Piata de bricolaj din Romania, unul dintre cele mai dinamice sectoare din economie, va atinge un record istoric de vanzari in acest an, de peste 18 miliarde de lei, pe fondul cresterii interesului romanilor pentru sectorul DIY, in general pentru amenajarea locuintelor si, in actualul context economic, pentru reducerea consumului energetic.
Dupa 2 ani de pandemie in care magazinele de bricolaj au fost printre putinele deschise, iar vanzarile acestora au crescut semnificativ, 2022 anunta o evolutie ceva mai temperata, influentata de provocarilor financiare (inflatie, scumpirea creditarii, scaderea consumului) si de cele logistice, inclusiv de efectele razboiului din Ucraina.
Dupa un prim trimestru bun, in care vanzarile au crescut pe fondul dorintei romanilor de a evita cresterile de preturi din lunile urmatoare, dovada datele privind cresterea economica din T1 bazata in principal pe consum, restul anului va aduce o crestere temperata a pietei, focusata in principal pe produsele pentru reducerea consumului energetic, estimeaza expertii de la Frames, intr-o analiza privind evolutia pietei de bricolaj.
„Se observa deja ca romanii sunt mai prevazatori in privinta cumparaturilor, decizia de achizitie iesind din zona de impuls. Cumparaturile pentru casa, pentru amenajarea locuintei, a gradinii, pentru reabilitarea termica si energetica vin dupa o cercetare a pietei, mai ales pe internet, legata de preturi, de specificatiile produselor, de calitatea acestora”, afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.
Piata continua sa creasca
Potrivit expertilor, piata va continua sa creasca, din perspectiva cifrei de afaceri, insa avansul va fi unul mai temperat. Daca in 2010, sectorul de bricolaj raporta o cifra de afaceri de 3,2 miliarde de lei, in 2020 s-a ajuns la 15,7 miliarde lei, iar estimarile privind acest an indica un nivel in jur de 18 miliarde lei.
Specialistii afirma ca, in conditiile in care sectorul imobiliar va continua sa ofere noi unitati locative, iar oamenii, afectati de cresterile de preturi la energie, vor fi tot mai preocupati de gasirea unor solutii pentru asigurarea unui randament termic sporit locuintelor lor, este de asteptat ca piata de profil sa continue, in 2022, evolutia dinamica marcata in anii anteriori.
„Nu este exclus ca, din punct de vedere financiar, 2022 sa fie anul in care piata va trece de borna de 20 de miliarde de lei, pe fondul inflatiei si evolutiei sectorului constructiilor, principalul motor al cresterii acestei piete. Totul va depinde insa de dinamica consumului si de modul in care vor fi rezolvate problemele de aprovizionare, urmare a efectelor razboiului din Ucraina si problemelor din China”, afirma analistii.
Si profitabilitatea sectorului ar putea marca un record istoric, de peste 2 miliarde lei. Spre comparatie, cele 1729 de firme care activau in sectorul de bricolaj in 2010 raportau un profit total de 200 milioane lei in 2010, iar in 2020, pe fondul cresterii pietei si a numarului de companii (2587), profitabilitatea sectorului se situa la 1,98 miliarde lei.
In 2020, ultimul an pentru care exista datele financiare definitive, piata de bricolaj a raportat venituri de 17,4 miliarde lei si cheltuieli de 15,2 miliarde lei.
In sectorul de bricolaj lucreaza, in prezent, peste 24.000 de angajati, iar cele mai multe firme sunt in Bucuresti-Ilfov (394), urmat de Timis (114), Bihor (113), Cluj (109), Arad (91).
Romanii, mai atenti la ce si cum construiesc
2022 a adus o maturizare a pietei de bricolaj, dupa 10 ani de crestere spectaculoasa. Investitiilor majore in deschiderea unor noi magazine i s-a adaugat focusul tot mai puternic al companiilor pe comertul online, un sector extrem de dinamic care a ajuns sa reprezinte, in unele cazuri, peste 5% din cifra de afaceri din zona de bricolaj.
„Folosind telefonul mobil, laptopul, romanii au devenit mult mai atenti la oferte. Extinderea semnificativa a gamei de produse pe toate segmentele, de la articolele de materiale de constructii (caramizi, lemn, echipament sanitar) fierarie, vopseluri si lacuri, alte materiale de bricolaj s-a tradus intr-o selectie mult mai atenta a produselor, calitatea, specificatiile tehnice capatand o relevanta mult mai mare decat in trecut, cand pretul se afla in prim-plan”, arata analiza.
De la garduri si pavaj, gresie de exterior, instalatii pentru amenajare fose septice in zonele in care inca nu sunt conditii si instalatii pentru udat gradini, vanzarile au inregistrat, astfel, o crestere semnificativa.
Izolarea termica, in prim-plan
Potrivit analizei Frames, statisticile de vanzari indica o preocupare tot mai mare a romanilor pentru izolarea termica a locuintelor, decizie justificata de cresterea semnificativa a costurilor cu energia si gazele.
„Au romanii o expresie - sa iti faci iarna car si vara sanie. E valabila in aceasta perioada cand vanzarile de astfel de solutii sunt pe un trend ascendent. Vorbim de toata gama de produse, de la boilere si centrale termice si electrice cu un consum mai redus de energie, becurile led si panourile solare, la materialele de izolare termica, polistiren expandat, vata minerala”, afirma expertii.
Potrivit estimarilor expertilor, vanzarile de solutii de izolare termica vor continua sa se afle in topul vanzarilor.
„Ne asteptam ca pe masura ce ne apropiem de iarna lui 2022-2023, cand costurile cu energia electrica, cu gazele vor creste, sa vedem un interes semnificativ pe aceste zone de produse, acolo unde exista o gama tot mai larga de solutii de ultima generatie, la preturi competitive”, spun specialistii.
Conform expertilor, clientii care vor sa investeasca in izolarea termica a locuintelor ar trebui sa se documenteze inainte de a face cumparaturile.
„Ofertele din magazinele de bricolaj sunt multiple, iar criteriile de selectie (compatibilitate, specificatii, calitate), dincolo de pret, sunt dificil de inteles. Ideea e sa te informezi temeinic despre ce ai nevoie, sa intrebi un specialist si sa urmaresti tutorialele din surse avizate, pentru a face o achizitie optima, cu un randament optim pe termen mediu si lung”, spun expertii.
Daca este sa va apucati de izolarea caselor, trebuie sa stiti ca procentele de pierdere a caldurii sunt intre 30 - 40% prin pereti, usile 10% si ferestrele 20%, in timp ce prin acoperis se poate pierde intre 15 si 25% din coeficientul energetic.
Romanii, mai atenti la comparatiile intre produse
Vestea buna este ca, potrivit datelor din piata de bricolaj, romanii sunt mult mai atenti la comparatiile intre produse, la calitate si specificatii in general.
De la materialele feroase (otel beton, tevi si profile, armaturi fundatii), sisteme de zidarie (BCA, caramida, mortare zidarie, adezivi), materiale lemnoase (pal, osb), tigla metalica/ceramica, materialele si materiale pentru hidroizolatii, etansari, termoizolatii (vata minerala, polistiren si accesorii) la finisaje (placi de gips carton, profile si accesorii, gleturi, vopsea si tencuieli decorative), amenajari interioare (usi, ferestre si parchet) si instalatiile electrice, cautarile pe aceste cuvinte cheie au crescut semnificativ.
Analiza Frames a fost realizata pornind de la datele financiare raportate la Ministerul Finantelor si Registrul Comertului de cele 2587 de firme inregistrate in 2020 cu codul CAEN 4752 - Comert cu amanuntul al articolelor de fierarie, al articolelor din sticla şi al celor pentru vopsit, inmagazine specializate. Estimarile privind dinamica business-ului in 2022 apartin expertilor companiei de consultanta Frames.