RO EN
Coșul este gol

SIPEX si-a propus un business de 100 de milioane de euro pana la finele lui 2026

SIPEX, unul dintre cei mai mari distribuitori de materiale de constructii din Romania, a inregistrat, in primul semestru al acestui an, o crestere de 5,5% a cifrei de afaceri, pana la 145 milioane de lei, si a obtinut un profit net de 3,32 milioane de lei. Conform datelor companiei, aceasta evolutie s-a datorat mai ales vanzarilor pe canalul B2B, care a consemnat o crestere semnificativa, de 33%, in primele 6 luni din 2023, ajungand la 57 milioane de lei, fata de 43 milioane de lei in aceeasi perioada a anului precedent. Investitiile anterioare in extinderea retelei de puncte de lucru, reorganizarea acestora pentru a se potrivi cu cerintele tot mai exigente ale pietei, dar si diversificarea portofoliului de produse au contribuit, de asemenea, la aceasta evolutie pozitiva. 
De-a lungul celor 26 de ani de activitate, SIPEX a construit parteneriate pe termen lung, are aproximativ 300 de angajati, detine 12 centre logistice si un parc auto de 191 de autovehicule. Punctele de lucru si de desfacere ale companiei sunt localizate in Brasov, Bucuresti, Cluj-Napoca, Craiova, Iasi, Ilfov (Pantelimon), Focsani, Piatra Neamt, Prahova (Aricestii Rahtivani), Ramnicu Valcea, Suceava si Timisoara. La nivel national, tinta companiei este sa ajunga la o cifra de afaceri de 100 de milioane de euro pana la finalul anului 2026.
Interviu cu Irinel Gheorghe (57 de ani), directorul general al SIPEX si specialist cu o experienta profesionala de 26 de ani pe piata materialelor de constructii.
 
- Cum ati caracteriza, pe scurt, evolutia pietei locale de constructii in primele 8 luni ale acestui an si ce perspective sunt in acest domeniu?
- Sectorul constructiilor din Romania a traversat o perioada caracterizata de incertitudine in primele opt luni ale anului 2023. Evolutiile economice la nivel global si deciziile guvernamentale din piata au contribuit la crearea unui mediu dificil de prognozat. In plus, restrictiile privind creditarea au avut un impact semnificativ asupra pietei, determinand o scadere a activitatii, mai putine proiecte noi si o acumulare semnificativa a stocului de locuinte in sectorul rezidential. Un alt aspect notabil in acest an se refera la volatilitatea sezoniera a afacerii noastre, influentata de schimbarile climatice si alti factori. Am observat deja ca lunile de vara, precum iulie si august, care erau considerate anterior perioade favorabile pentru constructii, sunt acum afectate de temperaturi extrem de ridicate, limitand astfel posibilitatile de lucru in aer liber. In cazul in care aceste schimbari climatice persista, lunile de octombrie, noiembrie si chiar decembrie ar putea deveni perioade de interes major pentru constructori.
 
 
Cu toate acestea, la SIPEX, o companie listata la Bursa de Valori Bucuresti, in piata AeRO (simbolul bursier SPX), care dispune de o capitalizare solida si o echipa experimentata, suntem increzatori ca vom depasi aceasta perioada dificila. Avem flexibilitatea pentru a ne adapta si am demonstrat de-a lungul celor 26 de ani de activitate ca suntem o companie rezilienta, intotdeauna in cautarea oportunitatilor de dezvoltare.
In ceea ce priveste perspectiva pentru anii 2024-2025, este dificil sa facem previziuni precise. Cu toate acestea, speram ca sectorul constructiilor va inregistra o crestere semnificativa, in special in domeniul lucrarilor publice, odata cu finalizarea unor proiecte majore. Este esential sa gestionam cu atentie resursele umane pentru a sustine aceasta crestere, avand in vedere deficitul estimat de aproximativ 300.000 de lucratori (in sectorul nostru de activitate). In ceea ce priveste preturile materialelor de constructii, pentru anul viitor se contureaza o perioada de stabilitate. Producatorii se confrunta cu dificultati, ceea ce sugereaza ca nu isi vor permite sa majoreze preturile in acest context.
 
- Cum estimati ca vor evolua vanzarile SIPEX, in acest context?
- Anul 2022 este unul de referinta pentru compania noastra, in care am inregistrat cele mai bune rezultate de la infiintarea companiei in 1997, profitul net depasind estimarile. Cifra de afaceri inregistrata in anul 2022 a fost de 292 milioane de lei (+12,5% fata de anul anterior), iar profitul net a ajuns la 20 de milioane de lei (+25,45% fata de anul anterior). Am avut o evolutie favorabila pe toate cele 3 canale de distributie, canalul B2B contribuind cel mai mult la cresterea cifrei de afaceri, ca urmare a majorarii numarului de clienti. Promovarea canalelor de distributie este in sarcina fiecarui centru regional deschis de catre companie si in 2022 toate cele 12 centre au inregistrat o crestere a cifrei de afaceri anuale.
In ceea ce priveste anul 2023, estimam o noua crestere a afacerilor, pe baza fundamentelor pe care le-am construit in primele luni ale acestui an. In ceea ce priveste profitabilitatea, situatia nu va ramane la nivelul anului precedent. Speram sa ne apropiem cat mai mult de nivelul din 2022 al cifrei de afaceri, insa este posibil sa avem o scadere a profitabilitatii, probabil in jur de 30-35%, in contextul actual din Romania. Strategia de dezvoltare a companiei continua in directiile asumate si anul acesta ne-am extins gama de produse distribuite prin incheierea de parteneriate cu TeraPlast si cu un producator de elemente prefabricate din beton.
 
 
- Cum este organizata reteaua de distributie a companiei si ce tinte v-ati propus, din acest punct de vedere, pe termen mediu si lung?
- SIPEX este, in acest moment, unul dintre cei mai mari distribuitori de materiale de constructii in Romania. Compania opereaza cu un model de afaceri integrat, organizat in 3 linii de afaceri: vanzare si distributie de materiale si finisaje pentru constructii, prestari servicii (consultanta tehnica) si vanzare de produse finite colorate. Avem 12 centre logistice care functioneaza ca puncte de lucru si de desfacere in Brasov, Bucuresti, Cluj-Napoca, Craiova, Iasi, Ilfov (Pantelimon), Focsani, Piatra Neamt, Prahova (Aricestii Rahtivani), Ramnicu Valcea, Suceava, Timisoara. Dispunem de un parc auto format din 191 de autovehicule, cu diverse sarcini de transport, astfel incat sa putem livra in fiecare loc de unde ne vin comenzile. Avem 12 laboratoare de colorare, doar anul acesta am investit in doua unitati noi, la centrele logistice din Aricestii Rahtivani si Cluj, unde am achizitionat aparate performante de colorare, similare celui pe care l-am instalat anul trecut in centrul logistic din Pantelimon. Asiguram consultanta prin echipele noastre tehnice care merg pe santier, inteleg proiectul, si cauta sa vina cu solutii pentru partenerii nostri.
In ceea ce priveste obiectivele pe termen mediu si lung, SIPEX se concentreaza in primul rand pe mentinerea si dezvoltarea echipei care este pilonul de baza in performantele unei afaceri. Ne propunem dezvoltarea canalului B2B si diversificarea portofoliului de produse, cresterea organica a cifrei de afaceri prin optimizarea operationala si consolidarea pozitiei noastre in piata, fara a schimba drastic modelul de business si fara sa adoptam cresteri bruste ale preturilor. Scopul nostru este sa asiguram o crestere sustenabila in timp si sa exploram noi oportunitati pentru dezvoltarea afacerii. Totodata, compania are in vedere identificarea partenerilor de nisa implicati in proiecte sustinute prin diverse programe de finantare. 
 
 
Tinta noastra este atingerea unei cifre de afaceri de 100 de milioane de euro pana la finalul anului 2026. De asemenea, ne propunem listarea in piata principala a Bursei de Valori Bucuresti in functie de conditiile din piata. 
SIPEX este prezenta in segmentul de e-commerce prin magazinul online detinut. Aplicatia folosita repartizeaza comenzile catre cele mai apropiate puncte de lucru astfel incat livrarea sa se faca intr-un timp cat mai scurt. Magazinul ofera accesul la diferite campanii pe care SIPEX le demareaza la diferite intervale de timp. Cele 12 centre logistice pe care le detinem sunt dotate cu echipamente necesare pentru a asigura livrari rapide in fiecare locatie de unde se primesc comenzi. In anul 2022, am inregistrat o evolutie favorabila a vanzarilor in canalul Magazin & Online, unde vanzarile inregistrate au crescut cu 41% fata de anul 2021. In primul semestru din 2023 am inregistrat insa o scadere a vanzarilor pe acest canal, ca urmare a reducerii apetitului clientului final in achizitia produselor destinate renovarilor. 
 
- Ce alte obiective aveti planificate pentru anii urmatori?
- In ciuda provocarilor din piata mentionate, avem planuri ambitioase de extindere si diversificare a activitatii noastre. Recent, am incheiat parteneriate strategice cu doua companii de prestigiu, respectiv Policolor-Orgachim, in august 2022, si Teraplast, in aprilie 2023. De asemenea, suntem in curs de negociere pentru a incheia un nou parteneriat cu un producator de elemente prefabricate din beton, astfel incat sa putem extinde gama de produse pe care le distribuim. In ceea ce priveste infrastructura noastra logistica, avem in plan deschiderea a doua centre logistice noi. Unul dintre acestea va fi amplasat in Bucuresti, in zona de limitrofa de nord a Capitalei, iar celalalt in judetul Constanta. De asemenea, continuam sa exploram oportunitatile in domeniul fuziunilor si achizitiilor si suntem in discutii avansate cu doi jucatori regionali.
Pentru a ramane conectati la nevoile clientilor nostri din segmentul B2B, vom consolida parteneriatele existente si vom urmari evolutiile lor pe piata. Observam ca multi dintre acesti clienti si-au adaptat activitatea, orientandu-se acum catre lucrari destinate institutiilor publice. Prin urmare, ne propunem sa dezvoltam produse si solutii personalizate pentru a le satisface cerintele specifice.
Un alt obiectiv important in planul nostru de dezvoltare este intrarea in zona productiei, care va contribui semnificativ la cresterea cifrei noastre de afaceri. Acest demers ne va permite sa ajungem la un nou tip de client, care in prezent nu se regaseste in portofoliul nostru, dar care are o prezenta considerabila in piata din Romania. Intentionam sa finantam aceasta initiativa prin intermediul programului anuntat de Guvernul Romaniei pentru sprijinirea productiei locale de materiale de constructii.
Nu in ultimul rand, suntem o companie care se implica in comunitate si, impreuna cu Asociatia BookLand, continuam sa sustinem renovarea scolilor/ gradinitelor din mediile rurale. 
 
 
- Care sunt principalele dificultati/ provocari pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada? Mai sunt probleme in lanturile de aprovizionare? 
- Deciziile guvernamentale si conditiile economice pot avea un impact semnificativ asupra orientarii industriei constructiilor din Romania. Chiar daca compania are strategii bine definite, schimbarile neasteptate pot influenta in mod semnificativ planurile acesteia. Este recunoscut faptul ca Romania ofera numeroase oportunitati in sectorul constructiilor, dar in acelasi timp exista provocari semnificative, precum modificarile fiscale si deficitul de forta de munca, care pot avea un impact asupra realizarii acestor oportunitati.
In ceea ce priveste materiile prime, trebuie subliniat faptul ca Romania nu dispune de o industrie petrochimica dezvoltata care sa produca materiile prime necesare, un exemplu notabil fiind polistirenul. Ca urmare, suntem dependenti de importurile de materii prime din tari precum China, Iran, Cehia sau Polonia. Aceste materii prime reprezinta aproximativ 70% din costul total al produsului finit, in cazul polistirenului.
Cu toate acestea, suntem optimisti cu privire la producatorii locali din Romania si credem ca preturile vor deveni mai stabile in viitor, creand astfel o atmosfera mai previzibila in industrie. Acest lucru reprezinta un semn pozitiv in ceea ce priveste evolutia preturilor si este benefic pentru intreaga industrie.
In legatura cu aprovizionarea cu marfurile destinate sectorului de constructii, este important de mentionat ca aproximativ 80% dintre furnizorii SIPEX provin din Romania. Aceasta constituie un avantaj semnificativ, mai ales avand in vedere intarzierile cauzate de blocajele din anumite porturi internationale. Alegerea de a lucra cu furnizori locali contribuie la stabilitatea lantului de aprovizionare si ajuta la gestionarea mai eficienta a riscurilor asociate cu problemele logistice internationale. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter