimentara, fiind o permanenta lupta de a mentine un echilibru intre volume/target de vanzari si expunerea financiara, cu riscul asociat. In plus, in aceasta perioada, intarzierile la incasare, mai greu de controlat, impun o metoda de lucru adaptata astfel incat compania sa nu se blocheze din cauza unui cash-flow incorect dimensionat.
Cum se gestioneaza pierderile din neincasare (creante) clienti
Efectul acestora va fi mai clar anul viitor si va impacta cifrele companiilor. De la industrie la industrie si de la companie la companie, procentul este diferit si impactul produs poate fi de blocaj (atunci cand compania depinde de o industrie sau un numar redus de clienti aflati in dificultate), in functie de rezervele de lichiditate existente. Pentru exemplificare, pierderile din creante in suma de 10% din cifra de afaceri anuala determina ca profitabilitatea neta sa scada de la 15% la 5%, fara a lua in calcul contractia vanzarilor si o structura inflexibila a cheltuielilor sau un trend descrescator al marjei brute.
In concluzie, mai ales pentru companiile cu marja redusa si spatiu redus de finantare disponibil sa se implementeze un management financiar integrat si dinamic, iar factorii de decizie, antreprenori sau manageri, sa aiba cifre in timp real si sa lucreze cu directorul financiar si echipa de vanzari pentru a actualiza previziunile de rezultat financiar si cash-flow.
*** Articol realizat de Ioana Arsenie, strateg financiar Trusted Advisor.