Dupa doi ani de pandemie, se credea ca nimic nu ii mai poate surprinde pe specialistii de HR, insa anul care tocmai s-a incheiat nu a fost deloc simplu, pentru ca 2022 a adus o rotatie de personal care a pus probleme companiilor din toate domeniile si a facut ca recrutarea sa devina un proces si mai complex decat era pana acum. Potrivit unei analize realizate de Smartree, companie ce ofera servicii si solutii software integrate de resurse umane, rotatia personalului nu a fost, insa, singura provocare pentru oamenii de HR, la aceasta adaugandu-se intoarcerea la birou, recrutarea in sine, dar si presiunea pe cresterile salariale si modificarile legislative repetate.
Intoarcerea la birou
In acest an, numeroase companii au demarat un plan treptat de readucere a echipelor la birou, cele mai multe optand pentru o durata de una pana la trei zile pe saptamana de prezenta fizica a angajatilor in birouri. S-au confruntat insa cu numeroase provocari in acest sens intrucat o mare parte dintre angajati s-au aratat reticenti in ceea ce priveste intoarcerea la birou. Motivele invocate de acestia au fost dintre cele mai diverse, legate de problemele Covid carora li s-au suprapus bolile sezoniere obisnuite si pana la economisirea timpului petrecut in mijloacele de transport, in drum spre si dinspre birou.
Chiar si in aceste conditii, un numar mare de companii au mizat pe beneficiile aduse de intoarcerea la birou a angajatilor, printre care se numara reconectarea la cultura organizationala, interactiunea cu colegii, intalnirile face-to-face.
Rotatia personalului
Rotatia de personal a fost una dintre principalele provocari ale anului 2022. Inca din primele luni ale anului trecut, a intervenit o crestere neobisnuita a rotatiei personalului, care i-a determinat pe angajatori sa gandeasca dincolo de strategiile traditionale de retentie si motivare a angajatilor. Acest fenomen a avut numeroase consecinte pentru companii. Au aparut unele dificultati in fluxurile de livrare catre clienti, cresteri de costuri asociate recrutarii si onboarding-ului de noi angajati, precum si o scadere a moralului in cadrul echipelor, cauzata de pierderea unor colegi valorosi.
Companiile au pierdut, de asemenea, angajati cu experienta care aduceau un plus de valoare considerabila in echipele lor, atat pentru clienti cat si in cazul integrarii in echipe a noilor angajati cu mai putina experienta.
"Pe fondul acestei rotatii crescute de personal, specialistii de HR au fost pusi in fata unui volum mult mai mare de date in ceea ce priveste administrarea personalului, iar fara un instrument software precum MyStaff, care sa simplifice, sa eficientizeze si sa automatizeze toate procesele care au tinut de aceasta rotatie a angajatilor care au venit sau au plecat, tot procesul ar fi fost mult mai dificil si consumator de timp", spun reprezentantii Smartree.
Recrutarea
Pentru majoritatea companiilor, recrutarea a reprezentat, in 2022, o provocare majora cauzata in primul rand de numarul redus de candidati si a cresterii concurentei dintre organizatii pentru acestia. Candidatii nu doar ca au avut la dispozitie un numar semnificativ de oportunitati, ci au avut de ales si in ce mod sa lucreze, de acasa sau de la birou. Astfel, recruiterii care au oferit joburi hibrid s-au confruntat cu o mai mare dificultate in ocuparea pozitiilor vacante, pierzand candidati in favoarea companiilor care ofereau oportunitati de munca remote.
Daca pana acum, un candidat ar fi facut orice pentru a se vinde cat mai bine la un interviu, putem afirma ca in acest an multi angajatorii s-au vazut pusi in situatia de vinde mai eficient posturile catre candidati. Astfel, specialistii de HR au fost nevoiti sa analizeze foarte bine ceea ce oferea concurenta, precum si piata muncii per ansamblu pentru a se alinia asteptarilor candidatilor.
Engagementul
Si in cazul engagementului angajatilor companiile au intampinat dificultati. Aici s-au mentinut unele probleme din anii pandemici, cauzate in mare parte de munca remote si de burnout-ul angajatilor. Peste acestea, s-au suprapus probleme de comunicare ce au dus la o evaluare deficitara a activitatilor si o alocare defectuoasa a oportunitatilor de crestere si dezvoltare.
Atunci cand nivelul de engagement este ridicat, numarul de angajatii care isi doresc sa-si schimbe locul de munca este considerabil mai mic, fapt ce a determinat companiile sa faca eforturi pe mai multe planuri pentru cresterea engagementului.
De asemenea, nivelul de engagement dintr-o companie reprezinta un indicator important si in ceea ce priveste gradul de implicare si de dedicare al angajatilor care apartin respectivei companii. Angajatii care nu sunt siguri de ceea ce se asteapta de la ei sau care nu isi inteleg in ansamblu rolul pot fi mai putin implicati in demersurile echipelor si ale companiei ca intreg, iar productivitatea va lasa de dorit.
Presiunea pe cresteri salariale
Un cumul de factori, printre care cresterea fulminanta a ratei inflatiei si a numarului de pozitii vacante in raport cu numarul de candidati, a dus la o presiune fara precedent pe cresterea salariilor.
Chiar si angajatii cu vechime au fost mai dispusi sa schimbe locul de munca atunci cand oferta salariala a fost mult peste ceea ce castigau la jobul curent. In numeroase domenii s-au inregistrat cresteri de peste 50%, oferte pe care adesea companiile nu le-au putut egala si, astfel, s-au vazut nevoite sa renunte la angajati cu roluri importante in cadrul echipelor.
Modificari legislative
Modificarile legislative cu aplicabilitate in domeniul resurselor umane nu au fost deloc putine la numar in 2022. Astfel, specialistii de resurse umane, pe langa toate provocarile expuse mai sus, s-au vazut nevoiti anul trecut sa intreprinda si masuri specifice pentru implementarea fiecarei modificari legislative cu impact in HR.
Respectarea legislatiei reprezinta pentru orice companie unul dintre criteriile esentiale pentru a avea un bun renume in piata, astfel incat sa reuseasca sa atraga talente si sa retina pe termen lung atat angajati valorosi, cat si clienti profitabili.
Cresterea importantei strategice la nivel de companie a managementului resurselor umane
Rolul managerilor de resurse umane a devenit din ce in ce mai complex inca din primele luni de pandemie si continua sa aiba un grad de implicare din ce in ce mai mare la nivel de strategie organizationala.
"De la adoptarea de noi tehnologii pana la gestionarea dificultatilor generate de un moral scazut al angajatilor si echipelor, o comunicare defectuoasa la toate nivelele, lipsa conexiunii umane, pana la identificarea de strategii out of the box pentru retentia si engagementul angajatilor, putem afirma ca rolul managerului de HR s-a schimbat radical. Departamentul de resurse umane a avut in 2022 un rol important in asigurarea flexibilitatii si avantajului competitiv al companiei, in adaptarea culturii organizationale la noile conditii ale pietei locurilor de munca precum si la obtinerea performantei superioare in business", au subliniat reprezentantii Smartree.