RO EN
Coșul este gol

PWC: Rata medie a fluctuatiei de personal (plecari voluntare) este de 17,4%

In anul 2018, salariile din mediul privat au crescut usor peste nivelurile planificate. Salariile la nivel national au crescut in medie cu 6,4%, fata de ajustarea planificata (5,7%), potrivit celei de-a 20-a editii a studiului salarial si beneficii PayWell, realizat de PwC Romania.
Potrivit unui comunicat al companiei, in cadrul caruia se prezinta rezultatele cercetarii, cresteri salariale peste media pietei s-au produs in industrie (8,9%) si in retail (6,7%). In acelasi timp, sectorul bancar (5,4%), leasing-ul (4,6%) si industria farmaceutica (4,8%) inregistreaza cresteri mai mici decat media, dar depasesc totusi procentele bugetate anterior.
In ceea ce priveste categoriile de personal, cele mai mari cresteri ale salariilor au fost inregistrate de muncitori/operatori (calificati si necalificati) - cu 7,7%. Dintre toate categoriile de personal analizate, nivelurile de conducere au avut cele mai mici cresteri ale salariilor, putin sub 6%.
Comparativ cu editiile anterioare ale studiului PayWell, cresterile salariale pastreaza o traiectorie ascendenta. Cresterea medie a fost de 3,7% in 2016 si de 5,1% in 2017. Toate sectoarele analizate au inregistrat cresteri mai mari decat in 2017. Cu toate acestea, sectorul bancar se evidentiaza cu o rata de crestere mai mult decat dubla fata de 2017 (5,4% in 2018, fata de 2,1%). Ritmul accelerat de crestere salariala este determinat si de fluctuatia ridicata a personalului. Rata medie a fluctuatiei de personal (plecari voluntare) a fost de 17,4% in 2018, cu aproape 4 puncte procentuale mai mare decat in 2017.
„Cresterile salariale peste medie reprezinta unul dintre stimulentele utilizate de companii pentru a atenua problema deficitului fortei de munca. In plus, vedem o crestere semnificativa a salariilor lucratorilor din productie si din sectorul hotelier, in timp ce sectoarele de retail si cel bancar raman in urma ca nivel de evolutie salariala. Problemele cu care se confrunta in prezent piata fortei de munca din Romania au cauze mai profunde si sunt potentate de emigratie si lipsa corelarii dintre sistemul de educatie si cerintele economiei", a declarat Daniel Anghel, liderul Departamentului de
Consultanta fiscala si Juridica, PwC Romania.
Cum se pozitioneaza companiile in raport cu angajatii, in 2019?
In ceea ce priveste planurile pentru anul 2019, companiile estimeaza o crestere mai mica, in medie de 4,6%. Acestea au planificat o majorare cu 6,5% a salariilor pentru personalul implicat in productie, in timp ce pentru restul categoriilor de personal cresterea nu va fi mai mare de 5% anul viitor.
In ceea ce priveste modificarile privind transferul de contributii sociale, aproximativ doua treimi dintre companiile participante la studiu (63%) au majorat deja salariul brut, in timp ce 20% au utilizat mecanismul de compensare prin bonus. Doar 17% dintre companiile private au avut o abordare mixta, ceea ce inseamna ca au crescut salariul brut pentru unele posturi, in timp ce pentru alte pozitii, compensarea s-a facut prin oferirea de bonus.
„Deficitul fortei de munca pune presiune pe angajatori pentru a gasi si alte metode, in afara salariului, de a-si motiva atat proprii angajati, cat si de a atrage potentiali angajati. Este o cursa a flexibilitatii companiilor in a reusi sa devina cat mai atractive, in contextul in care dinamica pietei fortei de munca, precum si dorintele si nevoile generatiilor noi de angajati sunt tot mai diverse”, a explicat Ionut Sas, partener, Departamentul de Consultanta fiscala si Juridica, PwC Romania.
Pe langa salarii, putin peste jumatate dintre companii (53%) ofera bonusuri fixe angajatilor cu diverse ocazii. Companiile care activeaza in sectorul industrial si in retail conduc in clasamentul bonusurilor fixe, deoarece  68% si respectiv 73% dintre acestea ofera un bonus fix. Alte sectoare tind sa prefere bonusuri legate de performanta, ca supliment la salarii.
In 2018, numarul de companii orientate sa ofere beneficii cu impact asupra echilibrului intre serviciu si viata personala este mai mare decat in 2017. In acest sens, 55% dintre companii au program de lucru flexibil, jumatate dintre organizatii implica angajatii lor in activitati de responsabilitate sociala (CSR), in timp ce 26% ofera abonamente la biblioteci online de carti. Acesta este modul in care companiile raspund cerintelor angajatilor pentru a asigura retentia personalului.
„Companiile din mediul privat sunt din ce in ce mai mult sub presiunea pietei muncii. Scaderea personalului calificat disponibil la toate nivelurile, in special pentru categoria de muncitori, la care se adauga concurenta din sectorul public, devenit atractiv in urma cresterilor salariale, au adus capitalul uman si bugetele aferente acestuia pe lista de prioritati a oamenilor de afaceri . Deoarece piata fortei de munca va deveni din ce in ce mai competitiva, managerii si departamentele de resurse umane trebuie sa investeasca in programe de crestere a productivitatii pentru a-si putea sustine planurile de dezvoltare, dovedind creativitate in ceea ce priveste atragerea si retentia personalului, precum si pentru crearea competentelor necesare in randul angajatilor prin programe proprii”, a spus Oana Munteanu, lider al Departamentului de Consultanta in Resurse Umane, PwC Romania.
***
PwC a realizat studiul PayWell in perioada ianuarie-august 2018. Raportul analizeaza 97 de companii din sectoarele bancar, leasing, farmaceutice, produse industriale, retail si hoteluri. Participarea la studiu presupune furnizarea de informatii privind nivelurile salariale si politicile de compensatii si beneficii din cadrul organizatiilor intervievate.
Misiunea PwC este de a construi incredere in sanul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Firmele din reteaua PwC ajuta organizatiile si indivizii sa creeze valoarea adaugata de care au nevoie. PwC integreaza o retea de firme, prezenta in 158 de tari, cu mai mult de 250.000 de specialisti dedicati oferirii de servicii de calitate de audit, consultanta fiscala si consultanta pentru afaceri.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter