Un buget sanatos al unui stat, care sa acopere cea mai mare parte a pozitiilor de cheltuieli prevazute, poate fi construit, printre altele, cu aportul corect si prompt al contribuabililor, persoane fizice si juridice deopotriva. Incasarea impozitelor, care sunt stabilite cu retinere la sursa ori prin impunere si plata pe baza de declaratii voluntare este un proces atent urmarit de autoritatile fiscale la nivel global.
Dar care sunt caile, modalitatile si instrumentele prin care contribuabilii sunt anuntati si indemnati sa se conformeze voluntar la plata datoriilor catre stat? Cresterea gradului de colectare a impozitelor este prioritatea nr. 1 a autoritatilor fiscale din intreaga lume, nu doar a celor din Romania.
Nu este mai putin adevarat ca sunt tari, si vorbim aici mai ales despre economiile avansate, care inregistreaza un grad foarte inalt al achitarii/colectarii darilor care cad in sarcina persoanelor fizice comparativ cu statele mai putin dezvoltate. Exemplele de notorietate sunt Germania, Austria, tarile nordice sau Marea Britanie.
Este vorba despre impozite pe veniturile realizate din diferite surse, care nu sunt retinute la sursa, pentru care contribuabilii trebuie sa se conformeze singuri, la scadentele si in cuantumurile prevazute de legislatie.
Pe de o parte, corectitudinea vine, in cazul unor popoare, din traditie, cultura si educatia timpurie, in sensul constientizarii faptului ca de aceasta atitudine depinde in buna parte rezolvarea problemelor comunitatii ori ale tarii, prin bugetul local sau national. Pe de alta parte, autoritatile fiscale s-au impus in timp si prin programe educativ-preventive, legislatia fiind clara si suficient de drastica, incat sa inhibe intentiile de a evita, total sau partial, plata impozitelor.
Cu toate acestea, peste tot in lume sunt contribuabili mai putin dispusi sa fie prompti in legatura cu datoriile de achitat la stat, astfel ca autoritatile incearca pe toate caile sa motiveze contribuabilii pentru a fi la zi cu platile, sa explice care sunt avantajele si cum sa se conformeze.
In acest sens, Fiscul fiecarei tari cauta metodele si actiunile potrivite prin care sa creasca cat de mult se poate gradul de conformare. Cu alte cuvinte, sa ii determine pe contribuabili sa se inscrie voluntar la plata impozitelor, declarandu-si corect toate sursele de venit. Unele state au optat pentru actiuni de preventie, in timp ce altele au cautat solutii pentru a interveni post-factum in cazul depistarii contribuabililor incorecti.
In Belgia, administratia fiscala a optat pentru a trimite scrisori de reamintire, prin care contribuabilii sunt informati cu privire la obiectivele pentru care statul belgian va utiliza banii publici colectati prin plata taxelor si impozitelor. Demersul autoritatilor s-a concretizat in cresterea platilor in avans a impozitelor, iar actiunea in sine a avut un profit (a se citi venituri suplimentare la buget) de peste 50 de ori costul demersului in sine.
Un experiment din perspectiva comportamentala a avut loc in Polonia si a vizat un numar de circa 150.000 de contribuabili persoane fizice, atat din zone urbane, cat si rurale. Acestia au primit, aleatoriu, fie o scrisoare informativa, de reamintire a datoriilor de plata, fie una dintre cele noua modele de scrisori create cu rolul de a schimba comportamentul cetatenilor in mod pozitiv. Au fost folosite mesaje cu tonuri blande, care mizau pe responsabilitatea sociala si pe ce probleme concrete ar putea fi rezolvate de statul polonez din impozitele si taxele colectate. Dar au fost trimise si mesaje cu tonuri ceva mai dure, care evidentiau sanctiunile pentru neplata.
Evident, contribuabilii au raspuns diferit aceluiasi mod de abordare. De exemplu, la mesajul cu privire la ce anume poate face statul polonez din banii publici colectati din taxe si impozite, reactia pozitiva a venit mai ales din partea tinerilor, in randul carora a crescut rata de conformare, in timp ce in randul persoanelor cu varsta cuprinsa intre 50 si 64 de ani, efectul a fost sub asteptari.
In anul declansarii pandemiei, 2020, Estonia a introdus un serviciu electronic care ofera contribuabililor posibilitatea de a afla in ce categorie de risc sunt incadrati de catre autoritatea fiscala. Fiscul a introdus aici trei niveluri de risc: verde (in ordine din punct de vedere al administratiei fiscale), galben (exista unele deficiente), rosu (cu deficiente grave). Evaluarile sunt realizate pe baza analizei declaratiilor fiscale anterioare si a constatarilor organelor de control, precum si pe date primite de la terti. Aceasta modalitate a incadrarii contribuabililor pe un anumit nivel de risc ofera contribuabililor posibilitatea de a-si corecta deficientele fiscale in mod voluntar.
Si alte state, mai proactive in masuri si actiuni, au avut initiative importante de educatie fiscala. Un bun exemplu este Italia, unde Fiscul a avut intalniri cu peste 1.500 de studenti anual, de asemenea Spania, cu programe la care au participat peste 45.000 de studenti.
Cum este abordat acest subiect in Romania? Incepand cu al doilea trimestru al acestui an, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a initiat o ampla campanie de informare care a vizat transmiterea unui mesaj simplu, pe o directie foarte clara: se doreste cresterea gradului de conformare fiscala voluntara in randul persoanelor fizice. ANAF mizeaza pe spiritul de responsabilitate civica al contribuabililor, dar si pe campanii de informare cu privire la procedurile de declarare a veniturilor si de plata a impozitelor. Toate aceste actiuni au scopul de a ajuta contribuabilii si vizeaza crearea unei relatii de parteneriat Fisc - Contribuabil, intocmai cum se intampla in economiile avansate.
Ceea ce se doreste sa ramana in mintea contribuabililor, de la mari corporatii, la mici antreprenori, pana la persoane fizice, este ca un grad de colectare cat mai mare se va translata intr-un buget national sanatos, responsabilitatea sociala insemnand, printre altele, si conformarea fiscala din partea contribuabililor. Pe de alta parte, acest act al fiecarui cetatean roman ar putea reduce riscul unei potentiale cresteri a taxelor, masura la care autoritatile recurg uneori pentru a umple golurile de venituri la buget.
In paralel cu sprijinul oferit contribuabililor pentru intelegerea si conformarea cu privire la obligatiile fiscale, ANAF intensifica si activitatea de inspectie fiscala, cu precadere in randul persoanelor fizice. Ca urmare a analizelor de risc efectuate, ANAF a anuntat recent ca un numar de peste 500.000 de contribuabili au fost identificati ca avand risc crescut de neconformare. Acestia au intrat deja intr-o ampla operatiune de control la nivel national, care a inceput la 1 iulie 2022.
In ceea ce priveste cresterea conformarii voluntare, au fost trimise scrisori de informare, s-au organizat webinarii pe tipuri de venit, inclusiv o campanie de informare si educare.
Toate aceste masuri fac parte din strategia ANAF de stimulare a conformarii voluntare, concentrata, in primul rand pe educarea si informarea contribuabililor. Sunt prevazute insa si actiuni de control menite sa opreasca cat mai mult intentia de neconformare.
Campaniile de informare derulate recent de ANAF au avut in vedere mai ales persoanele care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor (inchiriere proprietati), pe cele care au venituri din prestarea activitatilor de infrumusetare si intretinere corporala, precum si cadrele didactice, pentru venituri din meditatii. Actiunile ANAF au inclus, printre multe altele, transmiterea unor scrisori de informare cu privire la indeplinirea obligatiilor fiscale, organizarea unor seminarii web cu participarea contribuabililor, au fost pregatite ghiduri de informare pe diverse arii de interes.
Pana in prezent, in Romania, persoanele fizice nu au fost neaparat in centrul atentiei Fiscului, dar lucrurile s-au schimbat, mai ales in contextul dificultatilor economice la nivel regional si global, care fac necesara si obligatorie cresterea volumului impozitelor colectate, pentru realizarea cheltuielilor prevazute in bugetul national.
Este probabil ca ANAF va continua actiunile de informare si educare in vederea cresterii conformarii fiscal voluntare la nivel national in randul persoanelor fizice, dar sa ne asteptam si la controale mai intense. Daca am tine cont de proverbul „Preventia este mama intelepciunii”, indicat ar fi sa ne conformam preventiv, sa nu asteptam sa ne regasim pe listele ANAF privind rezultatele controalelor si ale obligatiilor fiscale in plus.
Autori: Stela Andrei, Partener, Impozit pe venit si contributii sociale, EY Romania si Andra Ciotic, Senior Manager, Impozit pe venit si contributii sociale, EY Romania