Concernul LG Electronics, din Coreea de Sud, este unul dintre cei mai importanti competitori ce activeaza pe piata internationala a sistemelor HVAC, realizand, in trimestrul al patrulea din 2012, o cifra de afaceri de peste 630 de milioane USD numai pe segmentul detentei directe. Compania este prezenta in Romania din anul 2004, consolidandu-si rapid reputatia gratie performantelor tehnice deosebite ale sistemelor promovate precum si promovarii conceptelor unice de design interior. Recesiunea din ultimii patru ani nu a avut un efect major asupra rezultatelor, pe fondul implementarii unei strategii active care a presupus punerea unui accent deosebit pe calitate.
Interviu cu Liviu Caton Paltineanu, director de vanzari al diviziei de climatizare din cadrul LG Electronics Romania.
- Care sunt solutiile LG pe segmentul produselor dedicate instalarii in cadrul proiectelor eficiente din punct de vedere energetic?
- Toate sistemele comercializate de LG Electronics Romania corespund celor mai inalte exigente in ceea ce priveste performanta tehnica. De la inceputul lui 2013 au intrat in vigoare, la nivelul Uniunii Europene, noi clasificari energetice, vizand, in special, echipamentele de tip «monosplit» instalate la aplicatii rezidentiale. Aceste cerinte au impus ca toate produsele importante din Coreea de Sud sa se incadreze in limitele respective; asadar, LG a adus in Romania o gama noua care depaseste exigentele ErP. Mai este necesara mentiunea ca pompele de caldura promovate (din categoriile aer-aer si aer-apa) sunt de tip DC inverter, trecand mai mult de doi ani de cand sistemele de tip „on-off” au fost excluse complet din portofoliul propriu. Distributia se efectueaza in functie de tipul produsului, prin intermediul retelelor profesionale si de retail. De asemenea, exista si varianta achizitiei directe, de catre companiile specializate in instalatii, insa ponderea acestor livrari este destul de scazuta.
- Care au fost principalele dificultati intampinate in derularea activitatii?
- Dat fiind specificul segmentului pe care activam, din fericire nu am intampinat probleme in ceea ce priveste concurenta neloiala, competitorii pe piata HVAC avand un comportament corect in afaceri. Ceea ce ramane greu de gestionat este presiunea exercitata asupra preturilor, insa aceasta nu afecteaza calitatea produselor. Rezultatul cel mai neplacut este reprezentat de scaderea puternica a marjelor minime obligatorii pentru supravietuirea unor companii din sectorul HVAC. Avantajele tehnice pe care le detin produsele noastre (legate de putere, COP - randamentul pompelor de caldura etc.) constituie un suport suficient de puternic pentru echipele de vanzari, aducandu-ne in randul primilor trei furnizori de aparatura HVAC, in special in zona detentei directe cu volum de refrigerant variabil.
- Cum estimati evolutia pietei pe termen scurt?
- Criza economica a avut anumite efecte negative pentru divizia de echipamente pentru aplicatii rezidentiale (atentia mutandu-se temporar pe echipamente economice de tip «on-off» si «entry level inverter»), insa pe segmentul comercial nu au fost scaderi, ci dimpotriva. Desi apar uneori compromisuri de «downgrade» pe game de echipamente, cauzate de bugetele tot mai scazute ale dezvoltatorilor, ramanem increzatori in trendul orientat catre eficienta energetica. Analizele actuale indica faptul ca piata, in ansamblul sau, nu se va revigora insa mai devreme de 2014. In ceea ce ne priveste, in acest an mizam pe consolidarea ofertei aferente segmentului VRF (cu flux refrigerant variabil) si pe integrarea cu celelalte solutii "verzi" ale LG (sistemele de iluminat cu tehnologie LED si plasma, respectiv panouri fotovoltaice).