Grupul francez Saint-Gobain, liderul pietei mondiale de habitat, a anuntat pentru anul 2017 o crestere organica de +4,7% a cifrei de afaceri (pe baze comparabile tip like-for-like - LFL), pe fondul majorarii livrarilor sub aspect cantitativ pe toate segmentele si in aproape toate regiunile globului (inclusiv in Franta), dar si in contextul unei influente pozitive usoare date de sporirea pretului, cu toate fluctuatiile ratei de schimb valutar (ce au avut un impact negativ), astfel incat se poate afirma ca nivelul incasarilor este mai mult decat satisfacator, mai ales ca majorarea vanzarilor totale, pe baze reale de comparare, a fost de +4,4%. In acelasi timp, au fost anuntate obiectivele stabilite pentru exercitiul financiar in curs, concomitent cu majorarea cheltuielilor de capital la 4% din vanzari, in 2017 avand loc si 28 de achizitii strategice, in timp ce s-au efectuat mai multi pasi importanti pentru preluarea Sika, prin derularea procedurilor legale initiate de Schenker-Winkler Holding - SWH, in vederea restaurarii dreptului de a-si exercita votul ca principal actionar. „In 2017, corporatia Saint-Gobain a consemnat rezultate deosebite, ca urmare a unei activitati comerciale robuste. De altfel, cele 12 luni ale anului trecut au confirmat trendul ascendent al cererii, cu precadere in Franta, dar si performanta corporatiei, ce atesta justetea strategiei implementate, intrucat in perioada de referinta afacerile grupului s-au majorat in mod optim. Ca urmare a acestor realitati de necontestat, daca in 2016 la nivelul grupului s-au inregistrat vanzari de 39,093 miliarde euro, rulajul din ianuarie-decembrie 2017 indica un nivel de 40,81 miliarde euro (+4,4% la o baza actuala de calcul, +3,5% pentru una comparabila sau +4,7% prin metoda LFL). Pentru exercitiul financiar in curs, ne mentinem atentia spre prioritatile strategice si operationale, preconizand, in acelasi timp, majorari atat ale costurilor, cat si de pret, intr-un context economic global marcat, mai degraba, de inflatie. Mediul de afaceri ar trebui sa ramana pozitiv, in general, cu toate ca unele piete-tinta vor fi marcate de incertitudine. In acest context, ne-am propus inca o crestere LFL a profitului operational la nivelul lui 2018”, a declarat Pierre-André de Chalendar, presedinte si CEO al Saint-Gobain.
Potrivit unui comunicat al corporatiei, vanzarile de 40,81 miliarde euro din 2017 includ un impact negativ mai putin semnificativ al cursului de schimb (-1,2%), indus atat ca urmare a deprecierii dolarului american si unor monede asiatice sau din numeroase tari emergente in raport cu euro, cat si pe fondul prabusirii lirei sterline. Totodata, impactul pozitiv dat de modificarile structurii grupului (+0,9%) reflecta activitatea ce a presupus efectuarea unor achizitii strategice in Asia si in statele emergente (Emix, Solcrom, Tumelero, Megaflex), respectiv investitiile efectuate in noi tehnologii si servicii strict specializate, de nisa (H-Old, Isonat, France Pare-Brise, Scotframe), precum si consolidarea pozitiei pe care Saint-Gobain o detine cu divizia de distributie a materialelor de constructii (mai ales in tarile nord-europene), dar si a activitatii unor entitati integrate cu ceva timp in urma (Glava, Pietta Glass, SimTek). Pe baze LFL, insa, vanzarile au fost mai mari cu +4,7%, ca urmare a majorarii cantitative de +2,7% la nivelul tuturor diviziilor si regiunilor. Intr-un mediu de afaceri caracterizat de o inflatie a costurilor operationale, preturile au continuat sa se majoreze cu +2%, fiind necesar un salt de +2,3% al acestora in semestrul al doilea din 2017.
Trendul ascendent ramane optim in Europa de Est
Pentru fiecare divizie in parte, analiza structurala a activitatii din cele 12 luni ale anului trecut indica fluctuatii LFL ale vanzarilor de +5,3% in cazul sectiei de materiale inovatoare (+5,2% pentru divizia de sticla float si +5,8% pentru cea de materiale de inalta performanta), apoi de +6,2% la departamentul de produse pentru constructii, cu un salt de +5,9% raportat de sectia de solutii pentru interior si un avans, oarecum neasteptat (din cauza unui prim semestru dificil), de +6,7%, pentru cea de solutii exterioare si de +3,6% la distributia de materiale de constructii, unde s-a remarcat clar efectul pozitiv dat de sporirea afacerilor pe piata franceza. Pe regiuni geografice, Saint-Gobain a anuntat o crestere organica de +3,5% in Franta, precum si majorari LFL sau organice de +3,1% in celelalte tari vest-europene, +6% in America de Nord si +9,2% in Asia si statele emergente. Referindu-se la zona est-europeana, unde se afla si Romania (inclusa, insa, in randul tarilor emergente), managerii corporatiei franceze au aratat ca aceasta regiune continua sa contribuie substantial la cresterea vanzarilor grupului, operatiunile comerciale fiind solide, pe baza majorarii livrarilor in toate tarile din arealul respectiv. Totodata, in cadrul unei prezentari concepute cu acelasi prilej pentru investitorii institutionali, managerii corporatiei franceze au explicat ca, din punct de vedere structural, in Asia si tarile emergente s-au realizat 22% din vanzarile de 40,81 miliarde euro ale anului 2017, astfel: Asia propriu-zisa (8% din total), America Latina (6,6%), Europa de Est - inclusiv Romania (cu o pondere de 4,9%), respectiv Africa si Orientul Mijlociu (ce detin 1,6%).
In acest context, corporatia va monitoriza cu atentie lichiditatile sale si puterea financiara de care dispune, urmarind sa mentina un flux ridicat de numerar, inclusiv prin acordarea unei prioritati deosebite politicii de ajustare a pretului produselor Saint-Gobain, in contextul inflatiei. Ca perspective pe termen scurt, managerii Saint-Gobain au dat publicitatii estimari actualizate, subliniind ca in Franta ar trebui sa beneficieze de o imbunatatire ceva mai rapida a cererii, pe fondul reluarii graduale a lucrarilor de constructii noi, dar si pe fondul unui progres semnificativ in cazul proiectelor de renovare. Si Europa Occidentala ar trebui sa furnizeze o crestere organica a vanzarilor, mai putin vizibila in Marea Britanie, in timp ce in America de Nord se va remarca un avans deosebit al pietelor de constructii, precum si al unor domenii industriale. In fine, dar nu in ultimul rand, la nivelul Asiei si tarilor emergente ar trebui sa se remarce o crestere organica robusta. Toate acestea vor duce, fara indoiala, la o noua majorare pe baze LFL a profitului operational (cel putin in ritmul anului trecut), ceea ce reprezinta principala tinta din 2018 la nivel de grup.
***
Dupa cum se arata in cadrul unor comunicate anterioare, in 2014 afacerile grupului Saint-Gobain au totalizat 41 miliarde euro (rectificate la 38,34 miliarde euro intr-un document dat publicitatii in februarie 2016), iar in tara noastra toate cele sapte activitati (Abrasives, Brodrene Dahl, Glass, Isover, PAM, Rigips si Weber) au consemnat rezultate pozitive, vanzarile depasind astfel 163 milioane de euro (+4%), comparativ cu aproape 156,7 milioane de euro in 2013 (+5%). De asemenea, la nivelul lui 2015, Saint-Gobain a consemnat un rulaj de 39,62 miliarde euro, in conditiile unei cresteri de +35,9% a profitului net, de la 953 milioane de euro la 1,29 miliarde euro. In acelasi timp, in 2016, cifra de afaceri a grupului s-a plasat la 39,09 miliarde euro, iar profitul net s-a majorat usor, cu +1,2%, ajungand la 1,31 miliarde euro, pentru ca in 2017 sa se ajunga la un rulaj de 40,81 miliarde euro (+4,4%) si la 1,56 miliarde euro profit net (+19,5%). In Romania, Saint-Gobain detine trei societati (Saint-Gobain Construction Products, cu diviziile Isover, PAM, Rigips si Weber; Saint-Gobain Glass Romania, cu sectiile Glass si Abrazivi si Brodrene Dahl Tulcea), avand circa 800 de angajati si 10 unitati de productie in sapte centre industriale localizate in Branesti, Calarasi, Ploiesti, Satu Mare, Tulcea, Turda si Suceava. Cele mai recente date oficiale disponibile la Ministerul Finantelor Publice atesta ca, in 2016, aceste companii, ce reunesc in tara noastra activitatile mentionate anterior, au cumulat o cifra neta de afaceri ce depaseste 762,6 milioane de lei (sau 167,34 milioane de euro), ceea ce reprezinta o scadere de -2,8% (denominata in moneda europeana), comparativ cu 2015, cand s-au realizat circa 766,3 milioane de lei (sau 172,16 milioane de euro). Ca structura, ponderea afacerilor anului trecut a detinut-o Saint-Gobain Glass Romania, cu peste 413,7 milioane de lei, urmata de Saint-Gobain Construction Products Romania, cu aproape 308,7 milioane de lei, respectiv Brodrene Dahl, cu 40,2 milioane de lei. Pentru informatii suplimentare, click aici!