In zilele noastre, o afacere de succes necesita nu numai dezvoltarea de competente pentru a rezolva problemele de afaceri actuale si viitoare, ci si experiente de invatare pentru stapanirea rapida a noilor abilitati, modelarea unor noi mentalitati si invatarea pe tot parcursul vietii. Aceste experiente de invatare ar trebui sa fie proactive, bazate pe date, eficiente din punctul de vedere al costurilor si transparente, dar cel mai important, ar trebui sa fie digitale.
Mazars, impreuna cu e-Learning Company, au desfasurat in lunile decembrie si ianuarie un studiu de tip focus grup, la care au participat lideri din bordul companiilor, din departamentul de resurse umane, dar si antreprenori, pentru a dezbate cultura invatarii digitale in Romania.
Cultura invatarii din Romania: provocari pentru cel mai mare factor de crestere al tarii
In ultimul timp, de cand coronavirusul a devenit si mai prezent in vietile noastre, are loc o discutie importanta in multe tari: cultura invatarii, care sunt provocarile si cum le putem depasi. In Romania, potrivit Eurostat, inainte de pandemie, numai 1,3% dintre adultii romani (intre 25-64 de ani) erau implicati activ intr-un program de invatare, traditional sau digital. In plus, anul trecut, in martie, utilizarea invatarii digitale in cadrul companiilor a fost sub 1%.
Daca raportam datele de mai sus la PIB-ul tarii, este usor sa identificam o corelatie directa intre educatie si PIB pe cap de locuitor, ceea ce inseamna ca acolo unde exista un interes pentru educatia de lunga durata, venitul personal va creste.
De asemenea, investitiile in educatie realizate de alte tari, corelate cu PIB-ul tarilor respective, arata ca acolo unde procentul de investitii in educatie este mai mare, PIB-ul este, de asemenea, de o dimensiune considerabila.
„Elevii din Romania invata despre roboti si programare numai in timpul saptamanii Scoala Altfel sau pentru ca parintii lor i-au inscris in diferite programe educationale alternative. Scolile inca nu au facilitati de sport si recreere proiectate cu piscine sau alte optiuni, in afara de sala de sport clasica, iar cursurile cu 30 de elevi sunt conduse de un singur profesor. Sistemul trebuie sa se schimbe si exista speranta ca, impreuna cu oportunitatea financiara din partea Uniunii Europene, educatia va fi pe locul intai pe agenda autoritatilor.”, a mentionat Andreea Georgescu, Head of HR Consulting, Mazars Romania.
Programe de instruire si dezvoltare pentru angajati
Dezbaterile privind calitatea educatiei pe perioada pandemiei COVID-19 au inceput deja, cu doi indicatori de calitate adusi in discutie: primul fiind scorul PISA, iar al doilea indicator facand referire la invatarea pe tot parcursul vietii. Un lucru este clar: pandemia nu a distrus sistemul educational, vazand ca doar 1,3% dintre adultii romani erau implicati activ intr-un program de invatare, traditional sau digital.
Digitalizarea invatarii este utilizata in schimbarea modelelor de afaceri si in crearea de noi oportunitati de invatare, cum ar fi un proces de tranzitie la e-learning. In ultimii 10 ani, de cand calitatea sistemului educational a inceput sa scada, companiile private s-au ocupat de angajatii care nu aveau niciun interes sa invete si sa se dezvolte dupa liceu sau universitate. Prin urmare, acele companii au inceput sa investeasca in angajatii lor prin implementarea de programe de dezvoltare, care aduc beneficii ambelor parti, cum ar fi cresterea nivelului de satisfactie la locul de munca, oportunitati de promovare interna si un grad de loialitate mai mare.
„Ne indreptam catre un model de invatare pe care il vedem viabil si dupa pandemie, si care este adecvat pentru angajati, pentru studenti si pentru elevii de liceu. Este un mix de educatie fata in fata, webinarii sincrone si invatare in ritmul propriu accesand resurse digitale. Aceasta din urma modalitate este accesibila oricand, de oriunde si cu orice dispozitiv care are un browser de internet.”, a mentionat Corneliu Fecioru, Managing Partner, e-Learning Company.
Un anumit mod de a asigura o afacere rezistenta la viitor este de a investi in capacitatile si abilitatile oamenilor. Multe organizatii colaboreaza cu institutii de invatamant de varf si isi sponsorizeaza angajatii pentru a participa la cursuri. De exemplu, Mazars a colaborat cu King’s College din Londra pentru a oferi angajatilor Mazars un program specializat - LL.M in International Tax Law, livrat printr-un mediu avansat de invatare online.
„Dezvoltarea carierei angajatilor nostri este o investitie atat pentru acestia, cat si pentru viitorul companiei noastre. Rambursarea scolarizarii, cursurile de formare la fata locului pentru a le imbunatati abilitatile si accesul la conferinte si seminarii, programele emergente de leadership pentru formare si dezvoltare profesionala sau programele de schimb de experienta sunt unele dintre cele mai bune avantaje de care poate beneficia un angajat. Cresterea este cruciala atat pentru companie, cat si pentru oamenii sai.”, a mentionat Andreea Georgescu, Head of HR Consulting, Mazars Romania.