Grupul francez Saint-Gobain, liderul pietei mondiale de habitat, a anuntat pentru primul semestru al anului in curs o crestere organica de +3,5% a cifrei de afaceri (pe baze comparabile tip like-for-like - LFL), pe fondul majorarii livrarilor sub aspect cantitativ pe toate segmentele si in aproape toate regiunile globului, dar si in contextul unei influente pozitive usoare date de sporirea pretului si de rata de schimb valutar, astfel incat se poate afirma ca nivelul incasarilor este mai mult decat satisfacator, mai ales ca majorarea vanzarilor totale, pe baze reale de comparare, a fost de +4,4%. Singurul efect nefavorabil, cu un impact negativ de -220 milioane de euro, l-a avut atacul cibernetic asupra grupului, survenit la 27 iunie 2017. In acelasi timp, au fost reconfirmate obiectivele stabilite pentru exercitiul financiar in curs, concomitent cu majorarea cheltuielilor de capital, asa cum s-a anuntat anterior, in primele sase luni a.c. avand loc si 18 achizitii strategice, in linie cu strategia stabilita de „Ziua investitorului”. „In ianuarie-iunie 2017, corporatia Saint-Gobain a consemnat rezultate deosebite, ca urmare a unei activitati comerciale robuste. De altfel, prima jumatate a anului in curs a confirmat trendul incurajator din 2016, cu precadere in Franta. Excluzand impactul atacului cibernetic, afacerile grupului s-au majorat cu cea mai ridicata rata din semestrul intai al lui 2011 si pana in prezent, nivel translatat printr-o sporire de peste zece puncte procentuale in ceea ce priveste venitul operational. Focalizarea pe masurile de ajustare pozitiva a preturilor a avut rezultatele scontate, permitandu-ne sa contracaram cresterea cotatiei materiilor prime si a costurilor cu energia. Ca urmare a acestor realitati de necontestat, daca in semestrul intai al anului 2016 la nivelul grupului s-au inregistrat vanzari de 19,549 miliarde euro, rulajul din ianuarie-iunie 2017 indica un nivel de 20,409 miliarde euro (+4,4% la o baza actuala de calcul, +3,6% pentru una comparabila sau +3,5% prin metoda LFL). Pentru exercitiul financiar in curs, ne vom indrepta atentia spre prioritatile strategice si operationale, preconizand, in acelasi timp, majorari atat ale costurilor, cat si de pret, intr-un context economic global marcat, mai degraba, de inflatie. Mediul de afaceri ar trebui sa ramana pozitiv, in general, cu toate ca unele piete-tinta vor fi marcate de incertitudine. In acest context, confirmam previziunile initiale prin care ne-am propus inca o crestere LFL a vanzarilor, precum si a profitului operational la nivelul lui 2017”, a declarat Pierre-André de Chalendar, presedinte si CEO al Saint-Gobain.
Potrivit unui comunicat al corporatiei, vanzarile de 20,409 miliarde euro din primul semestru al lui 2017 includ un impact pozitiv nesemnificativ al cursului de schimb (+0,1%), indus atat ca urmare a deprecierii euro in raport cu realul brazilian si dolarul american, cat si pe fondul prabusirii lirei sterline. Totodata, impactul pozitiv dat de modificarile structurii grupului (+0,8%) reflecta activitatea ce a presupus efectuarea unor achizitii strategice in Asia si in statele emergente (Emix, Solcrom, Tumelero), respectiv investitiile efectuate in noi tehnologii si servicii strict specializate, de nisa (H-Old, Isonat, France Pare-Brise), precum si consolidarea pozitiei pe care o detine divizia de distributie a materialelor de constructii (mai ales in tarile nord-europene). Pe baze LFL, insa, vanzarile au fost mai mari cu +3,5%, ca urmare a majorarii cantitative de +1,7% la nivelul tuturor diviziilor si regiunilor. Intr-un mediu de afaceri caracterizat de o inflatie a costurilor operationale, preturile au continuat sa se majoreze cu +1,8%, dupa saltul de +0,6% din semestrul al doilea al lui 2016. In acelasi timp, impactul numarului de zile lucratoare a fost relativ nesemnificativ (pentru ca efectul calendaristic a fost pozitiv in trimestrul intai din 2017, cu un aport de +3%, respectiv negativ, cu -3,5% in aprilie-iunie a.c.).
La data de 27 iunie 2017, Saint-Gobain s-a confruntat cu un atac cibernetic masiv, care a dus la intreruperea lantului de aprovizionare si a sistemului de informatii. Sistemele IT au fost repuse cat mai rapid in functiune, operatiunile reluandu-se la 10 iulie a.c. Acest atac se estimeaza ca a avut un impact negativ de -250 milioane de euro asupra rulajului din semestrul intai si de -80 de milioane de euro asupra veniturilor operationale, unele pierderi fiind consemnate si in iulie, mai ales la nivelul diviziilor de distributie a produselor pentru cladiri si de produse pentru constructii. Din punct de vedere geografic, cele mai afectate au fost subsidiarele vest-europene, in special cele din statele nordice, Germania si Franta, dupa cum explica managerii Saint-Gobain.
Trend ascendent continuu in Europa de Est
Pentru fiecare divizie in parte, analiza structurala a primului semestru din acest an indica fluctuatii LFL ale vanzarilor de +4,1% in cazul sectiei de materiale inovatoare (+5,6% pentru divizia de sticla float si +2,5% pentru cea de materiale de inalta performanta), apoi de +3,7% la departamentul de produse pentru constructii, cu un salt de +4,1% raportat de sectia de solutii pentru interior si un avans, oarecum neasteptat (din cauza unui al doilea trimestru dificil), de +3,4%, pentru cea de solutii exterioare si de +3,2% la distributia de materiale de constructii, unde s-a remarcat clar efectul pozitiv dat de sporirea afacerilor pe piata franceza. Pe regiuni geografice, Saint-Gobain a anuntat o crestere organica de +2,2% in Franta, precum si majorari LFL sau organice de +2,7% in celelalte tari vest-europene, +2,5% in America de Nord si +6,7% in Asia si statele emergente. Referindu-se la zona est-europeana, unde se afla si Romania (inclusa, insa, in zona emergenta), managerii corporatiei franceze au aratat ca aceasta regiune continua sa contribuie substantial la cresterea vanzarilor grupului, operatiunile comerciale fiind solide, pe baza majorarii livrarilor in Polonia si Cehia. Totodata, in cadrul unei prezentari concepute cu acelasi prilej pentru investitorii institutionali, managerii corporatiei franceze au explicat ca, din punct de vedere structural, in Asia si tarile emergente s-au realizat 21% din vanzarile de 20,409 miliarde euro ale primului semestru a.c., astfel: Asia propriu-zisa (8% din total, cu o crestere LFL de +7,6%), America Latina (6%, cu un salt LFL de +4,5%), Europa de Est - inclusiv Romania (cu o pondere de 5% si un salt LFL de +7,8%), respectiv Africa si Orientul Mijlociu (ce detin 2% si cu o majorare LFL de +10,8%).
In acest context, corporatia va monitoriza cu atentie lichiditatile sale si puterea financiara de care dispune, urmarind sa mentina un flux ridicat de numerar, inclusiv prin acordarea unei prioritati deosebite politicii de ajustare a pretului produselor Saint-Gobain, in contextul inflatiei. De asemenea, holdingul a reconfirmat ca isi propune sa-si diminueze costurile operationale cu inca 270 milioane de euro in plus fata de nivelul economisit in 2016 si sa implementeze un nou program ce presupune cheltuieli de capital in cuantum de 1,6 miliarde euro. Pentru 2017, proiectul de achizitii strategice va fi aplicat in mod sustinut, cu precadere in afara Europei de Vest, punandu-se accent pe productivitate si transformare digitala. De asemenea, corporatia si-a reinnoit angajamentul de a investi in cercetare-dezvoltare pentru a sprijini implementarea strategiei sale de diferentiere pe piata, prin promovarea unor solutii cu valoare adaugata foarte mare.
De altfel, prioritatile strategice au fost indeplinite si in prima jumatate a anului in curs, cu economii suplimentare ale costurilor de 170 milioane de euro, in timp ce peste 18 achizitii strategice au fost deja efectuate (din care sase finalizate in iulie), printre care au fost nominalizate cele privind companiile Glava, Kirson si TekBond. In fine, dar nu in ultimul rand, s-au rascumparat alte 3,5 milioane de actiuni, in linie cu obiectivele grupului stabilite pe termen lung.
Ca perspective pe termen scurt, dupa un prim semestru cu rezultate solide, corporatia isi mentine estimarile anterioare, subliniind ca in Franta ar trebui sa beneficieze de o imbunatatire ceva mai rapida a cererii, pe fondul reluarii lucrarilor de constructii noi, dar si a celor de renovare. Si Europa Occidentala ar trebui sa furnizeze o crestere organica a vanzarilor, mai putin vizibila in Marea Britanie, in timp ce in America de Nord se va remarca un avans deosebit al pietelor de constructii, dupa excluderea impactului exceptional meteorologic din 2016. In fine, dar nu in ultimul rand, la nivelul Asiei si tarilor emergente ar trebui sa se remarce o crestere robusta. Toate acestea vor duce, fara indoiala, la o crestere clara pe baze LFL a profitului operational, ceea ce reprezinta principala tinta din 2017 la nivel de grup.
***
Dupa cum se arata in cadrul unor comunicate anterioare, in 2014 afacerile grupului Saint-Gobain au totalizat 41 miliarde euro (rectificate la 38,34 miliarde euro intr-un document dat publicitatii in februarie 2016), iar in tara noastra toate cele sapte activitati (Abrasives, Brodrene Dahl, Glass, Isover, PAM, Rigips si Weber) au consemnat rezultate pozitive, vanzarile depasind astfel 163 milioane de euro (+4%), comparativ cu aproape 156,7 milioane de euro in 2013 (+5%). De asemenea, la nivelul lui 2015, Saint-Gobain a consemnat un rulaj de 39,62 miliarde euro, in conditiile unei cresteri de +35,9% a profitului net, de la 953 milioane de euro la 1,29 miliarde euro. In acelasi timp, in 2016, cifra de afaceri a grupului s-a plasat la 39,09 miliarde euro, iar profitul net s-a majorat usor, cu +1,2%, ajungand la 1,31 miliarde euro. In Romania, Saint-Gobain detine trei societati (Saint-Gobain Construction Products, cu diviziile Isover, PAM, Rigips si Weber; Saint-Gobain Glass Romania, cu sectiile Glass si Abrazivi si Brodrene Dahl Tulcea), avand circa 800 de angajati si 10 unitati de productie in sapte centre industriale localizate in Branesti, Calarasi, Ploiesti, Satu Mare, Tulcea, Turda si Suceava. Cele mai recente date oficiale disponibile la Ministerul Finantelor Publice atesta ca, in 2016, aceste companii, ce reunesc in tara noastra activitatile mentionate anterior, au cumulat o cifra neta de afaceri ce depaseste 762,6 milioane de lei (sau 167,34 milioane de euro), ceea ce reprezinta o scadere de -2,8% (denominata in moneda europeana), comparativ cu 2015, cand s-au realizat circa 766,3 milioane de lei (sau 172,16 milioane de euro). Ca structura, ponderea afacerilor anului trecut a detinut-o Saint-Gobain Glass Romania, cu peste 413,7 milioane de lei, urmata de Saint-Gobain Construction Products Romania, cu aproape 308,7 milioane de lei, respectiv Brodrene Dahl, cu 40,2 milioane de lei. Pentru informatii suplimentare, click aici!