Tamás Feleki (38 de ani)
Functia/ Firma: director general, Masterplast Romania;
Experienta profesionala: 12 ani in domeniul economico-financiar si 4 ani in sectorul constructiilor.
Producatorul de sisteme de izolatii, invelitori pentru acoperisuri si constructii din gips-carton Masterplast Romania a raportat o crestere de 3% a cifrei de afaceri din 2012, fata de nivelul anului anterior, pana la 90 milioane de lei, pentru 2013 conducerea companiei vizand o noua majorare a incasarilor, la 95 milioane de lei. Societatea are sediul central in Oradea si puncte de lucru in Bucuresti si Sfantu Gheorghe (Covasna), suprafata totala a depozitelor detinute pe plan local fiind de 11.000 mp. Peste 50% din vanzarile companiei sunt reprezentate de sistemele de termoizolare, 25% de produsele destinate acoperisurilor (folii, sindrila si placi bituminoase), 15% de materialele pentru hidro- si fonoizolare, iar 10% constituie livrarile de accesorii si alte produse. Grupul Masterplast - cu sediul in Ungaria (listat la bursa din Budapesta) - este prezent in 13 tari din Europa Centrala si de Est, in 2011 inregistrand venituri totale de 82,17 milioane de euro.
- Cum caracterizati evolutia pietei materialelor de constructii din Romania?
- Segmentul de piata in cadrul caruia ne desfasuram activitatea, respectiv cel al materialelor de constructii, a inregistrat anul trecut o scadere valorica (calculata in euro) de 13%-14% fata de nivelul din 2011, in special ca urmare a deprecierii monedei nationale fata de euro (-4%) si reducerii cererii specializate (-5%). Referitor la piata autohtona a sistemelor pentru termoizolatii, conform datelor de care dispunem, piata de polistiren a consemnat in ultimii ani o depreciere cantitativa constanta, de la 3 milioane de metri cubi in 2010, la 2,8 milioane mc in 2011 si la 2,7 milioane mc in 2012. Trendul descrescator a fost urmat si de piata adezivilor, in domeniu fiind raportate reduceri cantitative anuale de 6% in 2011 si de 3% in 2012.
- Ce estimari aveti pentru perioada urmatoare?
- Consideram ca, pentru intervalul 2013-2014, perspectivele sunt pozitive, avand in vedere potentialul existent in domeniul reabilitarii termice a imobilelor (peste 90% din cladirile din Romania nu sunt izolate termic), precum si in cel al renovarilor interioare si exterioare. De asemenea, o contributie importanta la cresterea valorica a pietei se va datora majorarii rapide a costului energiei, ce se va reflecta in preturile de comercializare a produselor. Un alt aspect ce va trebui luat in considerare se refera la introducerea unor norme de certificare energetica a cladirilor ( A+, A, B, C etc.) care vor conditiona tranzactiile imobiliare, precum si aplicarea unor impozite diferentiate in functie de aceste clase energetice. Totodata, in ultima perioada, am observat o tendinta de crestere a grosimii polistirenului utilizat pentru termoizolatii.
- Care sunt cele mai solicitate produse din portofoliul firmei?
- Anul trecut, cele mai bine vandute produse au fost materialele integrate in sistemul de termoizolare: polistiren, plasa din fibra de sticla, adezivi pentru termosisteme si accesorii. Cele trei puncte de lucru de care dispunem (din Oradea, Bucuresti si Sfantu Gheorghe) acopera integral distributia la nivel national, vanzarile din aceste zone fiind aproximativ egale. Totusi, putem spune ca in zona Transilvaniei, in nordul Moldovei si in Capitala vanzarile sunt usor mai ridicate. Expansiunea rapida a Masterplast se datoreaza dezvoltarii complexe si calitatii produselor fabricate si distribuite, care ofera solutii eficiente si economice pentru toate pietele pentru care furnizam materiale. Produsele fabricate in Ungaria ale grupului Masterplast, sunt certificate TÜV si ISO, iar prin intermediul filialelor proprii si al partenerilor, sunt livrate atat pe piata europeana, cat si in afara acesteia.
- Aveti in vedere majorarea capacitatilor de productie in perioada urmatoare?
- Suntem prezenti de 10 ani pe piata locala a materialelor de constructii, insa activitatea efectiva de productie in Romania am demarat-o in 2012, in urma investitiei in fabrica de adezivi si polistiren expandat (EPS) de la Sfantu Gheorghe. Astfel, in prezent detinem o linie tehnologica pentru adezivi cu o capacitate de 4 tone/ora si una de EPS, ce poate fabrica aproape 120.000 mc/an. Valoarea investitiei in aceasta platforma de productie este de circa doua milioane de euro. In anul 2013 fondurile vor fi orientate catre parcul auto, pentru continuarea dezvoltarii activitatii proprii de distributie. Totodata, pentru prima jumatate a anului in curs, grupul Masterplast pregateste o noua investitie intr-o fabrica de polistiren, ce va fi amplasata in judetul ucrainean Lemberg, valoarea acesteia fiind de aproximativ 1,4 milioane de euro. In luna august 2012 au fost initiate demersurile pentru realizarea unei fabrici de plasa din fibra de sticla in localitatea Kál (Ungaria), in valoare de 1,4 milioane de euro, ce va incepe sa functioneze efectiv din martie 2013. Ca urmare a acestor investitii in activitatea productiva (in Romania, Ucraina si Ungaria), in 2014 grupul va atinge o cifra de afaceri de 114 milioane de euro.