In conformitate cu proiectia de buget pentru 2014, data recent publicitatii, grupul Teraplast SA – Bistrita estimeaza o crestere a vanzarilor cu 15,76% in actualul exercitiu financiar, comparativ cu 2013, fiecare segment de business (fabrica de produse PVC, fabrica de poliolefine, fabrica de tamplarie din PVC cu geam termoizolant – functionale in cadrul platformei industriale din Saratel), precum si filialele Politub SA, Plastsistem SA si Teraglass Bistrita (unde compania detine participatii directe) urmand sa contribuie la aceasta evolutie. Totodata, furnizorul de tubulatura isi propune un program de investitii in valoare de 1,3 milioane de euro, cea mai mare parte a fondurilor vizand achizitia de echipamente (83% din total) si SDV-uri (12%), respectiv realizarea unor lucrari de constructii (5%). „In consecinta, ne-am planificat pentru 2014 o cifra de afaceri de 262,3 milioane de euro, in conditiile unui indicator EBITDA si ale unei profitabilitati nete in marje pozitive. In ceea ce priveste cifra de afaceri neta din 2013, aceasta a scazut cu 5,4% raportat la anul 2012, de la 239,5 milioane de lei la 226,6 milioane de lei, din cauza faptului ca a fost influentata negativ de involutia pietei constructiilor in ansamblul sau. O situatie relativ optima a fost consemnata, insa, la export, operatiunile specifice majorandu-se cu 4,54% in 2013, comparativ cu exercitiul financiar anterior, pana la mai mult de 8 milioane de euro (circa 36 milioane de lei). Si in continuare strategia este orientata spre cresterea ponderii exporturilor in structura generala a veniturilor, ca o masura de a contracara dificultatile mediului economic intern”, se arata in rapoartele elaborate de Teraplast SA. Ca structura a vanzarilor, la nivelul anului trecut nu s-au remarcat modificari majore, astfel incat grupul din Bistrita a ramas unul dintre cei mai importanti fabricanti autohtoni de tevi si tubulatura. In consecinta, sortimentele ce se adreseaza pietei de instalatii au insumat, ca valoare, 117,8 milioane de lei (fata de circa 109,9 milioane de lei in 2012), fiind urmate de profilele pentru tamplarie (42,5 milioane de lei), granulele din PVC (40,9 milioane de lei) si produsele Teraglass (24,9 milioane de lei), diferenta constituind alte venituri. Se mai observa si faptul ca nivelul comenzilor pe plan intern, exclusiv pe segmentul de instalatii, a fost efectuat intr-o asemenea masura incat productia Teraplast sa se poata derula in parametri optimi (mai ales ca in domeniul respectiv sortimentele promovate de firma acopera toata gama instalatiilor, mai putin cele de incalzire si ventilatie), dar prin intermediul strategiei manageriale s-a urmarit dezvoltarea tuturor celor patru linii de business ale societatii: instalatii si amenajari, profile de tamplarie, granule si tamplarie termoizolanta. Aspectele enuntate anterior se confirma in momentul in care se analizeaza structura exportului din 2013, pe segmente de afaceri, astfel: instalatii (3,4 milioane de lei), granule (11,4 milioane de lei), profile de tamplarie (3,6 milioane de lei), produse Teraglass (17,3 milioane de lei) si alte venituri (0,1 milioane de lei).
Se evita expunerea excesiva fata de anumiti clienti
Cu 464 de salariati, din care 356 implicati direct in productie, Teraplast si-a stabilit o strategie comerciala prudenta, care interzice o expunere mai mare de 6% fata de un singur client. Astfel, pe parcursul lui 2013, ponderea vanzarilor si a creantelor pentru un singur client nu a depasit pragul de 5,23% din cifra de afaceri. Obiectivele de vanzari sunt, de altfel, indeplinite prin intermediul unei retele de spatii de stocare proprii sau inchiriate, operationale in Bucuresti, Brasov, Galati, Deva, Iasi, precum si prin parteneriate cu distribuitorii din intreaga tara. De asemenea, exportul se realizeaza in diverse tari europene (membre sau nu ale UE), dintre care se disting pietele externe din Germania, Serbia, Ungaria, Republica Moldova, Austria, Slovenia si Bulgaria. Pentru a demonstra faptul ca reprezinta un grup preocupat de dezvoltarea sustenabila si de principiile responsabilitatii corporatiste, managementul Teraplast a elaborat o serie de rationamente, estimari si ipoteze semnificative privind, printre altele, fluxurile viitoare de numerar, din 2014 si urmatorii patru ani. Astfel, pana in 2018 (inclusiv), pentru unitatea generatoare de numerar denumita “Instalatii si amenajari” se estimeaza o crestere a cifrei de afaceri cu o rata anuala de 8,7% peste nivelul din 2013. In cazul diviziei de granule sporirea cumulata pentru urmatorii cinci ani va fi de 5%, iar la Teraglass rata medie s-ar putea plasa la +11%, mai ales pe baza exportului in zona vest-europeana. Din acelasi motiv, afaceri optime se preconizeaza si pentru departamentul de profile destinate fabricarii tamplariei (cu o rata de crestere cumulata de 11,5%), iar la Plastsistem se preconizeaza o majorare de 10% in intervalul 2014-2018. In fine, pentru Politub se ia in considerare o rata de crestere cumulata de 8%. Tinand cont de aceste aspecte, pe fondul unor actiuni si proiecte intreprinse in scopul sporirii cotei de piata, oficialii grupului se asteapta, in general, la rezultate pozitive in acest an. Totusi, atitudinea exprimata in cadrul actualului raport al administratorilor Teraplast continua sa fie caracterizata de prudenta si de anumite initiative punctuale. “Desi se prognozeaza o tendinta crescatoare pentru economia romaneasca, exista, inca, multa nesiguranta atat in ceea ce priveste factorul politic, cat si din punct de vedere economic. Conducerea nu poate astfel sa prevada schimbarile ce vor avea loc in Romania si efectele acestora asupra situatiei financiare, asupra rezultatelor din exploatare si a fluxurilor de trezorerie ale societatii”, avertizeaza Traian Simion, presedintele Consiliului de Administratie (CA) din cadrul Teraplast SA. Tinand, insa, cont de obiectivele companiei pentru anul in curs si de necesitatea dezvoltarii, membrii CA au propus diverse investitii pentru fiecare segment in parte, cele mai consistente urmand sa fie efectuate in sectorul de instalatii si amenajari, pentru care se au in vedere proiecte ce vizeaza cresterea capacitatii, obtinerea de produse noi, precum si inlocuirea unor piese uzate si respectarea legislatiei referitoare la protectia muncii si normele PSI. „In 2013, o parte din sistemele Teraplast au fost completate cu noi repere, iar in 2014 se intentioneaza continuarea trendului de dezvoltare a tuturor liniilor de business. Un rol important in acest sens ii revine centrului propriu de cercetare, care, anul trecut, a derulat diverse activitati specifice, dintre care s-au remarcat si cele ce au avut ca teme calculul rezistentei la sarcini exterioare a tevilor filetate de foraje, pentru a garanta mentinerea rezistentei minime a tevilor din puturi verticale de adancime, obtinerea unor noi retete pentru tevi, pe baza de stabilizatori Ca-Zn sau organici etc. Directiile de cercetare stabilite pentru 2014 presupun stabilirea unor variante de retete pentru tevi din PVC cu stabilizatori fara metale grele si care sa aiba caracteristici mecanice corectate, omologarea retetei pentru fitinguri din PVC injectate cu stabilizatori fara metale grele, crearea unor retete pentru tevi din PVC destinate forajelor, precum si a celor de presiune, cu stabilizatori fara metale grele, introducerea in fabricatie, ca alternative la solutiile actuale, a unor materiale modificatoare de soc, respectiv a unor bioxizi de titan etc.”, se mai arata in raportul administratorilor Teraplast.
***
Teraplast SA este cea mai mare entitate din cadrul grupului cu acelasi nume, fiind unul dintre cei mai importanti furnizori de solutii pentru piata constructiilor, instalatiilor si amenajarilor din Romania, respectiv un producator si furnizor semnificativ pe segmentul tamplariei din PVC. Portofoliul de produse al firmei este structurat pe patru linii de business: Instalatii & Amenajari, Profile pentru tamplarie, Granule si divizia Teraglass (tamplarie termoizolanta). Incepand din luna iulie 2008 compania este listata la Bursa de Valori Bucuresti sub simbolul TRP. Principalii actionari ai firmei, la data de 31 decembrie 2013, sunt constituiti de Dorel Goia (35,33%), Emanoil Viciu (8,74%), SIF Banat-Crisana (11,34%), Marley Magyarorszag (7,92%), alte persoane fizice si juridice (36,67%). Pentru informatii suplimentare, click aici!