Colaboratorul care lucreaza de la distanta, prin absenta fizica si prin neincluderea sa in schimburile informale, risca, in cele din urma, sa fie marginalizat de restul echipei din care face parte, conform studiului “FullRemoteSkills: ce competente trebuie sa aiba un telelucrator performant?”, realizat de Catedra de Competente, ocuparea fortei de munca si decizii de resurse umane din cadrul Scolii de Management Normandie, coordonata de Prof. Jean Pralong. Pentru a depasi constrangerile telemuncii, cercetatorii au identificat un mod de coordonare, narativa, care consta, in principal, in a le permite celor prezenti sa isi imagineze ce fac cei absenti.
"Diferentele intre ratele de succes si traiectoriile profesionale inainte, in timpul si dupa episodul de telemunca sunt explicate prin stapanirea a cinci competente specifice: cunoasterea de sine, capacitatea de a rezolva probleme complexe, identificarea oamenilor-cheie, precum si promovarea si intelegerea deplina a organizatiei. Pornind de la competente egale, telemunca incetineste evolutia profesionala a telelucratorilor care nu isi cultiva aceste «soft skills» (competente de relationare). Fara a fi un birou transferat intr-un univers digital, telemunca este un spatiu nou, cu interactiunile sale proprii", spune Prof. Jean Pralong, coordonatorul cercetarii.
Conform analizei, ce ia ca reper societatea franceza, pana in anul 2020 telemunca integrala viza doar 2% dintre angajati. Insa, dupa carantina impusa de criza sanitara din martie 2020, telemunca „full remote” (integral la distanta) vizeaza aproximativ 25% dintre angajatii din Franta. In plus, performanta telelucratorilor este, in prezent, esentiala pentru a mentine activitatea intreprinderilor.
"Derulat in ianuarie 2020, studiul dobandeste, in prezent, o valenta cu totul speciala, punand la dispozitia responsabililor de resurse umane, dar si a angajatilor, un cadru de referinta pentru aceasta noua situatie si solutii pentru a se adapta: ce soft skills trebuie sa cultivam pentru a reusi in caz de telemunca? Ce erori sa evitam? Cum pot responsabilii de resurse umane sa creeze conditii favorabile in mod activ?", mai spune autorul cercetarii.
Studiul “FullRemoteSkills: ce competente trebuie sa aiba un telelucrator performant?” analizeaza traiectoriile profesionale, performantele si competentele comportamentale ale unui grup de 317 de telelucratori in perioada 2009-2019, acestia fiind reprezentativi pentru populatia lucratorilor „full remote” anterior crizei Covid-19. Potrivit autorilor analizei, acest grup se caracterizeaza, in primul rand, prin eterogenitatea ratelor de succes inainte si dupa episodul de telemunca. Grupul a inclus atat colaboratori foarte performanti, pentru care telemunca a fost o recompensa, cat si colaboratori neperformanti.
Studiul integral va fi publicat luni, 9 noiembrie 2020. Pentru a consulta prezentarea detaliata a acestuia, click aici!