Afacerile Kuma Romania, unul dintre principalii producatori locali de lavoare si blaturi pentru bai si bucatarii, au crescut cu 25% anul trecut fata de nivelul din 2015, pana la 4,1 milioane de euro. Pentru 2017, conducerea companiei estimeaza o majorare de 18%, rulajul urmand a ajunge, astfel, la finele anului in curs, la 4,8 milioane de euro. Kuma Romania este o societate romano-daneza, lansata pe piata locala in 1998, produsele acesteia fiind comercializate sub marca inregistrata KUMA. La nivel national, compania detine o fabrica la Banesti, produsele societatii fiind disponibile pentru vanzare in showroom-uri specializate, precum cele detinute de Delta Design, Romstal, Piastrelle, Pazo Group, Ambient, Bravo Grup dar si in magazine mici si exclusiviste din tara.
Interviu cu Camelia Olesen, directorul executiv al Kuma Romania.
- Cum estimati ca se va derula activitatea companiei in 2017 si in perspectiva?
- Aproximativ 85% din vanzarile anului 2016 au fost destinate pietei externe, din zona scandinava, Italia, Olanda, Ungaria si Grecia si estimam ca 2017 va fi un nou an de succes pentru livrarile din afara tarii. Pentru 2018-2020 nu ne pronuntam, ca urmare a situatiei europene incerte cauzate de Brexit, probabil Nexit (Olanda) sau Grexit si problemelor zonei euro, in general. Cu toate ca, preponderent, exportul nostru se adreseaza tarilor nordice, piete cu o economie si moneda puternice, exista temeri ca economia poate suferi si in aceste zone. S-a observat, in 2016, o tranzitie a pietei nordice catre obiecte sanitare standard, de dimensiuni mai mici si mai putin catre obiectele sanitare «custom made». Singura tara care a pastrat trendul de a comanda noutatile Kuma in materie de forme de lavoare si materiale, deci cele mai scumpe produse, a ramas Norvegia si cresterea vanzarilor Kuma pe aceasta piata a fost de 30% in 2016, fata de nivelul din 2015. In general, zona scandinava este o regiune in care clientii sunt educati sa fie exigenti si cauta design, calitate si seriozitate.
- Ce obiective v-ati propus, pe termen scurt si mediu?
- Noi am prognozat pentru 2017 o cifra de afaceri de 4,8 milioane de euro, cu 18% mai mult decat in anul precedent si, in general, bugetele noastre sunt foarte aproape de realitate, pentru ca ne bazam pe contracte si comenzi ferme. Avem in plan si o investitie de un milion de euro, care va fi realizata in perioada 2017-2018, in extinderea facilitatilor de productie si de stocare si pentru achizitia de echipamente noi. Fonduri importante vom aloca pentru trainingul si pentru organizarea de team building-uri pentru cei 101 de angajati, numarul acestora crescand cu 50% fata de nivelul mediu din 2015. Ar mai fi de adaugat ca vom promova, in acest an, noul nostru slogan «Be Different, Choose Design, Choose Kuma».
- Care este povestea din spatele acestui nou slogan?
- Consider ca, in cei 15 ani de slogan "KUMA - De la Vis la Realitate", ne-am atins scopul si ne-am pozitionat destul de bine pe nisa produselor speciale, de tip «custom made», clientii au inteles clar mesajul. In primul rand, "Fii diferit, alege design-ul" (Be Different, Choose Design" indica originalitatea, designul exclusivist al lavoarelor Kuma, varietatea materialelor si a culorilor, care pozitioneaza clientul diferit, astfel incat baia proprie sa fie un adevarat SPA. Toti dorim sa fim speciali si produsele Kuma ofera aceasta posibilitate. Extrapoland, ne-am gandit la mai multe conotatii ale sloganului, aplicabile in viata cotidiana: «Fii diferit» - ca persoana, in gandire, in actiune, in mentalitate, in opinii; «Fii diferit» - in tot ce faci, la locul de munca, in relatia cu clientii, «Fii diferit» - in viata cotidiana, incearca sa schimbi lucrurile si sa trezesti generatiile.
- Care vor fi principalele tendinte in domeniul obiectelor sanitare in 2017?
- Designul scandinav ramane o tendinta internationala si Kuma produce obiecte sanitare care urmaresc acest trend in Romania. Practic, clientii nostri interesati de calitate si design pot achizitiona aceste produse pe plan local. Colectiile de lavoare pentru 2017 urmaresc formele atipice, dar clare, minimaliste, care «respira». Materialele sunt diverse, dar cele cu textura de tipul «innocent», in culori neutre, vor predomina. In ceea ce priveste criteriile de achizitie, ca de obicei, clientii nordici din retail se vor orienta spre cele mai noi materiale si modele, deci catre cele cu valoare ridicata, in timp ce pe piata romaneasca si pe cea externa a proiectelor, pretul va fi definitoriu.