In perioada 31 mai - 1 iunie a.c., la sediul central din Düsseldorf al grupului german Henkel, presa de specialitate de pe intregul mapamond a fost invitata la o ampla reuniune prilejuita de aniversarea a 175 de ani de la nasterea fondatorului companiei, Friedrich ("Fritz") Karl Henkel. Evenimentul a oferit celor prezenti posibilitatea de a se informa in mod exhaustiv despre cei 146 de ani de succes pe care firma l-a inregistrat pe piata adezivilor si bunurilor de consum, aceasta lunga perioada fiind incununata de lansarea recenta a centrului de inspiratie in tehnologia adezivilor (ICD), amplasat in cadrul complexului industrial din capitala landului Westfalia - Renania de Nord. Vizita a inceput cu o rememorare a celor mai importante momente care au marcat dezvoltarea companiei in fazele sale incipiente, in secolul al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea, legate in mod indisolubil de personalitatea puternica a lui Fritz Henkel.
Politica de investitii continua, gratie unui bilant financiar extrem de solid
In continuare, directorul executiv al grupului, Carsten Knobel, a realizat o trecere in revista a performantei financiare curente. Acesta a aratat ca in 2022, vanzarile la nivel de grup au totalizat 22,4 miliarde euro, din care 50% (11,24 miliarde euro) au constituit incasarile diviziei de adezivi. Profitul operational a fost de 2,3 miliarde euro, iar principalul eveniment a fost legat de infiintarea diviziei de marci de consum. Prognozele pentru 2023 indica o majorare a cifrei de afaceri cu 1% - 3%, in conditiile unei profitabilitati de 10% - 12%. Oficialul german a mai adaugat ca, pe fondul unui bilant puternic, Henkel isi mentine obiectivul in materie de achizitii, in pofida cresterii ratei dobanzilor, avand in vedere ratingul bun pe care il detine pe piata de creditare. Referindu-se la divizia de adezivi, Mark Dorn, vicepresedinte executiv al grupului si responsabil pe acest segment, a aratat ca in anul precedent, vanzarile au sporit cu 13,2%, iar cheltuielile de cercetare-dezvoltate au depasit 310 milioane de euro. Compania, care promoveaza, printre altele, brandurile Loctite, Ceresit, Technomelt sau Teroson, opereaza in 124 de fabrici pe intregul mapamond si are 25.000 de angajati la nivel global. In ceea ce priveste operatiunile din Rusia, Carsten Knobel a afirmat ca acestea au fost cesionate catre un consortiu format din investitori locali, format din Augment Investments, Kismet Capital Group si Elbrus Services. Tranzactia s-a realizat contra sumei de 54 miliarde ruble (circa 600 milioane de euro). Contractul prevede, de asemenea, optiunea rascumpararii in urmatorii 10 ani, cu mentiunea ca o incetare a razboiului actual nu va fi suficienta insa pentru o revenire pe piata din Rusia.
Centrul de cercetare si inovare ICD, o investitie de 130 milioane de euro
Vizita presei de specialitate la sediul Henkel a continuat printr-un tur al centrului de cercetare si inovare ICD, unde invitatii au avut ocazia sa se informeze referitor la o serie de procese nou implementate, cum ar fi testarea complexa a solutiilor destinate bateriilor auto, tehnologiile avansate de printare electronica etc. ICD a necesitat o investitie de 130 de milioane de euro, constructia sa fiind realizata intre 2018 si 2021. Cladirea, cu sapte niveluri, include 30 de laboratoare si 4 centre tehnologice, avand capacitatea de a dezvolta aproximativ 45 de noi formule in fiecare zi. Sistemul este complet digitalizat si foloseste platforme speciale pentru achizitia rezultatelor proceselor de testare si machine learning.
Economie circulara si transparenta completa in materie de dezvoltare durabila
Sustenabilitatea a fost, la randul sau, un subiect central in cadrul prezentarilor, ambitia celor de la Henkel fiind aceea ca, prin optimizare si inovatie tehnologica, sa se pozitioneze ca lider industrial in domeniul protectiei climatice, reciclarii si sigurantei. Conform celui mai recent raport, progresele actuale sunt semnificative, concretizate prin reducerea cu 50% a emisiilor de dioxid de carbon din productie si cresterea ponderii energiei regenerabile la mai mult de o treime, folosirea intensiva a biomasei, depunerea de eforturi pentru reducerea cantitatii de ambalaje, fara a compromite calitatea, performanta sau siguranta produselor, promovarea economiei circulare si diminuarea semnificativa a deseurilor. Pentru 2030, principalele obiective sunt legate de asigurarea primei pozitii pe piata globala a adezivilor in ceea ce priveste activitatile pozitive din punct de vedere climatic, asigurarea unor produse cu emisii minime sau chiar nule de dioxid de carbon, oferta de solutii pentru incurajarea economiei circulare si transparenta completa privitoare la dezvoltarea durabila. Vizita s-a incheiat cu un tur al sitului industrial pe care Henkel in detine in Düsseldorf, in cadrul caruia au fost oferite detalii interesante despre capacitatile de productie si logistice operationale la aceasta unitate.
***
De reamintit ca Henkel Romania a fost infiintata in 1994 ca filiala a Henkel Central Eastern Europe, cu sediul central la Viena (Austria). Compania are in prezent circa 500 de angajati, iar portofoliul sau cuprinde peste 30 de marci, mii de produse, de la cosmetice, detergenti, adezivi comerciali si profesionali pana la tehnologii complexe. De la fondarea sa, Henkel a lansat cu succes pe piata locala un important numar de marci din portofoliul international Henkel, precum Persil, Pur, Silan, Color Catcher, Perwoll, Clin, Bref, Somat, Pro Nature, Fa, Palette, Taft, Gliss, Schauma, Syoss, Got2b, Nature Box, Barnangen (din portofoliul diviziei Henkel Consumer Brands), respectiv Ceresit, Moment, Super Bond, Loctite, Bonderite si Teroson (tehnologia adezivilor). Henkel detine trei unitati de productie la nivel national, amplasate in Pantelimon (langa Bucuresti), Campia Turzii (Cluj) si Roznov (Neamt).