Raspunzand unor intrebari referitoare la evolutia pietei de centrale termice, Daniel Cornea, director executiv al companiei Promoterm, apreciaza ca, fata de evolutia din 2009, piata sistemelor de incalzire, ventilatie si aer conditionat se situeaza - in acest moment - la 35% din valoarea aferenta anului 2008. Totodata, exista si semnale cu privire la o stabilizare a pietei in trimestrul al doilea, trend ce se poate mentine pana la sfarsitul anului. O revenire a pietei este asteptata abia la inceputul lui 2011, pe fondul revenirii economice de ansamblu si doar daca Guvernul va reusi sa gaseasca masurile necesare reluarii cresterii economice.
Daniel Cornea, director executiv al companiei Promoterm: “Piata sistemelor de incalzire, ventilatie si aer conditionat (HVAC) traverseaza un moment dificil, in care volumele vanzarilor au revenit la nivelul anilor 2005 - 2006. Se estimeaza ca, in 2009, acest segment a scazut cu aproximativ 50%. Diminuarea a survenit pe fondul unor estimari ale companiilor din segmentul specific care, la inceputul lui 2009, au anuntat scaderi de maximum 20%. Acest fapt a dus la dificultati majore pentru firmele din bransa, care au fost nevoite sa adopte masuri de ajustare la noua realitate. In 2010, la fel ca in 2009, estimarile de la inceputul anului s-au dovedit a fi mai optimiste decat au aratat cifrele din primul trimestru. Scaderea s-a accentuat in aceasta perioada, cu valori cuprinse intre –20% si -40%. Coroborat cu evolutia din 2009, piata HVAC se situeaza - in acest moment - la 35% din valoarea aferenta anului 2008. Exista, insa, semnale cu privire la o stabilizare a pietei in trimestrul al doilea, trend ce se poate mentine pana la sfarsitul anului. O revenire a pietei este asteptata abia la inceputul lui 2011, pe fondul revenirii economice de ansamblu si doar daca Guvernul va reusi sa gaseasca masurile necesare reluarii cresterii economice.Ca urmare a reducerii volumului de ansamblu al pietei in ultimii doi ani, concurenta s-a intensificat, societatile fiind nevoite sa imparta un numar mult mai redus de comenzi. Acest fapt a dus si la disparitia unor concurenti mai slab adaptati la conditiile de piata sau vulnerabili din punct de vedere financiar. Nu exista o tendinta de aparitie a unor noi furnizori, actiune ce ar necesita investitii, companiile preferand sa se capitalizeze pe baza furnizorilor existenti, in dezvoltarea carora au investit in anii anteriori.
Datorita restrangerii volumului cererii, au aparut cateva probleme principale in domeniu. Prima consta in capacitatea de adaptare a ofertei si costurilor la noile dimensiuni ale cererii (ce se realizeaza prin reduceri de personal, de salarii, de stocuri etc.). Cea de-a doua se refera la recuperarea creantelor, neregula aparuta in 2009, ca urmare a blocarii activitatii unor constructori, dezvoltatori, antreprenori (din motive financiare), precum si ca urmare a unor distribuitori care au utilizat incorect creditul furnizor. Masurile in acest sens vizeaza urmarirea constanta a debitorilor, initierea de actiuni in justitie (acolo unde se impun) si intarirea disciplinei financiare privind acordarea de noi credite clientilor.
In primul trimestru a.c. am realizat o cifra de afaceri de 3 milioane de euro, iar pentru anul 2010 estimam un nivel al acesteia de peste 16 milioane de euro. In prezent, avem in portofoliu marcile: De Dietrich – unici importatori, Atlantic - Guillot si Poujoulat (pentru sistemele de incalzire), respectiv Carrier, McQuay, Swegon si Wesper (climatizare si ventilatie). Analizand structura vanzarilor, 35% reprezinta cota echipamentelor de incalzire si 55% cea a sistemelor de climatizare si ventilatie. Zonele geografice principale, ca pondere in cifra de afaceri, sunt: Bucuresti si Ilfov (50%), Transilvania (30%), Dobrogea (10%), Moldova si Banat (cate 5% fiecare).
Strategia de dezvoltare a companiei pentru intervalul 2010 – 2011 prevede cresterea pana la 30% din cifra de afaceri a ponderii solutiilor complexe (termo-clima–ventilatie), utilizand echipamente cu un consum redus de energie sau folosind energie «verde». Totodata, avem in vedere utilizarea pe scara larga de catre structura comerciala si tehnica nationala a Promoterm a echipamentelor si sistemelor de climatizare Carrier si extinderea retelei de distributie in zonele de nord-vest si nord-est ale tarii, arii neacoperite in prezent”.